Tillgångar räknas inte med i KPI

Läste du artikeln? Vad tyckte du?

Du får plocka ut relevanta citat. Jag tänker inte läsa.

Boken kom ut 2022, inte alls längesedan, vunnit flera priser, rekommenderar den, fått många aha-upplevelser hittills.

Vad sägs om detta t.ex.?

Nya siffror visar att Sverige fick över 400 nya miljardärer under 2021 och att förmögenhetsklyftorna ökade dramatiskt.
Vi har nu passerat Ryssland och är med marginal det mest ojämlika landet i västvärlden.

Fortfarande inte bevis för detta:

Helt riktigt, men vad tycker du om att vi är det mest ojämnlika landet i väst?

Det beror ju på vilket mått på ojämnlikhet man väljer, om så är fallet eller inte.

1 gillning

Vi ser väl ganska genomsnittliga ut?

1 gillning

Exakt det jag menar.
Inget nytt. Skåpmat.

Men vad har detta med svenskens konsumtion av mat och boendekostnader att göra?

Mellan 1996 och 2023 har den totala andelen av hushållens disponibla inkomst som går till bostads- och matkostnader minskat något, från cirka 40 % till 38 %.

Att några som satsat pengarna på rätt häst i något sammanhang och blivit rikare är väl inte relevant i det här sammanhanget?

1 gillning

Jo med inkomst absolut, men räknar vi tillgångar, som i artikeln, så är vi sämst i klassen. Läs gärna artikeln.

Vi har alltså högst skillnad på tillgångar i hela väst, och ingen ser några problem med det?

Att pengamängden och alla tillgångar ökat med flera hundra procent, samtidigt som en liten del av befolkningen fått alla de pengarna och staten sedan säger att inflationen är låg, är inte det konstigt?

5 gillningar

Det är ju meningslöst i sig, vi kunde ju haft 400 pers med 950 mille i förmögenhet 2020 och en dryg 5 % avkastning hade tagit dem över miljardstrecket utan att ojämlikheten ökat speciellt.

Har du läst artikeln? Det verkar ju som att alla på forumet tycker att det är bra med klasskillnader och ojämlikhet, är det verkligen så?

Den där beskrivningen av 1996 känner jag inte igen överhuvudtaget. Det låter mer som någon 1996 skulle talat om hur det var på 1960-talet (och det kanske inte stämde då heller)

1996 var jag 34 år och tvåbarnspappa med arbetande fru. Vi hade båda akademisk examen och löner över genomsnittet i Sverige utan att vara överklass eller ha några ärvda förmögenheter.
Vi hade fullt upp med att betala boende, skatt och höga (jämfört med idag) barnomsorgsavgifter. Att en arbetarfamilj med 3-4 barn och deltidsarbetande kvinna skulle haft råd att köpa en sommarstuga utan lån låter för mig helt osannolikt.

6 gillningar

Då bostadspriserna ökat 800% medan KPI endast ökat 33% så är det väl rimligt att det är svårare att köpa boende idag?

Hur mycket har lönerna ökat sen 1996? Är det också 800%? Annars har det ju blivit stora klasskillnader, ifall lönerna inte ökar i takt med tillgångarna.

Enligt denna källa (Löneutveckling - Svenskt Näringsliv) har lönerna ökat 81% mellan 2000-2023, så alltså en tiondel jämfört med tillgångar.

Det är alltså tio gånger mer värt att äga tillgångar jämfört med att arbeta och skapa värde.

Ta upp de relevanta siffrorna då istället för att slänga in sensationell data som inte betyder något. Är det naturligt att antalet miljardärer ökar? Ja. Vill vi att folk blir rikare? Ja. Är det dåligt om just 400 personer fler blev miljardär ett år? Mycket oklart.

Jag växte upp i arbetarsläkt under 90-talet och vi hade tillgång till en stuga i släkten—gammelmorfars. Den hade el från en liten solcell och vatten fick man bära med sig i stora dunkar. Dock låg den nära vattnet (inte i Stockholms skärgård…) och det är väl det man vill åt egentligen. Så jag tänker skylla på att strandskyddet har gjort det svårare att bygga en sommarstuga på attraktiv tomt och utbudet därmed inte kunnat öka i takt med befolkningen.

Kolonilotter med stuga kan väl tänkas vara ett annat poppis alternativ men de ligger ju ofta centralt och har inte heller kunnat expandera speciellt i antal.

1 gillning

Nu var det inte det jag invände emot utan just det som står och inget annat.

Att fastighetspriserna har stigit så mycket i nominella värden gör det svårare att köpa boende? Jo visst.
Att det har blivit stora klasskillnader? Definiera klass. Jag TROR att det handlar mer om de som redan har ett köpt boende och de som inte har kommit in på marknaden. Det är inträdesbiljetten som är svårare att komma åt. Samtidigt har det blivit lättare att låna pengar än det var under 1970-talet.

1 gillning

Ja

Ja

Det beror ju på hur man mäter.

Nej, men folk kan ju inte ens räkna fram jämförpriset på en liter mjölk, så jag fattar om detta flyger över huvudet också.

Nej. Den var orimligt äcklig redan 1996.

För att? Jag tycker Cervenka är onödigt politisk när jag hör honom, men vi får se…

2 gillningar

Varför skulle det vara kopplat? Så om mat gått ner i pris relativt fastigheter så blir det svårare att köpa bostad?

Lånekostnader då? Mycket mer relevant än löneutvecklingen.

Jo, även de jag känner till (inkl min egen barndom) så handlade det om ärvda eller släktingars sommarstugor. De som nämndes (arbetarfamilj med 3-4 barn och deltidsarbete) hade inte råd att KÖPA något då heller.

1 gillning