Tankar och oro över pengar!

Det finns sådana personer överallt och jag har själv råkat ut för ett par. Det är lätt att dras med och bli stressad.
Men jag håller med @Skogstomten att det låter som en verkligt prisvärd bostad :blush:

Precis som många säger här i forumet angående investeringar att ”sitta still i båten”, så kan tricket vara att fortsätta med den prisvärda hyreslägenheten, fortsätta med klokt investerande och se framtiden an.

1 gillning

Grattis till ett prisvärt boende.
Det finns förstås för- och nackdelar med att äga ett boende.
Har egentligen svårt att se att jämförelser med andra berikar ens liv. Känns spontant som att du oroar dig i onödan.

1 gillning

Jag är 2 år äldre än dig (30)

Har i princip inte fått någon support eller guidance under hela min uppväxt,

Det jag har lärt mig i livet är att vem som helst kan lära sig vad som helst, bara du har rätt inställning och mindset. Fokuserar du på dina färdigheter och investerar i att bli bättre inom dem så kommer du snart få den kompensation du förtjänar för ditt skillset. Underskatta inte vad du kan lära dig på kort tid, ibland är man bara ett par beslut från ett helt annat liv

Tänk in dig i ditt framtida jag och tillåt dig själv till att bli det du behöver för att få till det liv du vill ha!

Idag har jag en bostadsrätt
Köpt en V60 D4 kontant så jag betalar kanske 2.500-3000 för den per månad
Efter amortering ränta etc. och rekreation får jag ungefär 15.000 över till sparande

Ingen kan prediktera framtiden, men ha självförtroendet för att lita på dig själv att komma fram till lösningar du behöver längs vägen, det räcker långt!

Lycka till

2 gillningar

Nu vet jag inte om det här gäller för din del men jag misstänker att unga idag (kanske primärt de som är ännu yngre än du) exponeras betydligt mer för dyra prylar och pengar via sociala medier än vad föregående generation gjordes. Det innebär att man blir stressade när man inser vad man själv har råd med via sin egen ekonomi. Kanske lite som när min generation (jag är 46 idag) växte upp och man trodde att man skulle bli fotbollsproffs tills man insåg att det blev typ ingen.

Hoppas du kommer över din ekonomiska stress, och om nu någon återigen stressar dig om att du bor i hyresrätt så kan du vara trygg i att det är ju helt rätt ett år som detta med räntor som går rakt upp. Dessutom kan jag av egen erfarenhet också säga att min bostadskarriär inleddes i en HSB hyresrätt som blev ombildad till bostadsrätt. 2 år senare kunde jag plocka ut 1 miljon mer när vi sålde den och köpa vårt första hus. Så att bo i hyresrätt i din ålder kan jag verkligen rekommendera.

1 gillning

Kan bara hålla med vad alla andra har sagt.

Och du, glöm inte bort att det här forumet är något av en bubbla :stuck_out_tongue:
Du ligger redan riktigt bra till jämfört med genomsnitt-svensken, och inom kort kommer du ligga ännu bättre till :wink:

Därtill verkar du ha ett tryggt boende, en sambo som du kan dela på fasta kostnader med och dessutom har ett bra sparkapital m.m.

Sen är det, med risk för att låta lite väl kall, “onödigt” att gå runt med ångest över ekonomi oavsett hur du ligger till. Det enda du kan göra är att fatta de bästa möjliga besluten för framtiden. Ju mindre du låter ångesten stressa dig, desto enklare blir det att fatta rationella beslut.

1 gillning

Att du ens är på detta forum tycker jag tyder på att du har bättre ekonomisk tänk än många andra i din ålder.
Vet flera personer i samma ålder som köper allt på Klarna och har flera hundra tusen i blanco lån m.m Sen som flera har skrivit, att använda detta forum som en måttstock är inte riktigt verkligt.
Men jag är själv skyldig till att jämföra mig med andra på detta forum tyvärr.

Jag är 30år, bor i bostadsrätt, 195k i lån, värderad till ~700k. 37500 bruttolön. har 125k sparat i fonder m.m, + buffert på 90k. Har dock ett billån på 175k med 5% ränta :grimacing: Och jag kan också känna oro att man ligger lite efter, och precis dom tankarna du beskriver om hus m.m, förmodligen för att jag jämför mig med andra. Men jag är säker på att både du och jag ligger i framkant med våran ekonomi i ‘verkligheten’ o man säger så. Många kloka svar i denna tråd, bara ta åt dig av dom.
Bra kämpat ! :grin:

2 gillningar

Baka in billånet i bostaden?

