Tesla Model Y 2026 - ett kap?

Jag har tyvärr fått bud som skiljer 20000 från tesla och andra större handlare, så kommer gå vidare med att inte sälja via dem.

1 gillning

Tack för att du delar! Var nyfiken eftersom vi precis som du tittat på en ca 3 år beg Id4 innan detta erbjudande kom.

Det som jämnar ut i min kalkyl är 1. 0% ränta på Teslan och 2. Halva försäkringskostnaden då en Id4 kostar ca 1300kr för mig att försäkra och Teslan 670kr.

Vi har ändå landat i att vi beställer Teslan för att med ovan skiljer inte kalkylen mycket för oss och med 4 års garanti och inga servicekostnader trumfar.

1 gillning

Jag fick dåligt inbyte av tesla samt dåliga villkor. Valde därmed att sälja till annan firma.

1 gillning

Fick 18k mindre för min bil än andra firmor, tror inte de har så bra inbytsvärde. Ska de dessutom om man tar premiumversioner erbjuda 40k rabatt så kanske de inte kan ta så bra inbytsvärden. Gick själv vidare med privatleasing för att inte hamna snett.

1 gillning

Någon på forumet som kör Juniper Standard/RWD och som kan lämna omdöme?

Har kört min typ 10 mil. Än så länge har jag inget att klaga på.

Är dock inte så van med tesla. Något du tänker på?

Haft bilen i en vecka.

Komfort helt OK, bilen känns inte stötig som äldre Y i alla fall. Ska dock vara störigare i baksätet enligt omdömen på nätet men tar gupp osv bra.

Ljudnivå, lite däck/vägbros men inte så farligt.

Infotainment, snabb och bra inget att anmärka på,

Utrymme, inte så mkt att säga, rymlig bil bra förvaring.

Styrning, lite hårdare än äldre modeller, går ej att ställa in. Känns lite som en gammal sport-BMW, Jag tycker den känns stabil på vägen,
Svängradie är dock ingen höjdare,

Spolare till vindrutetorkare, riktigt kassa, klen spolning, börjar torka innan det kommer så mkt spolarvätska så den smetar runt skit och lämnar lätt ränder om det endast är stänk, snömodd och salt från vägen/andra bilar.. Man får spola länge, med andra ord abonnera på spolarvätska under vintern. Om rutan blir blöt verkar det inte bli samma problem. Har provat att byta spolarvätska och även lagt in siktförbättrare, får se om det hjälper annars är det snart vår…

Jag får ej upp laddluckan med knappen på handsken till Tesla WC, funkar dock att jag lätt trycker på laddluckan. Det funkar bra att lossna handsken med knapptryck.

Är det något specifikt är det bara att fråga.
I överlag är det väl bra bil för pengen men jag valde leasing.

1 gillning

Tack för utförligt svar! Är det första Teslan? Är det något spontant du känner att du saknar jfr med Premium?

Nej, jag har haft en S från 2018 och 3:a från 2020 innan. Har faktiskt inte kört Y premium utan provkörde vanliga LR för knappt 2 år sedan.

Det jag kan tänka mig man uppskattar mer på Y premium är väl snäppet bättre komfort, mindre vägljud och bättre acceleration,
Model 3 har ju mycket mer körglädje så behöver man inte utrymmet hade jag valt en sådan hellre.
Jag tycker prismässigt att det är svårt att motivera prisskillnaden mot premium om man inte måste ha 4-hjulsdrift.

1 gillning

Räckvidd vintertid?

Har knappt åkt min, men på resan hem på motorväg 106km drog ca 33% med snittthastighet 107km/h.

1 gillning

Har fått en inbytespris som jag inte är nöjd med. Försynt frågat Telsa ett par saker runt ev. köp inklusive om det kan ge bättre inbytespris för min bil, då jag fått bättre erbjudande (30.000-40.000) via andra bilhandlare.

De svarar fort på alla frågor, men inte just om de kan ge bättre pris.

Är det någon i tråden som har erfarenhet av att deala runt inbytespris hos Tesla? Eller ska man sälja via annan aktör?

De försökte inte ens komma med ett motbud när jag sa att jag fått 20000 mer från annan aktör, utan bara ”det går lika bra att sälja via annan aktör”..

3 gillningar

Hur är TCOn om man jämför privatleasing mellan modellerna? Tre scenarios jag står inför:

Standard Model Y billån vs privatleasing vs Premium Model Y privatleasing

Nu är den nere på 449 990 kr med 0% ränta. Alt. 5395kr/ månad i privatleasing.

Nu börjar det ju blir ett kap, eller?

2 gillningar

Ja, hur bra deal är det?

Jag köpte för 459k och är väldigt nöjd. Kan inte se en bättre elbil för de pengarna och i den storleken.

1 gillning

Mycket bra deal för en mycket bra bil.

(Model Y är världens mest sålda bil, tre år i rad. Det betyder något).

1 gillning

Ni som köper, säljer ni igen efter tre år? Jag får inte ekonomin att gå ihop då helförsäkring med vagnskada kostar mig runt 2000 kr i månaden. Ofta över tusenlappen dyrare än andra bilar.

Eller finns billigare försäkringabolag?

Jag är 40 plus och aldrig krockar eller nyttjat försäkringar tidigare, men bor i större stad.

1 gillning

170 mil körda och är fortfarande nöjd med bilen.

Till de som inte behöver utrymmet/bagaget lika mkt går det nu att leasa 3 standard för 4595kr.
Även om man lägger till vinterdäck, dragkrok och 1500 mil är det billigare än nuvarande standardpris på Y.

1 gillning