Jag var lite involverad i den svängen för en massa år sen. Har flertalet studiekamrater som jobbar med just bilindustrin och databehandling för aktiv säkerhet och självkörning.
Tesla har helt annan PR och en stor hype kring sitt varumärke. Därför du ser vad de håller på med på helt annat sätt. De stora drakarna har underleverantörer som sköter stor del av sådan utveckling. Väldigt osexiga bolag du kanske aldrig hört talas om?
Känner du till t.ex. Mobileye? Du tror inte de jobbar med machine learning och har gjort i 10 år?
Även de har i alla fall tidigare levererat till Tesla.
Utöver att de levererar till GM, Volvo, BMW o.s.v.
Sen blanda inte ihop elbil och självkörning, helt olika saker.
Fast åter igen, de HAR ju faktiskt inte byggt några superdatorer från grunden själva. De har nån prototyp av D1-chipet de labbar med, och på nåt vis har detta sålts in som att de i princip har en färdig superdator med otroliga specar trots att de inte ens pillat ihop ett fungerande kluster av dessa chip än eller sett hur de verkligen presterar. Som mycket annat så underskattar Tesla/Elon hur svårt det är att faktiskt utveckla och leverera en komplett produkt och väljer istället att extrapolera någon sorts ideal verklighet baserat på de saker de lyckats åstadkomma än så länge.
Angående Hyperloop så kanske du kan peka ut var det finns något annat än extremt småskaliga experiment? Virgin har ett spikrakt rör på 500 meter, tror det är de som kommit “längst” .
Om vi vänder på diskussionen är det inte superbra att någon kör alla dessa crazy projekt och är villig att satsa sina pengar, heder och varumärke på det?
Senast idag läste jag att de startade elbolag i Tyskland. Något kommer ju få fäste och det räcker ju. Finns ju ingen anledning att klanka ner på att det blev en tummetott av vissa saker tänker jag.
Enda skillnaden med tesla påstår jag är att de pratar offentlig i förväg om sina projekt. Vilket är ju kul att följa och sedan får man relatera lite till det som kickstarter. Något fungerar, något fungerar inte och det mesta blir försenat men när det blir bra, så blir det riktigt bra.
Hmm om vi ska köra på auktoritets-argumentet, jag doktorerar i bildanalys och datorseende, tro mig, Tesla sopar banan totalt Inom maskininlärning gäller det att ha MYCKET data, inte så mycket algoritm. Tesla har flera magnituder mer data än alla andra tillsammans. Alla teslabilar genererar kontinuerligt ground truth data, samt svåra exempel från deras tusen betatestare.
Sen finns CommaAI som jag tror kommer vara tvåa på bollen, då de crowd-sourcar sin data.
Om tesla kommer lyckas är om de lyckas skapa hitta uppsättning parametrar till neurala nätverk som är bättre än människan på att köra, och om dessa kan processas av deras chip. FSD Chip - Tesla - WikiChip
Självkörning (överallt) är extremt svårt närmare General AI än man tror, så måste ha en helt e2e-maskininlärningsmodell. All programmering är lönlöst tror jag.
Tänk då att tesla snart har miljoner bilar som samlar GT-data hela tiden. Inte bara ett 100-tal anställda som kör runt med lidar-bilar som de övriga självkörnings-företagen.
Helt övertygad, det faktumet är att alla teslabilar är utrustade med 8 kameror som samlar data och skickar upp till molnet när du kör manuellt (även de som inte är beställda med fsd). Parar bildsekvens med styr- och gasinput.
Jo, förutsatt att projekten ens hade en halv teoretisk möjlighet att ge något för framtiden. Hyperloop t.ex. kan man avfärda som dumheter bara genom lite enkla beräkningar. Stålet som krävs för tunneln ger astronomiska kostnader för att spara luftmotstånd, som inte ger så mycket i slutändan ändå. Det finns extremt mycket lägre hängande frukter vad gäller att bygga extremt snabba tåg.
Då bortser vi från hela säkerhetsaspekten med att stoppa in människor i en tryckkammare inne i ytterligare en tryckkammare som dessutom ska vara miltals lång. Det är bara PR trams.
Fast du har ju fortfarande ingen aning om hur mycket data andra samlar in…
1 miljon bilar är lite bilar i sammanhanget. Hur många säljer GM om året?
Det säger fortfarande inte ett skit om vad andra tillverkare sysslar med. Du bara vill tro på Tesla som nån form jag vet inte vad? Tror du inte att det finns en risk att du bara går på hypen?
Gränsen mellan galenskap och geni är hårfin. Jag har massa nedlagda projekt. Men utan dem hade jag inte varit där jag är. Hur ska man veta att det inte går om man inte testar. Sedan är det ju som Steve Jobs sa: ”det är svårt att connect the dots i förväg”
Men om man “testar” på baksidan av en servett med lite beräkningar och konstaterar att det inte ens är i närheten av rimligt. Då är det inte seriöst att fortsätta. Men varför fortsätter de då? För de kommer undan med det och får istället positiv PR av det.
Om någon kommer och säger att de ska bygga en evighetsmaskin med magneter. Är det vettigt att testa?
Nej, det är klart att vi inte vet. Däremot vet vi Herbert Diess på VW oroade sig för Tesla förra året:
Intressant artikel relaterad till diskussionen.
