Tänker ni sluta amortera om möjlighet ges?

Pausade 12 månader under C19.
Ungefär hälften stoppades in i huset i form av materialinköp till en renovering av sovrummet.
Andra hälften stoppades in i Opti och kommer agera buffert till en annan mindre renovering, den kommer sannolikt inte behövas utan bli början till ett sparande till takbyte 2025-2026

Låste med låg ränta och relativt hög amortering (3%) under 2020 (vinstlott)

Det ser därmed ut som vi kan få ner belåningsgraden via amorteringar och inflation till en angenäm nivå när den bundna räntan löper ut 2025 och samtidigt ha en del kontanter och bra låneutrymme till takbyte och solceller.

Som tidigare nämnt har jag haft en mindre “kissa på mig känsla” när jag tidigare pausade amorteringarna under C19 men än så länge tycker jag att pengarna använts till rätt grejer så det känns fortfarande varmt och skönt :laughing:

Tidigare har Jan nämnt att det känns som att alla andra sett nuvarande situation uppstå och binda räntor i tid, så jag känner mig skyldig att även erkänna att bundna räntor och bundet elavtal känndes som hängslen och livrem, lite risk behöver man utsätta sig för gick mitt interna resonemang, så i september 2021 tackade jag nej till ett 3årigt fast avtal på 0,69/Kwh och gick över till timdebitering detta var naturligtvis en nitlott…

Summa summarum.
Att pausa bolån för att satsa på börsen är fel enligt min interna kompass, det är inte samma budget.
Hushållsbudgeten ska hamna i hus och hushåll.