Tesla Model Y, nu under 700k, eventuellt leverans i dec 22

Nu kan man återigen köpa en Model Y som berättigar till klimatbonus. Ett nytt billigare batteripack och endast bakhjulsdrift möjliggör detta.

Nu kan ni rusa iväg och lägga era beställningar! :slight_smile:

Skulle jag köpa en Tesla (vilket jag inte ska), så är det nog en Y jag skulle köpa. Klarar mig inte utan dragkrok.

1 gillning

Kul :slightly_smiling_face: Troligen får man väl vänta till 2023 och då är det väl 50k bonus som gäller? Därutöver får man väl inte uppgradera bilen med något (såsom förbättrad autopilot) för då hamnar man väl över 700 kSEK som är maxgränsen för att kunna få ta del av bonusen? Eller har jag missförstått?

700000kr för en bil :-1: . Inget för en ”vanlig” låg inkomsttagare som mig :person_tipping_hand:

3 gillningar

Men dessa funktioner går väl att köpa till efteråt.

Noterar också att räckvidden är 25km längre om man väljer de billigare fälgarna.

2 gillningar

Jag är långt ifrån en expert men som jag har förstått det så har det varit möjligt att låsa upp dessa funktioner. Efter köp.

1 gillning

Jo, vissa funktioner ingår inte från början, man får tydligen betala extra för att låsa upp eluppvärmt baksäte. Hårdvaran finns där men man får betala extra för att kunna använda den.

1 gillning

Är lycklig att jag klarar mig fint med busskort för 600 kr / mån :+1:

5 gillningar

Satte en gång i tiden, utan någon egentlig större eftertanke, upp en personlig tumregel om att det inte var rimligt att lägga mer än motsvarande 10% av den summa jag hade investerad på börsen på en bil. Sedan dess har jag skaffat mig väldigt mycket mer börs än bil.

Men som med allt så är det ju en fråga om prioriteringar, livssituation och intresse.

Men om du har en Tesla så kan du ju spara 600kr på busskortet!!! :wink:

1 gillning