Tankar kring Fisher Investments

Jag förstår inte poängen med sådana företag, det finns ju ingen som kan slå marknaden i längden. Så man betalar mycket för något som med stor sannolikhet kommer att gå sämre än en global indexfond eller Lysa.

Skulle de vara bra hade de inte behövt göra så mycket reklam… Jag har blockad deras reklam i FB, blev ganska trött på den.

2 gillningar

De brukar ringa och tjata på mig och jag har googlat fram lite om hur de presterar. Enligt det allsmäktiga nätet förlorade de en hel del kunder i krisen 2008, vilken de inte kunde parera, vilket är konstigt då de aktivt förvaltar. Förlorade tydligen väldigt mycket kapital som deras kunder hade förvaltat hos dem. En annan artikel jämförde dem med indexfonder och de förlorade. Känns inte som att de är så duktiga som de säger. Vill gärna ha någon som kan länka data att de överpresterat majoriteten av de år de sysslat med detta, då ska jag fundera på att välja detta alternativ.

Jag skulle också gärna vilja få lite mer kött på benen kring Fischer och deras resultat. Jag har en kär släkting som anlitat dem. Denna släkting vet att jag är privatekonomiskt intresserad och brukar fråga mig om mina åsikter. Jag har inte snackat ner Fischer eftersom jag inte vill racka ner på deras val, men också såklart för att jag inte har någon insikt i hur Fischer presterar. Min släkting hävdar att de “slår index”. Vilket index det är och över vilken period har jag inte haft tillfälle att fråga om…

SkogsPekka Har du någon möjlighet att dela den artikel som jämförde Fischer med index?

Det var ett tag sen jag sökte och kan inte hitta dessa artiklar. De kan ju tyda på att de är skräp och vinklade. Sökte lite idag igen och har svårt att hitta någon statistik. Vore kul om någon har statistik efter avgift jämfört med indexfonder som de kan länka.

Hittade dock denna från 2016:
(Forbes Evaluates Ken Fisher's Stock Picking - CXO Advisory)
Som säger att de slagit marknaden men trenden pekar mot att de blir sämre (om jag tolkat artikeln rätt). Men denna är ju 8 år gammal så vad har hänt efter det?

1 gillning

Jag har sålt mitt bolag och är i dialog med dem nu efter att ha pratat med ett par bekanta som använder Fisher och säger att dem är nöjda. Jag har läst kommentarerna i tråden vilket ger mer info men det skadar inte att höra vad ni andra tycker om deras upplägg. Jag får välja Nordnet eller Avanza och då en KF för bolaget isf.

Jag bad även om siffror på hur det har gått så jag tog med det också. Detta ska vara deras avkastning efter avgifter och deras jämförelseindex i kr också. Jag tycker ändå avkastningen ser bra och även när jag jämför med globala indexfonder.

Frågor jag direkt skulle ta (om jag vore tvungen att ha dialogen, skulle inte vara intresserad av upplägget till att börja med)

• Netto efter avgifter, är det efter fondens avgifter eller efter fondavgifter + alla förvaltningrelaterade avgifter. De tar ut en förvaltningsavgift för arbetet att köpa och hålla sin egen fond där de tar betalt för att förvalta kapitalet…
  • Varför ges data på just denna fond. Kommer 100% av kapitalet placeras i denna? Fisher investments har ju närmare 100 fonder listade på marknaden.
  • Hur ser riskrelaterade siffror ut. Det är ju relativt enkelt att slå ett index genom lite hävstång, men priset är volatilitet och draw downs.
1 gillning

Jag pratade med dem igår och såhär långt känns det bra. Jag pratade med min vän som loggade in på Avanza och fick se hur portföljen ser ut och vilka aktier dem har.

Jag passade på och ställde frågorna också, tack för bra input!

• Netto efter avgifter, är det efter fondens avgifter eller efter fondavgifter + alla förvaltningrelaterade avgifter. De tar ut en förvaltningsavgift för arbetet att köpa och hålla sin egen fond där de tar betalt för att förvalta kapitalet…
    Dem använder inte några fonder, utan det är bara aktier i sin diskretionära förvaltning. Avkastningen som visas ska vara efter deras förvaltningsavgift samt courtage som Avanza eller Nordnet tar.

-Varför ges data på just denna fond. Kommer 100% av kapitalet placeras i denna? Fisher investments har ju närmare 100 fonder listade på marknaden.
Det är det rådet jag har fått, 100% aktieplacering. Jag frågade om deras fonder och det är för deras institutionella kunder, inget för “vanliga” kunder

-Hur ser riskrelaterade siffror ut. Det är ju relativt enkelt att slå ett index genom lite hävstång, men priset är volatilitet och draw downs.
Siffran jag fick är att deras standardavvikelse är ca 11-12. Jag frågade om hävstån och belåning används och svaret var ganska tydligt att det är något som absolut inte rekommenderas från dem

Vad tar de för avgifter?
Försökte hitta det på deras hemsida, men inte ens under sidan för avgifter skriver de vad avgiften är!

Eller är det jag som letat för dåligt?

Jag antar att det är dyrt eftersom det är så svårt att hitta.

1 gillning

Har satsat på Fisher investments tänkte prova deras strategi på en del av min förmögenhet. Kan jag jämföra med mina andra av mina investeringar. Ken Fisher verkar väldigt duktig investerare.

Jag gick hela vägen och ska komma igång nästa vecka.

Deras förvaltningsavgift är mellan 1,00 och 1,50% beroende på hur stort förvaltat kapital du har.

Låter snordyrt.

1 gillning

Stämmer det att den minsta portföljen kan bestå av är 3 250 000 kr?

Om det stämmer så tar de då nästan 50 000 kr per år i förvaltningsavgift med minimisumman. :roll_eyes:

1 gillning

Så tolkade jag det också. Hu så dyrt :sweat_smile:

Det stämmer

Det behöver väl inte vara så dyrt.

En vanlig modell för rikas hedgefonder eller private equity-fonder är väl 2% i avgift och 20% i provision på vinst över en viss nivå

”2 - 20”-modellen.

1 gillning

Vilket är absurt dyrt…

Allt över 0,5% per år är dyrt.

Efter drygt 6 månader är jag nöjd såhär långt. Det börjades handla i portföljen den 2:a april och jag har hittills 17,7% i avkastning. Det är för tidigt för att säga något men tycker det är bra såhär långt

3 gillningar

Då verkar de prestera som en global indexfond hittills i år.