Testar ni era FIRE-planer nu när det finns läge?

Då fick vi till slut ett riktigt dåligt år (än så länge) vilket blir ett bra tillfälle att testa sig hur man orkar med att leva utan arbete och dom domedags-rubriker som syns och hörs överallt. Det är nu 5:an skall göra jobbet i sitt 5+25 upplägg men jag inser att det är otroligt svåra i att inte ständigt spana på hur det går för 25:an, och det är ju inte så kul.

Nu är jag säkert 10 år ifrån min ev FIRE men jag tycker det är lärorikt hur mycket man uppskattar en hög lön i dessa tider som garanterat kommer varje månad. Jag är faktiskt inte alls lika säker längre på att fullständig FIRE är något för mig, kanske semi-FIRE där man arbetar deltid.

Men vore kul att höra från er andra som antingen är i FIRE eller som planerar för det hur era tankar går nu efter drygt 4 månaders röda siffror. Är ni fortfarande lika övertygade om att leva på avkastning från investerat kapital?

Vi hade vid årskiftet mindre än 50% aktier i vår 25’a.
I början av Maj var sparandet exklusive pension och fastighet tillbaka på samma nivå som i November 2021.
Planen är oförändrad.

3 gillningar

Jag följer upp budget och räknar, men eftersom jag redan från start tänkt att det är (minst) två år kvar, oavsett hur börsen går, har jag inga skäl eller vettiga möjligheter att testa i skarpt läge. Min “+5-hög” nådde aldrig till 5 och lönen ramlar ju in ändå. :slight_smile:

Vad menas med 5+25?

2 gillningar

Som @SNS Skriver. Eller kortversionen: 4% med krockkudde. :slight_smile:

1 gillning

Vad bestod den andra 50% av i 25:an?

1 gillning

25 årslöner investerat
5 årslöner på sparkonto.

25:an tar du ut 4% från varje år
5:an använder du när börsen går ned för att inte minska ditt kapital.

2 gillningar

Räntor, lite guld och kontanter.
Sedan skall det påpekas att vi har passerat 55 så vi kan välja att plocka förmånsbaserad tjänstepension (ITP2) tidigt vilken är i princip okänslig för svängningar på aktiemarknaden.

1 gillning

Nu vet jag inte under hur lång tid som ni haft FIRE och 25:an och om det varit typ samma fördelning men det låter som relativt låg risk i 25:an men som ändå skall vara en avkastare på runt 4% i snitt. Trodde att man behövde mer aktier för att det skulle hålla, ex 60/40.

Vi planerar att plocka 4% som komplement till tjänstepension endast fram till 64 års ålder då allmänna pensionen är tillgänglig.
Därefter snarare 1-2% (varierar pga uttagslängd).

Vi skulle alternativt kunna tömma 5’an och lite till av kontanterna, som ligger på sparkonton, helt fram till 64 och sedan leva på pensionerna, men jag vill undvika brytgränsen för maginalskatt på pensionsuttagen.

Årsutgifter brukar man väl säga, inte årslöner.

Ja, men din årsutgift blir din årslön i detta fallet.

Fast det blir ju ändå konstigt begreppsmässigt. Jag lever idag på ca 30% av min utbetalda lön. Men det innebär ju inte att jag inte vet vad jag har i lön eller att den påverkar mitt sparande.

Lön får man också för arbete. Avkastning och/eller utdelning från kapital är ju inte lön.

1 gillning

Jo det får jag väl hålla med om. Årsutgifter är ett lämpligare yttryck

1 gillning