Hej,
Jag har bestämt mig för att investera i fastigheter för att sedan hyra ut dem. Är ung + ambitiös och vill gärna äga flera fastigheter då målet är att göra detta till min heltidssyssla. Studerar på universitet och är just nu i “spara pengar” fasen.
Har läst mycket om skillnader mellan att äga en fastighet privat eller genom aktiebolag och vad jag förstår är att det är mer passande för någon som mig (som vill äga flera fastigheter) att starta ett aktiebolag på grund av den gynnsammare beskattning AB får ta del av. Att äga fastigheter privat verkar, av det jag läst, begränsa en till en eller två fastigheter. Eller hur?
Med det sagt, förstår jag även att det krävs större summor i form av handpenning som AB för att köpa fastigheter då banker inte gillar låna ut för mycket till, speciellt nystartade, AB. Eftersom jag studerar fortfarande är så pass stora summor lite svårt att trolla fram. Möjligtvis kan jag samarbeta med mina polare, men det känns som att banker generellt är skeptiska till nystartade AB.
Att köpa privat, däremot, tillåter en att låna upp till 85% av fastighetens värde, vilket är något min ekonomi skulle kunna hantera. Då undrar jag - kan jag köpa en fastighet privat, renovera, hyra ut den, och sedan starta ett AB för att sedan flytta äganderätten på fastigheten till AB:et? Har läst att man måste bo i fastigheten några månader för att sedan hyra ut den privat, stämmer det?
Fastighetsvärlden är rätt så komplicerat och ifall något jag skrev är fel skulle jag uppskatta om någon rättade mig. Är även öppen för svar som diskuterar andra aspekter av fastighetsinvesteringar.