Tänk om tillgångar varit en del av KPI, då hade vi inte haft låg inflation alls senaste 30 åren och räntorna hade aldrig blivit låga, och bostadspriserna hade aldrig skenat.
De historiska ekonomerna verkar ha rätt, tillgångar ska alltid räknas med i inflation.
Att dessutom justera priserna två gånger, både kvalitetsjustering och hedonisk justering, är ju bara ännu värre.
Vi har ju blivit lurade av KPI, som varit låg samtidigt som vi haft en av världens högsta inflationer senaste decennierna.
Det är det som hela boken handlar om, som även vunnit flera priser. Alla borde läsa denna prisbelönta bok.
Tänk om vi förbjudit folk att göra vinst när de säljer sina bostäder. Helt enkelt förbjuda någon att sälja för mer än de betalade. Då hade bostadspriserna aldrig skenat.
Det är inte ett givet samband du beskriver. Det är inte rimligt att ha tillgångspriser (fastigheter) i KPI. Då är det inte längre KPI. Räntekostnaderna kommer som sagt redan med i KPI så indirekt för den delen som faktiskt ökar kostnaderna med.
Precis som @CarlJohan skriver så om en bostad säljs för 10MSEK så får en person -10 MSEK och en annan +10MSEK. Nettot blir noll.
Om vi fortsätter med 1996 som jämförelseår så räcker det med att se sig omkring för att konstatera att vi på många områden blivit fattigare. På den tiden var det helt naturligt att en sjukpensionär eller arbetarfamilj med 3-4 barn där mamman arbetade deltid höll sig med sommarstuga - gärna utan belåning. Idag kan det bli kämpigt för två heltidsarbetande med 1-2 barn att uppnå detsamma.
Det som har dolt detta är teknikutvecklingen som på många andra områden gjort livet billigare eller högre kvalitet, att vi precis som någon skrev längre upp i tråden har allt från uppslagsverk till underhållning i en liten dator i fickan. För även om en VHS-spelare gav sämre bildkvalitet så krävdes det, just pga. den sämre tekniska nivån, otroligt mycket mer resurser att leverera samma film till folk. Vi borde leva i ett fullkomligt paradis egentligen med tanke på teknikutvecklingen.
Borde inte KPI i alla fall vara kopplat till totala pengamängden som i Sverige ökat 540% mellan 1996 och 2021?
Hur kan den totala pengamängden öka 540% medan det kvalitetsjusterade och hedonistiskt justerade KPI:et bara ökat 33% över samma period i Sverige? Det är ju helt ologiskt.
Det är ju något helt fel på vårt KPI som RB och SCB utgår från, när pengamängden i samhället ökar flera hundra procent mer än deras justerade inflation.
Jag håller inte riktigt med @Nightowl gällande att nettot blir noll (om jag inte misstolkar vad han menar). Om vi tar ett annat exempel med två konstnärer som köper en tavla av varandra för 50.000kr, resultatet blir ±0… om man bortser från att det som ur tomma intet uppstått två tavlor på pappret ”värda” totalt 100.000kr. De har blivit 100.000kr ”rikare” trots att de har samma dukar med smetad färg som innan transaktionen ägde rum.
Absolut inte! Det vore en ren katastrof ekonomiskt eftersom det hade inneburit en extrem deflation i köpkraft.
Penningmängden måste öka med den totala mängden användbart värde, som ökar. Ökad befolkning och ökad mängd prylar/värde måste följas av en ökad mängd pengar för att ha konstant köpkraftsvärde på pengar.
Sen är det ett extra ökande för att ha en liten inflation. Som drivs fram av riksbanken.
Det är en mycket viktig feature hos fiat att penningmängden kan öka.
Jag skulle vilja använda TPI som jag precis uppfann, Tillgångsprisindex, som ett komplement till KPI och tydligt visa det för hela befolkningen på liknande sätt, och väva in det i RB, Regeringen och SCBs beslut. Då ingår börsen, penningmängden och fastighetspriser, helt ojusterat.
Så att tillgångsinflation, där Sverige har högst i världen, inte göms. Klasskillnaderna har ökat mest i världen, men ingen pratar om det, helt sjukt.
Trådstartarn, det låter som att du kan ha glädje av att läsa denna korta begreppshistoriska text av ekonomihistorikern Rasmus Fleischer. Kanske kan det hjälpa lite att reda ut vad det är vi egentligen menar med inflation.
Allt det där känns väldigt sent 00tal . Då var det hett i USA inte minst från gold bugs som Peter Schiff om hur hela finansiella systemet är korrupt med falsk inflationsberäkning mm.
Problemet är väl bara att det inte är så lätt att räkna ut inflation på ”rätt” sätt. Det är ingen konspiration bara att man försöker göra beräkningen på ett så vettigt sätt, efter bästa förmåga.
Förändras sen beräkningen för man (SCB i Sverige) kommer på en förbättring så tolkas det av en del som ett bevis för konspirationen. Lite hopplöst
Jag säger inte att allt är rätt, och jag har lite svårt för en del av hedoniska justeringar, men hela diskussionen känns lite trött.
Makrorådet podden hade ett rätt intressant specialavsnitt om det för ett tag sedan