Nej, det har jag inte påstått. Missförstå mig rätt nu men befolkningen är större än din familj och dina anekdoter.
Digital vård har jag inga som helst problem med, det är toppen! Men ersättningsmodellen som nätläkarna har just nu är helt horribel.
Nej, det har jag inte påstått. Missförstå mig rätt nu men befolkningen är större än din familj och dina anekdoter.
Digital vård har jag inga som helst problem med, det är toppen! Men ersättningsmodellen som nätläkarna har just nu är helt horribel.
Förklara då vad du menar med att köerna påverkas inte alls om nätläkarna försvinner.
Du verkar mena att 100.000 tals nätläkarbesök minus min familj inte behövs?
Jag är endast normalbegåvad, så var hygglig och förklara hur mina och andras anekdotiska bevis inte stämmer?
Det finns massvis med statistik kring detta. Man kan läsa på om man vill. Jag ska äta middag nu, ha en fin kväll!
Vad roligt att se så stort engagemang!
Precis som du säger, det är precis den känslan jag får – att dessa tjänster riktar in sig på enkla konsultationer för att snabbt generera intäkter. Det är den typen av ärenden som deras marknadsföring fokuserar på. Det är ren spekulation utan statistisk grund, jag vet, men jag undrar hur många av dessa patienter faktiskt skulle ha gått till vårdcentralen för liknande ärenden – eller om de bara hade låtit bli.
Med andra ord: genom att göra det enkelt för patienten, riskerar man då att resurserna överanvänds?
I sådana komplicerade situationer skulle jag personligen föredra ett fysiskt besök istället för kontakt via en app.
Det skulle vara väldigt intressant att se statistik över vilken typ av ärenden som behandlas via apparna, hur uppföljningen sker och att jämföra det med data från fysiska vårdcentraler som behandlar samma åkommor. Finns den informationen tillgänglig, eller går det att få tag på den? Hur i så fall?
Ja, här har ju offentlig sektor-Sverige skjutit sig så mycket och så hårt i foten att det nog inte finns någon fot kvar. Men det är kanske meningen också med dessa skattefinansierade privatiseringsreformer i valfrihetens namn.
Vinstdrivande företag har som enda ansvar att maximera vinsten. Då är det inte en oväntad avart eller undantag att kryphål hittas eller och att de lägst hängande frukterna plockas om och om igen. Det är hela affärsidén.
Eller att två minuters snack om fästingbett bokförs som en halvtimmes läkarkonsultation, vilket så klart sker om det inte utförs noggranna kontroller (vilket i sin tur inte sker eftersom grundinställningen är att alla gör rätt och att eventuella fel bara är olyckliga misstag).
Gärna digitala vårdkontakter, men låt bli att använda skattepengar för att skapa jättevinster för vårdbolag som inte verkar på någon riktig marknad.
Jag förstår din frustration. Det är ett växande problem att appar som Blodtrycksdoktorn får ta plats där den offentliga vården inte räcker till. Samtidigt säger det en del om hur långt efter vården ligger digitalt.
Många arbetsgivare erbjuder idag digital hälsa och hemarbete, men i primärvården har utvecklingen stått still. Enligt en snabb googling erbjuder Blodtrycksdoktorn en gratis blodtrycksmätare och digital uppföljning. I praktiken får de som patienterna inte får via vårdcentralen: mätningar, struktur och kontinuitet.
Vill man slippa den här utvecklingen måste den offentliga vården helt enkelt bli bättre. Alla patienter med högt blodtryck borde få en mätare, automatiserad bokföring och möjlighet till uppföljning – fysiskt eller digitalt. Det vore en självklar del av en modern primärvård.
Grundproblemet är ett trasigt system med brist på fast personal och stafetter som slukar resurser. Då uppstår utrymme för aktörer som kan skala upp snabbt. Om detta får fortsätta utan förändring tappar vi kontrollen över både kvalitet och kostnader.
Den här frågan måste lyftas i valrörelsen. Det är bara ett år kvar nu, och det är hög tid att vårdens långsiktiga struktur får den prioritet den förtjänar.
Som man även betalar via nätläkare.
Varför skulle vi prioritera något annat?
Inte direkt så att vi har låga skatter i detta land.
Så de ska konkurrera hur?
Varför inte bara förbjuda det?
Totalt värdelös också, otroligt långa köer varje gång man vänder sig dit.
Samma nivå?
Dåligt argument när de uppenbarligen inte täcker det vi vill de ska täcka.
Även där kanske folk ringer om en sticka i fingret eller bakfylla? ![]()
Jag gav en tumme upp eftersom jag tror att en stor del av de som använder nätläkare inte skulle besöka en vårdcentral. Om några gör det behöver det inte påverka köerna på vårdcentralerna eftersom de läkare som då inte behövs som nätläkare kanske istället skulle jobba på en vårdcentral.
