Vart har du fått tag i denna informationen att det handlar om att byta till koax-uttag? Stämmer inte.
Efter bindningstiden är man fri att välja vilken operatör man vill och man behöver ingen ny mediaomvandlare för detta, men det stämmer att Telia då och då ger denna infon till kunder för att skrämma dem till att stanna kvar som kund.
Så i korta drag så ansluter man sig till ett helt öppet fibernät där alla operatörer levererar tjänster, istället som på Telias ”öppna nät” där ett fåtal operatörer går att välja mellan.
Jag har inga tv-kanaler så för mig är det enbart bredband som är intressant. Streamingtjänster är vad som gäller för mig.
Jag har öppen fiber till mitt hus. Telenor ringde mig en vecka efter att jag aktiverat deras bredband 100/100 för 349 kr. Först fattade jag inte alls vad han ville för han pratade som om allting var klart och jag utan att ha sagt något bara skulle godkänna muntligt.
Han gick på som en ångvält och hade jag en fråga så gav han ett svar som inte hade med saken att göra. Det visade sig att han tyckte jag skulle ha Telenor för telefonen också. När han stannade upp i 2 sek och hörde att jag inte var intresserad eftersom jag redan har 28 GB för 195 kr hos Fello så sa han: "- Ok men då fortsätter du att betala men räkningen kommer från Telenor istället och den är på 129 kr vilket är 100 kr billigare än vad du betalar nu.
Får jag 28 GB? Du får 10 GB men nästan 100 kr billigare. Är 129 + 100 199, frågade jag vilket inte gav ett svar. Jamen då är det klart, jag skickar papper sa han. Stopp och belägg sa jag högt! Vad är det du sysslar med sa jag. Du är direkt otrevlig och jag vill inte ha ett mobilabonnemang hos Telenor (med betoning på inte).
Tror ni att han gav sig? Han börja igen med samma dynga som innan som om vad jag sa inte hade något betydelse eftersom jag bara är någon i andra änden som inte förstår någonting. Nu hade jag gått igång på riktigt och sa högt: Sluta prata och låt mig säga en sak. Jag vill inte ha ett mobilabonnemang hos Telenor och du är en oerhört otrevlig person och la på luren.
För oss Tele2 bredband 100/100 är 532/månad (enligt Bredbandsval) - ganska dyrt, och långt från billigast. Jag bor i villa, och har ip-only som fiberleverantör. Billigaste är Halebop 250/250, ock det är 359/månad i kampanj. Telias 100/100 är 462,-/månad…
Hatar telefonförsäljare och skulle aldrig köpa nåt av princip. Mitt standardsvar är att jag är upptagen och ber dem ringa upp senare, sen spärrar jag numret.
Jag förstår din frustration. Det verkar som Telia verkligen pushar sina erbjudanden hårt, och det kan vara tröttsamt när de inte respekterar din begäran om att få tid att tänka igenom erbjudandet. Det är extra irriterande när du upplever att de pressar på för snabbt och inte ger dig möjlighet att granska avtalet i lugn och ro. Om du har haft sådana här problem tidigare med Telia eller andra operatörer, kan det vara värt att överväga att byta till en annan leverantör eller åtminstone vara extra noggrann med att läsa villkoren innan du skriver under något. Hoppas det löser sig för dig!
Säljare av Tele2 ringer ganska ofta till mig och vill “förbättra mitt abonnemang”. Problemet är att de låtsas ringa från Telia för att förbättra för mig, de säger aldrig att de vill att jag ska byta till Tele2. En gång var jag nära att gå på bluffen tills de skickade det jag skulle signera och det stod att det var Tele2.
För mig spelar det ingen roll om det skulle bli billigare för mig och de använder samma nät. Vill de lura mig blir det ändå NEJ!
Jag förstår inte varför ni låter telefonensäljare prata med er.
OM jag svarar på ett okänt nummer och det är en säljare som presenterar sig så säger jag “jag ska inte ha något” och lägger på direkt.
När jag hade ett privat nixat nummer och någon säljare ringde ändå så gick jag in på nätet och gjorde en anmälan.
Ja, precis! Jag blir förvånad när jag hör att rationella människor faktiskt pratar med telefonsäljare. Varför?
“Det är inte aktuellt, men tack för att du ringde” - är allt jag säger och lägger på. Oftast redan innan de har hunnit presentera sig.
Å andra sidan, för något år sedan ringde en kille med grov brytning och ville förklara hur man investerar på bästa sätt. Det lät så dumt så jag lät honom prata. Och han pratade oavbrutet i en kvart om crypto, ”cash” och “profits” utan att låta mig komma till tals. När han till slut frågade hur mycket jag ville gå in med svarade jag att det inte var aktuellt eftersom det lät som en bluff. Han kontrade då med “kn***a din mamma” och la på.
Visade sig faktiskt att en i forumet jobbade på Tele2. Så jag hoppade på deras kampanj om 1000/1000 för 489 kr/månad. 200 kr billigare än Telia och dubbla hastigheten.