Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Svårt att veta om managern ljuger (som de fått order om), är clueless eller om kvaliteten är så kass.

Med tanke på de andra problemen med hur delar går sönder på väldigt konstiga sätt och berättelser från mina två mekanikerbröder så är det inte otroligt att de delarna rostade.

Värt att som investerar hålla ögonen på denna typ av brister, definitivt.

Reuters-artikeln är ganska maffig så jag bad GPT 3.5 plocka ut statistik.

JAG → Extract any statistics from the text

ChatGPT

While the text contains detailed information about incidents, complaints, and internal discussions, it doesn’t provide specific numerical statistics in terms of exact numbers or percentages for many aspects. However, here are some statistics mentioned in the text:

1. Number of Repairs: Tesla replaced front upper control arms on about 120,000 cars globally from January 2021 through March 2022.
  2. Warranty Repairs: In the fourth quarter of 2018, Tesla paid nearly $500 for repairs, on average, for every Tesla in operation at the time. An April 2019 memo noted that Tesla’s repair business lost $263 million in that quarter due to the high volume of warranty and goodwill repairs.
  3. Recall Delay: Tesla delayed a recall for aft links for four years, from the time Chinese regulators pushed for it until it was eventually conducted.
  4. Customer Complaints: Tesla owners have filed about 260 complaints with NHTSA over suspension and steering problems in the current year, compared to about 750 for General Motors and 230 for Toyota. Tesla’s complaint rate is noted as far higher when considering the number of vehicles on the road for each manufacturer.
  5. Internal Review: Between January 2021 and March 2022, Tesla replaced nearly 66,000 half shafts, and customers paid for about 10% of those repairs.
  6. Quality Issues: Control arms on the Model X failed more than 3,000 times in a 12-month period, despite a redesign of the part.

While the text provides various anecdotes and discussions, specific numerical statistics are limited in certain areas.

Marknaden gillar inte Teslas siffror och aktien backar kraftigt.

2023 Q4 Quarterly Update Deck (tesla.com)

Personligen gillar jag dock att, trots att blodet flyter och allt är mörker, så stärks bolagets kassa. Trots priskrig och doom and gloom. Man investerar nästan 9 mdr usd (rekord), men kassan stärks 31 % till 29 mdr usd. Gött, jag köper den fallande kniven i lagom omfattning.

Jag ser röda siffror och tänker extrapris.

Lustigt nog jag jag ägt Teslaaktier sen början av 2020, lysnat på Tesla Daily dagligen och håller mig hyfsat uppdaterad. Men jag har aldrig ens suttit i en Teslabil, än mindre åkt i eller kört en. :grinning:

Som investerad i Tsla sedan 2014 kan jag konstatera att aktien har något för alla:

Daytraders och blankare (försöker) göra snabba klipp tack vare den volatila handeln. Volatiliteten kommer från de allsköns “nyheter” och rykten som massmedia är snabba att publicera utan granskning, Elons tweets samt volatiliteten deras egen handel leder till.

Wall Street och fondbolag med sina 3-12 månaders horisont agerar på de faktiska mätetalen i senaste kvartalsrapporten, men fördjupar sig inte i anledningarna till resultatet, de långsiktiga trenderna och faktorer som har ett framtida osäkert värde.

HODLers (hold on for your dear life), dvs de flesta privata investerarna, stirrar sig blinda på alla utsagor från Elon, tror att tillväxtkurvan kommer fortsätta i all oändlighet, och ignorerar helt P/E-talet, med synsättet att kursen kommer femdubblas om man bara har tillräckligt lång sparhorisont.

Det kan komma några kvartal med begränsad tillväxt eftersom deras fabriker är ganska nära full kapacitet och det lär inte bli några större prishöjningar. Om man klarar av att HODLa kan det vara hyffsat köpläge. Dollarn har blivit lite billigare åtminstone.

Jag sålde en del på 265$x11SEK som jag tänker återinvestera nu.

EV-volumes helårsdata 2023

Marknaden för helelektriska bilmodeller växte med 30 % till drygt 10 miljoner sålda bilar.

Tesla behåller ledarpositionen före BYD map helelektriska modeller, men BYD knappar in. Teslas andel av världsmarknaden för helelektriska bilar landar på 18 %, upp en procentenhet.

Model Y blir under 2023 inte bara bäst säljande elbil som 2022, utan bäst säljande bil alla kategorier. Vem kunde ha trott det för ett par år sedan?

Läs hela artikeln på https://www.ev-volumes.com/

1 gillning

“Teslas vinst rasade med 55 procent under första kvartalet i år. Företaget har dessutom osålda elbilar för 30 miljarder kronor stående på lager. Ända rusade aktien med 13 procent i efterhandeln. Orsaken var Elon Musks ord om att en ny billig elbil, som ännu inte visats, ska börja tillverkas redan om ett drygt halvår.
– Vi förväntar oss att det kommer att blir mer som tidigt 2025, om inte sent i år, säger Elon Musk.”

