Tips för att hantera en dålig chef?

Föreslår att du börjar putsa på din LinkedIn profil…

Företag är ofta förvånansvärt toleranta gällande mediokra och underpresterande chefer. De som vill för mycket, förändrar fel saker och inte accepterar kulturen försvinner ofta betydligt snabbare.
Jag har därför svårt att stötta förslag att försöka prata med varesig din chef, chefens chef eller HR - du har svårt att kontrollera var den situationen hamnar :pensive:

Jag har själv upplevt hur avdelningens bottenbetyg i den årliga medarbetarundersökningen resulterade i en allt annat än angenäm situation då chefen uppenbarligen blev ombedd att förbättra situationen. Något hen saknade förmågan till :dotted_line_face:

Det är inte någon som skickats för att städa upp i en slapp och fet avdelning. Det handlar om en person som är chef för första gången och blandar total detaljstyrning med att beklaga sig över de som inte tar egna initiativ.

Personen har också lyckats med att utvärdera personer efter vissa nyckeltal som denne räknat fram själv. I efterhand har det visat sig att chefen räknat fel och att två personer som nu sagt upp sig pga chefen var två av avdelningens bäst presterande personer.

Sammanfattningvis handlar det om en person som är passivaggressiv, vill detaljstyra allt och kräver att ingen tar egna initiativ utan att ha fått ett “OK” men som sedan ondgör sig över att inga längre tar egna initiativ.

1 gillning

Chefen är inkonsekvent. Kräver att alla skall be om tillåtelse och OK för minsta lilla sak men klagar sedan och lyfter det som ett problem att ingen tar egna initiativ.

“Alla ska ha blå tröja på sig!”
Alla kommer med blå tröja.
“Varför har ni blå tröja på er? Jag vill att ni ska ha röd tröja på er!”

Sedan årsskiftet har fyra personer av femton gått vidare till nya jobb.

Om du läser dina egna inlägg blir det nog klart för dig vad du måste göra.

5 gillningar

Sluta. Oavsett om det är en mellanchef eller en i styrelsen så är det inte värt att ta striden och förlora. Dessutom är det ofta bra för löneutvexklingen och presonlig utveckling att byta arbetsplats. Gräset är grönare.

Peters princip

teorin om att alla framgångsrika medarbetare i en hierarkisk struktur kommer att befordras till sin inkompetensnivå

1 gillning

Jag dör. Detta är genialiskt. Aldrig hört tidigare…

4 gillningar

Det låter som ett klassiskt stolpskott. Är bara märkligt att ledningen håller sig så pass oinformerad om vad som händer.

Det här indikerar ju att det är dags att dra. Förmodligen är avdelningen redan skadad för lång tid framåt, för de bästa brukar sticka fort när sånt här händer. Ofta förstår de snabbast vad som händer. Även om chefen skulle bli bortplockad kan det ta flera år att återställa avdelningen, om det alls går.

Baserat på ovan info finns det nog bara en sak att göra.

I vilken branch jobbar du i och vad har du för arbetsuppgifter.