Timvikariat, arbetsgivare och ekonomi | Vilka råd har ni till dessa fem personer?

Det är lugnt.
Människor söker enklaste möjliga svar, på problem dem aldrig upplevde.Och att göra breda antagande utifrån det dem tror leder till presenterade resultat samt placera skuld på personlig beteende är alltid enklare, än acceptera egen status mot flertal grupper i samhälle.

Det är i isolerade grupper, som normalt domineras av enskild grupp som blommar up i känslor; när övriga grupper kommer in i samtalrum.

Påhopp, som att “dra iväg, då” är rätt roliga, när Sverige rent praktiskt kan inte fungerar utan invandrare; som är ungerfär hälften av arbets styrkar i dem flesta samhällsnödvändiga yrken.

Samma människor, skulle ta väldigt illa up om deras egna barn, efter utbildning och allt, lägger 30 år av arbete på att köra sopor eller på att torka arsle och dusha 90åringar, mot överlevnad nivå lön med svensk inflation.

Man kan inte ha en global ekonomi med alla dess fördelar och konkurens, men samtidigt ha en isolerat bubbla med population som presterar rent globalt på ett medelmåttigt nivå, men belönas högt.
Vilket är vad Sverige är.
System är uppbyggt, att bibehålla löner, bostäder, utbildning och flöde i livet för representativa svenska på ett så smidigt och lätt sätt som möjligt.
Jag skulle inte gå, så långt som att kalla alla för racister; men lite reality check skulle vara högst lärorikt, särskild när argument baserade på “jag nådde allt, med min egen, hård arbete” jämförs inte med hur mycket arbete övriga grupper tvingas lägga fram för samma resultat.

Det jag tycker att det finns en mycket bra motsvar, på “dra hem, då” argument.

Jag vill även nämna, att Sverige är fortfarande världens fjärde största vapen, bomb och bombplan export land; som t.ex har en fin kunglig patent på flertal design av plast baserade land miner, som används flitigt i dem flesta krig sedan 90 tal.
Och Svensk industri betalar massor av krig skatt, för att bibehålla Sverige i en lycklig rödgrön bubbla.
Om, ni kan vara så vänliga, och sluta stimulera globala konflikter och sälja verktyg som spränger min befolkning i bitar; för lite skattepeng, så flyttar jag mer än gärna hem.

Att det är möjligt att hitta vassare IT-personer utomlands än i Sverige är rimligen korrekt. I många länder finns ett tydligare fokus på konkurrens. I Sverige är istället modellen att “alla ska med”, även de som är halvdåliga. Särskilt inom IT är behoven stora och det gör det lättare för halvdana personer att få jobb. Jag har själv träffat på taffliga IT-konsulter. Den typen av nivå och agerande som de hade skulle inte tolereras inom andra områden.

Jag har noterat att många med utländsk bakgrund, inte minst många av mina vänner, är kritisk till hur olika saker fungerar inom vården i Sverige. Jag uppfattar att mycket av kritiken bottnar i att man önskar sig ett system som mer påminner om hur det fungerar i USA. I många länder finns större möjligheter att själv styra sin egen vård och att själv finansiera olika insatser. I Sverige finns ett mer fyrkantigt system som är uppbyggt utifrån ett samhällsfokus. Det ger bra resultat på övergripande nivå men behöver inte alls vara det bästa för individen. Risken att hamna i kläm när det är långa köer till vissa typer av operationer är uppenbar. Den risken är extra påtaglig nu efter covid när det finns uppdämda behov och förebyggande kontroller ställts in.

Att det generellt skulle vara bättre vård “utanför EU” tror jag inte på, även om möjligheterna är större att hamna först i kön. För den som är van vid ett annat system inom sjukvården kan det förstås finnas en poäng i att göra läkarbesök vid vistelser i andra länder. Jag menar då inte för att det skulle finnas särskild kompetens där som saknas i Sverige utan för att man kan få till kontroller och procedurer på det sätt man är van vid, utan att det ska behovsprövas enligt den modell som gäller i Sverige.

Jag vet inte hur normalt det är att bli arg på vårdpersonal i Sverige. Jag har ingen egen erfarenhet av det, annat än från kommunal äldrevård. Att svenskar generellt skulle “förvänta sig mirakel” låter konstigt. Något som jag däremot känner till är att sjukvården i många länder har stort fokus på piller som generell lösning på allehanda medicinska problem. Många lågutbildade från typiska invandrarländer har en förväntan när de går till läkaren att få piller utskrivna. Det gäller även för enklare åkommor, såsom att barnet har feber. En svensk läkare skulle normalt säga att man ska gå hem och vila och det här uppfattas av målgruppen som att läkaren är inkompetent. Pillren utgör kvittot på att läkaren är skicklig. Det är ingen långsökt tanke att det finns ett samband mellan det här beteendet och den massiva överanvändningen av antibiotika som är vanlig i många länder.