What worries me the most is the capabilities in the assistance systems. 500,000 Teslas work as a neural network that continuously collects data and offers the customer a new driving experience every 14 days, with improved properties. No other automobile manufacturer can do that today.
Ja, och vad är problemet egentligen? Det finansierar ju andra projekt?
Om det är någon man borde ha åsikt om, så är det mottagarna av informationen. Inte sändaren. Skulle nästan påstå att det vore tjänstefel av Musk att INTE kapitalisera på det…
Det säger fortfarande inte ett skit om vad andra tillverkare sysslar med. Du bara vill tro på Tesla som nån form jag vet inte vad? Tror du inte att det finns en risk att du bara går på hypen?
Om jag har förstått samlar ingen annan tillverkare data från över en miljon sålda bilar med 8 kameror, som krävs för självkörning av konsumer-cars utan lidar. Rätta mig gärna om jag har fel.
Det är hype, men ligger verkliga saker bakom hypen tror jag. Först till självkörning kommer revolutionera världen mer än man tror.
@pabr
Tror du inte de kan revolutionera bilbyggandet också? Tänker på nu när de ska formjuta model y i två stycken. Samt deras nya batterier som ska sitta i själva konstruktionen, inte pack under bilen.
Problemet är att de får positiv PR av att syssla med saker som de vet inte är möjliga att få ut något av i slutändan. Att de inte ställs till svars när de inte levererar på sina tidigare löften.
Hyperloop är ett gammalt patent från tidigt 1900 tal. Inget Musk kokat ihop…
Inte vet jag. Men det verkar ju inte heller du veta. Som sagt många år sen jag ens satte foten i fordonsbranschen. Finns andra områden där man får bättre betalt
Ja? En liten startup som GM köpte upp. De bygger upp simuleringar och verifierar sina simuleringar. Hindrar det på något sätt att det finns stora underleverantörer (och ev. GM) som sysslar med massiv datainsamling och/eller processing?
Vem säger att det krävs 8 kameror för konsumer-cars utan lidar? Är det inte samma entitet som vill sälja in sin lösning med 8 kameror utan lidar?
Lite som att en bankman som säger att “för att vara säker på att tjäna pengar på börsen så måste du investera i de här 3 aktiva fonderna som vi har i vårt utbud här”.
Tjaa, den som var först med mobiltelefonen har ju revolutionerat, varenda människa har ju en mobil idag. Eller finns det kanske andra idag större mobiltillverkare än Motorola?
Inte vet jag. Men det verkar ju inte heller du veta. Som sagt många år sen jag ens satte foten i fordonsbranschen. Finns andra områden där man får bättre betalt
Har googlat och inte hittat något, Åhh vad är det för bransch? Akademin är ekonomiskt självmord
Ja? En liten startup som GM köpte upp. De bygger upp simuleringar och verifierar sina simuleringar. Hindrar det på något sätt att det finns stora underleverantörer (och ev. GM) som sysslar med massiv datainsamling och/eller processing?
Har letat, men inte hittat något, verkar inte som det. Men jag kan ha fel som sagt.
Vem säger att det krävs 8 kameror för konsumer-cars utan lidar? Är det inte samma entitet som vill sälja in sin lösning med 8 kameror utan lidar?
Lidar är svindyrt (och inte så fint), för vision only behöver man kolla runt bilden så behöver 8st, eller något sådant. Kameror är billiga.
Tjaa, den som var först med mobiltelefonen har ju revolutionerat, varenda människa har ju en mobil idag. Eller finns det kanske andra idag större mobiltillverkare än Motorola?
Jag tänker mig att Tesla är som Apple men för bilar. Det fanns elbilar innan och försök på självkörning. Det fanns java-applet på mobiler innan samt touchscreen med penna (Palm datorer etc) men Apple revolutionerade det. Finns en risk att Tesla kommer göra samma sak, de ligger ju i Silicon-Valley med de andra drakarna med.
IT. Du vet den där flugan på slutet av 90-talet som sen kraschade med en stor börsbubbla.
Jag vet som sagt inte exakt hur alla jobbar. Men en sak är rätt säker, samtliga större aktörer i fordonsbranschen jobbar extremt mycket med självkörning.
Om man pratar om en utvecklingslidar ja som produceras i några enstaka exemplar.
Jämför med Xbox kinect som sopade banan med alla motsvarande optiska sensorer i som användes inom forskning och akademin för en spotstyver till kostnad. Det är den storskaliga produktionen som krävs.
Vet du hur fungerar Steam-VR/HTC/Valves basstationer till sina VR headset fungerar? Är de fula och dyra?
Påminn mig gärna hur många kameror det sitter runt en XC90 också? För att få 360 vyn i parkeringsläget.
Eller är de Ericsson för smartphone (de myntade begreppet 1997)? Aktien som aldrig återhämtat sig. Nokia för smartphone?
Apple var dessutom relativt sena på bollen med första Iphonen först 2007. LG var före Apple med kapacitiv touchskärm med sin LG Prada de släppte slutet av 2006, visserligen bara med några månader. Blackberry var enormt populär på vissa marknader innan.
Jag tycker du ser historien med biaserade glasögon om vem som egentligen gjorde vad. Där du klistrar allt som alla gjorde på den som gick vinnande ur kampen. Tesla kan bli den stora förloraren, vi har ingen aning. Men det är inte enormt jättespeciellt unika och det finns många som kan komma vinnande ur denna kampen som inte är Tesla.