Tack för att du delade med dig av din erfarenhet med blodtrycksdoktorn.se.
Hur fungerar uppföljningen efter den första kontakten med dem?
Hur ofta har man kontakt för uppföljning?
Betalar man varje gång man har kontakt?
När det är sex veckors väntetid att ens få prata med sin läkare på vårdcentralen. Ja då väljer jag en app.
Då gällde det ändå önskemål om allergi utredning efter anafylaktisk reaktion, dvs inte en fotvårta eller ngn petitess.
Vårdcentralen får ju ersättning av regionen för alla sina patienter men vad får vi patienter för vård. Generellt usel med långa väntetider.
Vc har också appar nu, men de använder inte dessa effektiv. De hänvisar ändå till den icke existerande fysiska vårdbesöken
Då tycker jag att du borde byta till en annan vårdcentral – lösningen kan inte vara att använda appar. Jag har aldrig behövt vänta mer än 1–2 dagar för att få träffa en läkare. Den enda gången jag hade problem bytte jag vårdcentral.
Tyvärr är situationen lika i hela stan. Jag har bytt vårdcentral Förrut. När läkaren inte kunde fatta att jag hade järndepåbrist och skrämde upp mig att det kunde vara leukemi. Bytte en gång till och fick sen järndropp.
Jag tar även ringt regionens vårdgaranti enhet som säger att inom tre dagar ska man bli bedömd av legitimerad personal. Dvs ssk bokar in ett läkarbesök om sex veckor = följer vårdgaranti lagen.
Numera är flera Vc stängda för nya patienter och de kvarvarande har samma dåliga service.
Sen är det stor skillnad på bemötande och snabb tid om man är kvinna /man, svensk/invandrare och hög resp lågutbildad.
Utländska kvinnor i socioekonomisk utsatta områden får sämst vård.
Har du haft en anafylaktisk chock behöver du en utredning och en adrenalinpenna. Detta är ett allvarligt tillstånd. Det låter högst anmärkningsvärt att de inte prioriterar dig.
OM man får besvär av ett getingstick, dvs en allergisk reaktion, kan en nätläkare absolut inte göra något alls, då behöver man akutvård på direkten!
Tråden dryper av okunskap och förutfattade meningar. Jag har arbetat för ett företag som erbjuder digital vård med offentliga medel. Ja, utgifterna blir högre för det offentliga kortsiktigt av den enkla anledningen att vården blir mer lättillgänglig både i tid (behöver inte vänta x antal veckor) och avstånd (når många i t.ex. Norrlands inland som har 10 mil till närmaste vårdinrättning). Man tappar helt enkelt inte lika många patienter på vägen som tröttnar på att lägga massa extra tid på att vänta eller transportera sig. Istället kan få det löst på en lunchrast eller på kvällstid. På sikt är jag fullständigt övertygad att det minskar kostnaderna för samhället då mycket löses i sin linda utan det blir större problem som kräver dyrare åtgärder med samtidig produktionsbortfall (skatteintäkter) från patienten i fråga när hen behöver vara sjukskriven eller gå ner i arbetstid.
Utifrån de året jag jobbat med detta företaget kan jag säga att det kontrolleras något så in i hoppsan av regionerna. Tror inte det finns någon vårdinrättning som synas så hårt som de som erbjuder digital vård. Kan säga att om vårdcentralerna jag arbetat på granskats och dömts lika hårt som digitala vårdaktörer hade vi sett en pandemi där >50 % av landets vårdcentraler stängts ner. Verkar finnas massor av minipåvar inom regionerna som försöker hitta alla lagliga och olagliga sätt för att begränsa och stänga ner digital vård. Det jag alltid ställt mig frågande är varför man inte lägger denna energi på att bygga ut en egen lika fungerande digital vård och helt enkelt konkurrerar ut de privata alternativen.
Sen ja, det finns garanterat de som utnyttjar systemet för det finns det alltid. Men vet ni vad? Det gör regionstyrda vårdcentraler också för att få verksamheten att gå runt. Det verkar dock av någon outgrundlig anledning finnas mer acceptans för detta.
Som jag skrev i texten du inte citerade, kan de behöver följas upp. Det vill säja uppsöka vård, har man svårt att andas söker man nog inte upp kry.
Sedan har många med svår allergi en epipen med sig.
Men lite OT.
Ja
Det beror ju på misskötsel.
Rimligt att det är lika för alla.
Men de konkurrerar ju med statligt dopad verksamhet
Fast snälla, vad kan en digital vårdgivare göra med en anafylaxi?
Man skapar en vård som inte behövs.
Fast, det finns väl andra lägen där de kan fylla en bra funktion? Men tråden handlar väl om att regionerna får betala räkningen för externa företag?
Jag hoppas företagen läggs ner och att regionerna skapar egna varianter. Skattepengar ska gå till vettiga saker, inte till att boosta privata företags vinster, på allas bekostnad.