Bra att de lyckades få aktien att rusa istället för att sjunka. Vilket påverkar indexfonder positivt.

1 gillning

Då är ju frågan vad Tesla har för marginaler på den nya lågkostnadsbilen? Och kommer den kunna konkurrera prismässigt med de kinesiska elbilarna?

En annan fråga är när modellen kommer kunna köpas. Om den börjar tillverkas om 6 mån, är det tänkt att de bilarna som lämnar produktionslinan går direkt till kund då? Eller måste de först röka ut X år av ”production hell” som Musk uttryckte det för tidigare modeller?

Det finns inga bilföretag som kommer kunna konkurrera med de kinesiska märkena, de får flera miljarder dollar i statligt stöd varje år.

Enda lösningen är ju att förbjuda de subventionerna vilket kan bli svårt eller att vi i EU och USA subventionerar vår produktion, men ser inte det hända.

Men i Kina har de alltså nästan inga produktionskostnader då staten tar räkningarna, lycka till att konkurrera mot det…

https://europe.autonews.com/automakers/byd-gets-big-boost-china-help-dominate-ev-push

1 gillning

Det finns fler verktyg i anti-globaliserings-verktygslådan, exempelvis:

-Införa tariffer / extraskatt på elbilar importerade från Kina
-Helt förbjuda import av elbilar från Kina

Kina är ju själva ganska bra på att snickra ihop regler som passar dem själva vid import/export/produktion-i-Kina för övrigt, så motmedel vore inte orättvist.

Ja blir intressant att se hur vi hanterar det som händer på bilmarknaden, där Kina tar över hela den globala marknaden just nu.

Än så länge gör ingen något åt det i alla fall.

1 gillning

Någonting gör Volvo i alla fall. :wink:

Då Kina har börjat köpa upp alla västerländska bolag så kan du ju ge dig fan på att de såklart även äger hela Volvo Cars. Kina = Volvo tyvärr

Intressant artikel på ämnet:

Har du möjlighet att kortfattat skriftligt summera ihop det viktigaste så man slipper titta igenom hela videon för att förstå poängen?

Tack vare Volvo kan Kina sälja sina EVs till hela USA utan att få riktade Kina-tariffer (ofta nästan 30%), då allt sker genom Volvo som ägs av Geely som ägs av Kinesiska staten.

Kina kan alltså sälja sina bilar utan tullavgifterna mot Kina, genialiskt.

1 gillning

Så eftersom företaget Volvo Cars är baserat i Sverige (men ägs av Geely och staten i i Kina), så undviks tariffer för EVs som de tillverkar och säljer i USA?

Farligt spel. Snart kanske USA lägger tariffer på Sverige (för vissa företag / produkter).

Ja blir spännande att följa, Kineserna är riktigt smarta här.

Det är inofficiellt att Geely ägs av Kinesiska staten och känsligt att diskutera, men alla bevis pekar på det.

Undrar vad som kommer hända ifall alla våra bolag blir uppköpta av Kina?

Hmm… alla bolag på hela svenska börsen!? Varför då, och varför kan Kina inte köra samma trick i andra länder likaväl och köpa deras bolag? Men finns det inte fisk för tariffer/blockeringar i så fall, för bolag som indirekt ägas av Kina, fast stationerade i andra länder?

Men lär ju bli fin värdestegring på svenska indexfonder om det händer. Dags för skifte från globala/USA-fonder till svenska indexfonder?

1 gillning

Verkligen spännande! Det är många geniknölar som masseras när förutsättningarna för “business” ändras på det här sättet.

Min hunch är att det kommer bli svårt för USA att vinna det här spelet. I USA är det politiker och myndigheter som ska besluta om regelverket som ska gynna sina egna industrier och stänga ute kinesiska bolag (dessa beslut är sällan väldigt intelligenta eller särskilt genomtänkta).

Problemet för USA är att de kinesiska bolagen som ska begränsas, drivs av en väldigt massa smarta och hungriga människor på hårt konkurrensutsatt marknad där överlevnad handlar om att anpassa och ta marknadsandelar eller försvinna.

Kinesiska staten kanske sätter upp mål och riktning och hjälper till att skapa gynnsamma förutsättningar för bolagen som verkar i vissa prioriterade segment. Men staten är inte inne och detaljstyr bolagen. Det spelar så att säga ingen roll vilket kinesiskt bolag som vinner så länge målen uppnås. Geely/Volvos huvudmotståndare i det här fallet är inte USAs restriktioner utan BYD. Handelsrestriktionerna mot kinesiska bilindustrin kan mycket väl vara det som ger Geely/Volvo möjligheter att vinna andelar mot BYD.

2 gillningar

Artikeln är bakom betalvägg :cry: