Tidig pension, hur ska jag planera uttag?

Om du går nu så är det runt 10 år tills du får ut full allmänpension (inkomstpension och PPM)

De 10 åren behöver du lägga ut mha tjänstepension och ev del av privat kapital.

Förhoppningsvis har du några olika TJP konton så du kan pussla ihop det. Om det blir för lågt de första 10 åren, pusslet går inte riktigt ihop, så får du ta av privata kapitalet.

Använd minpensions uttagplanerar så du får rätt på det mht skatt. TJP är ju brutto (inkomst beskattas) medan ditt privata kapitel är netto.

Se över risken i de olika TJP och privata kapitalet. Typiskt om man tittar på helheten så är 50/50 ungefär rätt. Alltså det Jan kallad Stay Rich.

Men tänk på så att du har lägre risk is de TJP du ska ta ut först. Kommer det en krasch så lider du rejält. Det går inte att stoppa uttag av TJP.

Å andra sidan, TJP som ska tas ut först senare typ 67 och framåt kan du ju ligga med högre risk i.

Privata kapitalet hade jag lagt i en 50/50 eller 60/40 portfölj, åtminstone om du behöver ta en del av dessa pengarna nästa 10 år.

Mht lämplig risk i pensionsportföljer så kan jag hänvisa till Vanguard som var uppe i tråden nedan. Där kan du få mer kött på benen än indikationerna ovan.

Lycka till :grinning::+1: och hojta till om du kör fast

4 gillningar