Tesla Model Y 2026 - ett kap?

Har inte KIA ännu snabbare laddteknik? Med anledning av din upplevda upplevelse på donken.

1 gillning

Hur är det med blinkersen? Är det fortfarande en spak för det? Förvirrad :face_with_spiral_eyes:

Juniper har spak. Tesla är en nobrainer. Nu kör jag typ bil 3 ggr per månad så det finns ingen anledning för mig att byta bil.

Man tog tillfälligt bort spaken i Tesla Model 3 Highland men efter att marknaden fick säga sitt är den tillbaks igen. För Model Y togs den aldrig bort.

OK, jag förstår att WLTP inte är realistiskt under “riktiga” förhållanden, men det jag inte förstår är att bilen som säljs nu och anger:

visar 452km (EPA?) vid 100% laddning?

Beror det på att den känner av yttre förhållanden som t.ex. kyla?

Annars bör värdet inte anges till 534km vid försäljning. Då bör väl bilen anges med EPA, om det är mer realistiskt?

WLTP är, som KIA utrycker det “det standardiserade EU-mätförfarandet” så oavsett vilken elbil du kikar på så kommer den uppskattade räckvidden vara WLTP eftersom det är branschpraxis. Volvo skriver till exempel så här “Uppgifterna om räckvidd är preliminära och baseras på WLTP-teststandarder som har erhållits under särskilda testförhållanden för Volvo EX60.

Den siffran man ser i bilen sedan brukar stämma rätt väl när man navigerar med GPS, även i kyla och kuperade förhållanden. Det är dock estimat och kan slå annorlunda.

Vi hade kraftig motvind under en långresa och där minns jag att den fick lägga om de planerade laddstoppen rätt rejält jämfört med ursprungsplanen. Annars brukar den stämma förvånansvärt väl. Sedan är det också skillnad mellan stadskörning och långresa på motorväg.

1 gillning

De flesta anger ännu snabbare. MEN det som har betydelse är hur det funkar i verkligheten. Tesla laddar snabbt i -6. Av angiven max laddhastighet på 250kw uppnås hela 210kw när det är ordentligt kallt ute. Det är vad min anekdot visar:) Och det funkar alltid smidigt. Alltid. Tyvärr är det inte så med många märken. Fina siffror men krånglig laddning med stor variation på vilken hastighet du får.

När man pratar elbil stirrar många sig blinda på wltp räckvidd. Men det är inte så intressant efter att vi nått 50-60 mil wltp. Det som får faktisk betydelse är hur snabbt bilen laddar i verkligheten och hur smidigt/tillgängligt laddnätverk det finns.

vanlig bil har 50-60 liter tank. Varför köper inte de flesta till taxi paketet med 80l tank? Jo för det spelar ingen roll. Det går snabbt att tanka. De bästa elbilarna är snart där, tesla är det redan. 60wltp räcker för de flesta när laddning är så smidig o snabb.

Titta också på Alriks test jag bifogade längre upp i tråden.

Kias bil har betydligt större batteri och högre angiven laddhastighet. MEN vid faktisk ”verklighetsladdning” vinner teslan lätt i Alriks test. Dvs siffrorna som tillverkaren anger spelar mindre roll.

Tror jag förstår.

Så WLTP som anges vid försäljning (i detta fall 534 km) kommer aldrig att synas i display:en, trots att bilen är ny och 100% laddad?

Istället kommer en annan mer realistisk siffra visas, som baseras på andra omständigheter?

Ni som har erfarenhet av elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är Standard en bra ingångsbil för familj vars prio är säkerhet och ekonomi? Det vi ser som lite frågetecken är behållandet av glastaket även om det är övertäckt inifrån.

Ja, precis så.

Jag har kunnat uppnå mer än den visade räckvidden om man kör mestadels landsvägskörning under sommarhalvåret.
Sitter du och nöter motorväg borde du kunna komma den sträckan som visas i bilen såvida du inte kör mkt snabbare än 100.

Tesla visar statisk räckvidd på displayen oavsett hur du kör för km räckvidd. Däremot kör du med navigering mot exempelvis en laddare eller dit du ska anpassar den % kvar till väderförhållandena, väg och körstil, brukar stämma väldigt bra.

1 gillning

Jag va sugen på en Tesla Standard men slutade med att jag köpte en 3 år beg id.4 ist pga av ekonomi.

I princip kom jag fram till att Teslan var ca 3000 kr dyrare i månaden under en 5 års period, under vagnskadegarantin blev det ett par hundra lappar billigare. Visst jag har inte vagnskada/nybil försäkring men den vanliga helförsäkringen täcker upp mycket, och jag har maskinskada/batteri försäkring på id.4 hela perioden.

Lite äpplen/päron men tycker inte en ny bil ger så pass mycket mervärde att det är värt 180 000 på fem år.

3 gillningar

Bra input. Varför inte beg tesla?

Vill du dela din TCO beräkning på det? Jag får det inte till så stor skillnad.

Är det någon som bytt in sin bil i samband med köp från Tesla? Kan man förvänta sig inbytespris som är likvärdigt de flesta online-värderingssajterna?

Jag har fyllt i alla uppgifter om befintlig bil igår och det verkar vara någon människa som ska värdera - genom att jag inte fick automatiskt värdering direkt. Förmodar att det kommer något svar nästa vecka, sen behöver givetvis någon kika på bilen.

Det blev ca 2200 kr för min del i månaden nu när jag la in alla siffror igen efter jag köpte id4 igår, (räknade först på en billigare 2022:a för ca och kom fram till ca 3000:-) Men kolla försäkringskostnaden för en Tesla…kan skilja mkt.

Taraccon är min gamla bil som jag bytte in, så i princip ska det bli samma kostnad för mig med en id.4 från 2023 som en Taracco bensin från 2019, möjligen billigare pga av rätt låg service kostnad i kalkylen för taraccon.

La in en Beg Model Y lite snabbt, blev rätt dyr pga av försäkringen, så jag hade nog hellre valt en ny model Y än en beg. Om 5 år, vem vill köpa en bil som är värd 150 000 kr och betalas 18000:-/året i försäkring…? (Får dra av ca 60 kr per månaden då jag tog Taraccon service kostnad ist för Id4.)

Fick erbjudande från Tesla för min Taracco som inbyte och detta budet va likvärdigt som Carla erbjöd.

1 gillning

Skumt, min kalkyl på att köpa en 3 år gammal id4 och behålla den i 5 år blir 5tkr/mån.

Edit: Du verkar sakna kostnader för däck, antagligen två uppsättningar. Därtill ingen kalkyl för slitage?

Edit2: Skatt & Besiktning ska till med om än små.

Edit3: Ser även att du räknat på ränta men jag har tagit med en liten kapitalkostnad.

1 gillning

Jag räknade bara på skillnaden mellan bilarna, inte exakta totalkostnaden.

Däck, slitage etc blir likvärdigt på alla bilarna så därför kommer fortfarande skillnaden vara likvärdig.

1 gillning

ingen ny bil är ett kap..

jag har funderat på en beg tesla. men med halvförsäkring.

men kommer oftast fram till att det är billigare med dieselbil. och då slipper jag räckviddsångest och väntetider vid laddstolpar