Att man som framgångsik utländsk person boendes i Sverige vid rätt tidpunkt i livet kan återvända till sitt riktiga hemland och leva som en sultan med harem och allt är inget konstigt. De så kallade integrationsproblemen är en realitet och att man som ekonomiskt välbeställd kan leva långt bättre i ett land där majoriteten av befolkningen lever i fattigdom än vad man gör i Sverige är givet.

När det gäller tandvård får jag tyvärr konstatera att utvecklingen i Sverige gått neråt sedan 1980-talet. Den mest tydliga förändringen är det bedrägeri-liknande upplägget med att dela upp “undersökning” och “rengöring”. Tidigare var det här något man köpte som ett paket. Numera förväntas man betala dubbelt för två separata behandlingar. Någon poäng med detta, annat än att öka intäkterna, finns inte. Jag brukar helst undvika att besöka tandläkare i Sverige om jag inte måste. Jag brukar gå till tandläkaren i en öststat som jag emellanåt besöker. Där är tandläkeri en exportindustri och folk kommer dit ganska långtifrån för att genomföra mer komplicerade ingrepp. Eftersom jag har bra tänder har jag inte provat något avancerat men är nöjd med att kunna köpa en undersökning inklusive rengöring för 400 kr. Bemötandet påminner mycket om svenska Folktandvården på 80-talet. Hos många tandläkare man besöker idag i Sverige känns upplägget mer kommersiellt än medicinskt.

Sen på bollen, och eventuellt är detta helt ointressant nu, men angående förekomsten av arbete vid sidan av studier så föreligger följande enligt SCB (2018):

Av unga i Sverige i åldersgruppen 15–34 år hade 17 procent inte haft någon kontakt alls med arbetsmarknaden under sina senast avslutade studier. I EU som helhet var det däremot drygt hälften som inte hade arbetat. Arbete under studierna kan se väldigt olika ut. Det kan till exempel handla om betald eller obetald praktik som en del av utbildningen. Det kan också handla om extrajobb, sommarjobb eller volontärarbete utan någon koppling till utbildningen.

Det går alltså inte avgöra om arbete som beskrivs i statistiken är parallellt med studier under temin. Detta då även praktik under utbildning, volontärarbete och sommarjobb inkluderas. Jag skulle anta att sommarjobb och praktik är vanligare än att arbeta parallellt med studier under termin, enligt min egna erfarenhet.

Jag vet inte säkert att du svarar på det jag skrev men tror det.

Jag skrev inte dra hem eftersom du är född i Sverige.

Jag kan inte tycka att det är ett påhopp att fråga varför du bor kvar om det är så dåligt här. Om jag kände så skulle jag inte tveka att flytta härifrån. För mig blir det väldigt konstigt när du skriver om massa saker som är dåliga här och ändå bor du i Sverige. Man får flytta från Sverige, vi är inte inlåsta här.

Att det skulle vara en bra idé med någon sorts framtvingade massutvisningar tror jag inte att någon tycker, inte ens SD. Att man är kritisk till olika förhållanden i Sverige är väl inte hela världen. Man kan vara kritisk mot saker oberoende av om man har någon utländsk bakgrund eller inte.

Det jag kan störa mig på är att kritisera saker i Sverige när jämförelsen är med hur en rik elit lever i vissa länder. Skulle det handla om Singapore eller något liknande land där den höga levnadsnivån kommer iallafall flertalet till del vore läget annorlunda.

Att många saker är “dåliga” i Sverige är i någon mening kopplat till att vi har förhållandevis höga löner och högt skattetryck. Att då jämföra Sverige med en situation där man själv har svensk nivå och alla andra i landet är villiga att putsa ens skor för någon spottstyver blir inte riktigt rättvist. Jag kommer själv att flytta utomlands framöver och då ha möjlighet att köpa alla möjliga tjänster för låga priser, saker som jag inte skulle ha råd med i Sverige. Det kommer förstås vara roligt och jag ser fram emot det men det betyder kanske inte att jag därför kan säga att de flesta i det aktuella landet lever bättre än i Sverige för så är det verkligen inte.

Svårt att svara på.

Däremot jobbar jag inom IT ock träffar mer eller mindre kompetenta personer, etniska svenskar eller ej, som jobbar på med tillsvidareanställningar. Just i den branschen ser inte jag de problem som drabbar icke etniska svenskar som jag ser/hört om i andra branscher, förskola, restaurang främst.

Har man en relevant utbildning eller kunskap inom IT, och är hyfsat lätt att ha att göra med, har jag svårt att se att min inte får jobb inom denna bransch.

Hallå där!
Sverige styrs av en regering ledd av Sveriges socialdemokratiska arbetareparti! Jag har sett på Aktuellt att det mesta är bra i vårt land. Vi har värre problem än de du tar upp, t.ex. att vi kan få en blåbrun regering efter nästa val!