Tankar om den sänkta matmomsen

Sänkningen motsvarar ju typ 2 års normal inflation så bra gissat där.

Det har varit så mycket skriverier om vinstmarginaler och matpriser att det skulle vara förvånande om matkedjorna inte hedrar lagförslaget och sänker priserna.

Samtidigt kommer de höga oljepriserna och brist på konstgödsel p.g.a. kriget i Iran snabbt öka priserna från leverantörshåll så mina matkostnader om 12 månader kommer vara minst lika höga som idag.

1 gillning

Kaffe, apelsinjuice, kött etc, butikerna höjer priserna och skyller på brist hos leverantören. Inget nytt fenomen.

4 gillningar

Blir intressant att se hur ekonomin går fram till 31dec 2027 men som det ser ut idag ser jag inte att nått parti skall våga höja/ta bort denna sänkning.
jag gissar att priserna snart kommer nå samma nivå som innan sänkningen och att sänkningen blir permanent. .. . och att vi kommer få se politiker klaga på Ica handlarnas vinster men att inget händer

Ica, Coop och company. Löjligt vad lite betalt en bonde får för mjölk tillexempel.

2 gillningar

MAX sänker också

2 gillningar

Det stämmer, inget parti kommer att ta risken att höja skatten på mat. Anledningen är enkel. De på högerkanten tycker inte om att höja skatter, och de på vänsterkanten höjer bara de skatter som påverkar de rika.

2 gillningar

De behöver inte höja den, de behöver bara låta sänkningen löpa ut och inte förlänga.

Även om det kan låta som samma sak så har de nog tänkt igenom det när de satte ett slutdatum.

Nja, jag har sett stadigt och rejält höjda priser på köttfärs sen 2024. Bristen på nötfärs har också drivit upp priserna på fläskfärs och kyckling.

1 gillning

Bara massor? Borde väl sänkas på all takeaway? :thinking:

1 gillning

Tror vi missat något anmärkningsvärt viktigt med den sänkta matmomsen. Hur vi än vrider och vänder på det, lyckas vi inte få något annat än två morötter per hundring - på köpet till noll kostnad. Eller fyra godisar och tänker nej tack, vi klarar oss utan sänkt matmoms. Tio kronor eller mer per hundralapp hade varit önskvärt. Småaktigt, naivt och löjligt enligt vår måttstock.

V

1 gillning

Jag bor granne med en mjölkbonde och hon får runt 3,5kr per liter sist jag frågade. Nu var det ett tag sedan så jag vet inte den exakta siffran just nu. Förfärligt vad lite pengar de får. Det är ju ändå bland de viktigaste jobben som finns i samhället.

1 gillning

3,5 låter ändå inte helt galet, en liter mjölk kostar typ 13-14 i butik och det är transport, pastörisering, förpackning, hantering i butik mm som tillkommer efter producenten.

Missförstå inte nu, jag tycker absolut bönder behöver bättre betalt och vi behöver fler, men fördelning i sig låter inte så tokig.

1 gillning

Men du har ju fått sänkt inkomstskatt också.

Jag trodde att det enda vi betalar för genom högre skatt är när staten ökar sina utgifter, inte när staten minskar sina intäkter. Men jag kan ha fel.

Fast jag ägnade lite tid åt att göra en undersökning för ett par år sedan (när inflationen rusade) angående nötkreaturföretags utveckling. Jag tog de 100 AB med högsta omsättning och det jag kom fram till var att resultatutvecklingen var högre än omsättningsutvecklingen. Jag tyckte den mest rimliga slutsatsen då var att de höjt sina marginaler.

Så det där med att de behöver mer betalt kanske helt enkelt är en klyscha som det lobbats för i åratal och som fortfarande lever kvar.

Men det blir ju en bias om du bara tittar på de 100 största.

Det vi skulle behöva är att det är möjligt med mer småskaligt.

Minskade intäkter och ökade utgifter ger exakt samma resultat i en budget, ett hål som vi skattebetalare fyller. Att jag får sänkt inkomstskatt samtidigt gör bara pusslet ännu dyrare att få ihop. Men visst, det ser ju bra ut på kvittot i kassan om man blundar för helheten

1 gillning

Att jag tittade på de 100 största AB var ju för att det var åtkomligt, att få åtkomst till siffrorna för små enskilda firmor blir enormt mycket svårare. 100 bolag är förstås inget stort urval, men trenden var ändå tydlig.

Det är så klart möjligt med småskaligt, men då kan knappast kapitalkraven vara det som styr.

Handlade nyss i min Ica Kvantum-butik. Där har de egentillverkade färdigrätter som tidigare under en längre period kostat 99 kr, priset är nu sänkt till 93,69 (5,36 %). Alltså enligt momssänkningen.

Men, samtidigt har en mängdrabatt om 15 kr vid köp av 3 stycken försvunnit. Jag brukar köpa 3 stycken så för mig blev alltså sänkningen 31 öre (eller 0,31 %).

Så kan man alltså göra om man är Ica-handlare och vill öka sina marginaler men försöka få det att se ut som att man inte gör det.

3 gillningar