Tips för kapitalinvesteringar

Förlåt för min svenska men som ni kanske ser är det inte mitt huvudspråk :slight_smile:

Efter att ha läst forumet ett tag fick jag en idé om hur man sparar lite pengar men jag är inte helt säker och jag skulle älska att någon skulle ge mig några råd.

I dagsläget är min lön 70000 kr (49000 efter skatt) vilket jag tycker är ganska bra (är 37 år).

Jag har ett lån med SBAB som jag betalade kontant 50% så jag betalade bara räntan som går upp och fick mig att tänka lite just nu.

Jag har lite pengar i ett SBAB sparkontot med 3% ränta vilket är OK för tillfället men jag skulle vilja göra något mer.

Jag lägger varje månad i Lysa.se något i stil med 5000 kr medan jag i SBAB sparkontot lägger 20000 kr.

Jag har inte mycket utgifter, runt 10000 kr per månad eftersom hyresvärden är ganska bra.

Nu är jag i den situationen att jag antingen kan betala tillbaka hela mitt lån och vara “fri” från SBAB eller investera lite pengar i något då jag ser att låneräntan går högre och högre och att det sakta tar mer och mer pengar.

Har du något förslag på vilka/några kurser (helst på engelska) som jag kan titta på för att lära mig lite om investeringar?

Ett problem är att jag inte har mycket tid med ett litet barn och mycket arbete så det var därför jag slutade med Lysa.

Med Lysa har jag en 90/10 och en 60/40 som jag testar (och för tillfället går 60/40 bättre).

Tack för hjälpen och låt mig veta om du behöver mer information,
Marcus

1 gillning

Finns ingen mening med att gå kurser då du redan har bland det bästa som finns tillgängligt när det kommer till börsen. Lysa.

Same in English:
There is no benefit to courses since you already have among the best alternatives on the market. Lysa.

Du kan inte utvärdera en investering som har haft risk förknippat med den genom att titta på resultatet. Lysa 60/40 går därför inte bättre för tillfället, den har gått bättre under en kort historisk period. Antagligen p.g.a. risken.

Same in English:
Lysa 60/40 does not go better as of right now. It have performed better under some timeperiod in the past. Probably because associated risk. You cannot evalute an investment associated with risk by looking at the result. This is one of the absolute most important things to know when it comes to investing. Past performance does not correlate with future performance.

1 gillning

Du saknar ett mål. Det måste du börja med att fundera kring. Vill du ha 1, 10 eller 200 miljoner? När ska du ha detta? Vad ska du ha det till? Ju längre sparhorisont desto mer i en bred aktieportfölj som Lysa.
Börja fundera kring detta.

Jag vill ha 1-1,5 miljoner om 2-3 år för att sedan låta det växa av sig själv i 20-30 år för att gå tidigare i pension och ha en bra pension. Om jag sedan hittar ett nice jobb och får pengar över kommer jag använda det mindre effektivt, så som att amortera av lånet. Jag har dock ett tydligt syfte med mitt sparande vilket du måste förtydliga.

Jag tänker att 50 % belåning är rimligt att ha, så jag hade inte betalat tillbaka mer. Jag hade inte lånat mer på bostaden heller utan låtit inflationen ätit upp lånet framåt i tiden och använt sparade pengar för renoveringar mm.

Lysa är bäst för balansering skulle jag lägga allt där. Avsnitt 99 (som kanske har ändrats till 199 eller liknande?) om fyra-hinkarprincipen är bra att utgå ifrån och använda dig av det helt enkelt. Det blir inte bättre av mer avancerade investeringsstrategier eller liknande.

Välkommen hit! :slight_smile:

Jag tänker att du kan gå till ”Kom igång” på RT hemsidan och använda Google translate. Det klarar det mesta förutom bilder. Länk nedan. Önskar det funnits när jag startade min investerings karriär.

För bilder använder jag (jag är svensk men bor utomlands i ett land där jag inte förstår mycket av språket) Google translate på telefonen mot datorskärmen och använder Google translate kamera funktionen så översätts bilderna på det sättet.

Tror inte ”Kom igång” tar speciellt mycket tid. Det beror lite på hur mycket du vill fördjupa dig.

Om du ska betala av lånet eller inte är nog mer en känslomässig grej. Det är skönt att vara skuldfri. Samtidigt kan du investera pengarna istället för att betala av lånet. Beror på ens riskbenägenhet.

Google translate till engelska nedan :slight_smile:

Welcome! :slight_smile:

I think you can go to “Get started” on the RT website and use Google translate. It can handle most things except pictures. Link below. Wish it was around when I started my investing career.

For pictures I use (I’m Swedish but live abroad in a country where I don’t understand much of the language) Google translate on the phone to the computer screen and use the Google translate camera function and the pictures are translated that way.

I don’t think “Get started” takes a lot of time. It depends a little on how much you want to immerse yourself.

Whether you should pay off the loan or not is probably more of an emotional thing. It’s nice to be debt free. At the same time, you can invest the money instead of paying off the loan. Depends on one’s risk appetite.

1 gillning