2 gillningar

Jag har också oro och ångest över pengar… över 3 mille i huslån på rörligt just nu, buffert på knappa 40k, fasta elpriset går ut nu i höst… huset utvändigt inte i toppskick precis.

Jag tycker att det kan hjälpa att göra en lista för att få en överblick. Kolla över huset, vad MÅSTE göras? Alltså för att undvika skador. Vad vore roligt att göra? Sedan får man prioritera utifrån listan.

Ingen rolig känsla med oro och ångest. Går det att värdera huset och sedan dra ner på amortering?
Kolla med ditt elbolag om dom har vintersäkrat avtal, eller kolla runt om du kan byta.
I vintersäkrat avtal har mar rörligt pris men fast mellan November och Mars.
Kan ju kännas skönare att det är låst, om än till lite högre pris.
Samma med huslånen. Bind räntan på hälften av lånen på ett år eller vad som känns bäst.
Kanske lite av oron försvinner.

Är du ensam på tre miljoner?

Tänkte bara posta denna här eftersom den amerikanska folkets ekonomi är så fantastiskt stark :muscle: enligt Biden och Powell

Nej med en Sambo som står utan jobb just nu

Du kan kolla med din bank om ni får slippa amortera. Du kan ju spara på dig en buffert. 3 miljoner låter inte högt för två personer ändå.
Vi har 4 och tjejen blir mammaledig snart :frowning:

1 gillning

Får känslan av att många är mer belånade än folk som skriver här. Känns som det är mer sparsamma folk här som gillar att sitta på pengarna än att ha den investerade i bostäder.

75 kvm kan man lätt bo två vuxna och ett barn på, hela livet ut faktiskt. Och 4600 kr/mån är fruktansvärt lågt.

Kör på som vanligt bara, bostadsrätt eller hus kan ni köpa om tio år. När din partner väl får jobb så kommer det att kännas mycket enklare. Och satsa på karriären. Du har jobbat i 8 månader nu - beroende på branch så kan det redan nu finnas poäng att leta nytt jobb (inte ovanligt att det tar 2-4 månader att få ett jobb, och så 1-3 månader innan man börjar: inga konstigheter att byta jobb efter ett år när man är tidig i karriären!). Du lär säkert få minst 2-3k plus redan efter första jobb-bytet. Högre lön löser så fruktansvärt många problem.

Många här i tråden påstår att barn är billiga - lyssna inte på dem… Den överlägset största kostnaden är minskad lön. Du kan inte komma undan det oberoende av hur billiga barnvagnar du hittar.

1 gillning

Jag förstår din känsla - att senaste åren bott i hyresrätt och försökt spara i ”tävling” med andra som bor sig till pengar. Men from i år är Du vinnaren. De med bostadsrätter har förlorat (på pappret) en del pengar och kommer troligen att fortsätta göra det. Detta samtidigt som räntan på deras lån går upp och även avgift till föreningen. Du bor extremt förmånligt och med full frihet! Så spara på och kliv in på bostadsmarknaden den dagen Du vill eller din fastighetsvärd anpassar hyran till bruksvärdet eller renoverar.

1 gillning

Jag växte också upp utan att lära mig ett knyst av privatekonomi. Blev tillslut trött på att leva från lön till lön och kom in på det här forumet av en ren slump när jag var 27 år gammal är 31 nu.

Har nu sparat ihop 900k i index fonder och en lekhink på ca 100k. Jag hyr en lägenhet i dagsläget men är intresserad av att köpa med en kompis.

Jag har vänner som tjänar 700-900k om året utan att lagt undan en enda krona och dom är 31+.

Du är ute i god tid!

4 gillningar

Det hade väl funkat. Hade dock velat ta en stor del av bufferten o kanske sälja lite fonder och slänga in en större summa på billånet, har sugit på denna idè länge nu. Men i dessa oroliga tider känns det kanske inte så roligt att slänga pengarna på det, om man skulle behöva nalla från bufferten framöver, pga arbetslöshet t.ex.
Men jag kanske är ute och cyklar med mitt tänk? :yum: