IShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc) är bra.
Ca 3000 bolag, går att köpa på SAVR samt månadspara på Nordnet courtagefritt.
IShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Acc) är bra.
Ca 3000 bolag, går att köpa på SAVR samt månadspara på Nordnet courtagefritt.
Vill man ha tillväxtmarknader (och småbolag för både DM och EM) så kan man ju smidigast köra på SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (SPYI/IE00B3YLTY66). Så slipper man även tänka på eventuell ombalansering också… Till en ganska hyfsad förvaltningskostnad om 0,17%.
Denna är ackumulerande, men finns även en distribuerande version (SPSA/IE000DD75KQ5) - med samma avgift - för de som vill ha det.
Mer “loose and forget” lär det knappast bli på börsens aktiemarknad.
Personligen vill jag undvika EM just på grund av de faktorer som @JFB redan tagit upp här i tråden, och hade gärna sett att det funnits en fond/ETF som SPYI-ex-EM. Hört rykten att Xtrackers MSCI World IMI UCITS ETF (ticker WIMI.L men ISIN okänd) är på G, men dåligt med info i dagsläget.
Liten uppdatering på mitt föregående inlägg:
Xtrackers MSCI World IMI UCITS ETF 1C Capitalisation är det kompletta namnet, och ISIN är IE000X1GW0A7. Förvaltningsavgift på 0,15%.
Ja 10%.
Har gått överlägset bäst i år.
Fast om det resonemanget håller, att du får exponering mot EM genom att inte äga EM men genom global handel, så innebär det ju samtidigt att du då får någon form av hyperexponering mot DM om du bara investerar i en global aktieindexfond, med tanke på hur mycket handel som sker just inom DM. Där blir ju effekterna av den interna handeln ännu högre. Det låter i mina öron som ett tankefel.
Sen får man väl skippa EM och vara nöjd ändå om man vill, men just det resonemanget ekar lite ihåligt.
Nja, exponering mot DM och indirekt mot EM. Good enough for me ![]()