Tips och trix - för att bli rik snabbt? | På ett sätt som faktiskt fungerar

Alltså jag tvivlar inte på att det går att tjäna pengar på “betting” av det slag du beskriver. För att du ska få en uppsida i detta förutsätts du ju ändå ha någon typ av information som marknaden inte har. Det kan ju inte minst handla om tid. Om du själv är forskare (eller bekant med forskare) och kan bedöma chansen för att en viss typ av lösning ska fungera bättre än andra borde du ha bättre chans att bli en vinnare än “mannen på gatan”. Sannolikt tar det viss tid innan marknaden “fattar” hur vissa saker hänger ihop. Att du som lekman utan särskilt förståelse skulle ha möjlighet att tjäna pengar i mer systematisk form har jag dock svårt att se. Tur kan man förstås alltid ha.

@Nightowl @Anonym
Jag menade inte att det skulle vara ett bra sätt att tjäna pengar på utan mer som en kommentar till jämförelsen med bingolotto. För att precisera menar jag att bara för att det känns som att handla vissa företag är som att handla bingolotter tycker jag att skillnaderna är så pass stora att liknelsen faller.

Jag har själv inget bra förslag för att bli rik snabbt med hjälp av denna strategi.

Många verkar ju på riktigt tro på att “ta risk” är ett bra sätt att bli rik snabbt och att “köpa Fingerprint cards eller Northland resources” är ett rimligt sätt att “ta risk”. Då bevisar jag för mig själv och alla andra att jag är en “riktig krigare” och inte någon “fjollig fegis”.

1 gillning

Jamen liknelsen är ju bra för att det är ungefär så resultatet från den typen av strategier ser ut.

D.v.s. skicklighet spelar otroligt liten roll medans slump spelar jättestor roll när man tittar på resultatet. Bingolotto är 100% slump. Optionsmarknaden är väldigt nära det. Samma sak gäller enskilda aktier. Det är ju det som gör liknelsen bra.

Generellt tror jag liten kunskap existerar i ämnet! Att bli rik snabbt.

Böcker i ämnet:
Jag hittade lite böcker om att bli rik snabbt på t.ex. Amazon.com
https://www.amazon.com/s?k=Get+rich+quick&crid=17BA8J119KKW9&sprefix=get+rich+quick%2Caps%2C230&ref=nb_sb_noss_1
Kan vara värt att studera.
Se även andra bokhandlare där ute. Böcker brukar vara bra.

Tror även mkt på att läsa biografier, historier, case stories från människor som faktiskt har gjort denna resa. Folk som har lyckats bygga rikedom på kort tid.
Det är relativt sällsynt.
Lyssna till deras berättelser! Lär.

De case jag har stött på där ute, folk som blivit rika snabbt:

• Primärt egenföretagare. Folk som startat företag inom t.ex. IT och lyckats på kort tid, t.ex. släppt egen mobilapp. Typ “Candy Crush”. Små eller stora framgångssagor.
  • Franchise. Unga, naiva, drömmande entreprenörer som t.ex. startar en franchise och mirakulöst lyckas, dvs. 25-åringen som kör en ny sportbil längs Los Angeles kustlinje.
  • Högrisktagare som vågat prova att investera i crypto/bitcoin eller andra högriskplaceringar.
  • Folk som ärvt eller vunnit stora summor pengar.
  • Tradinggenier. Köp lågt sälj högt.
  • Aktieplacerare som stoppat in stora volymer under börskatastrofer i historien. Köp billigt m.a.o.
  • Alt. köp fastighetsfonder/o.dyl. när bostadsmarknaden kraschar.
  • Aktieplacerare som är duktiga på mikro- och småbolag. Köper dessa i rätt tid och följer med upp.
  • Smarta aktieplacerare som köpte t.ex. Google/Meta/Facebook/etc. i rätt tid. “Detta är nog en succé”. Köp det som kommer bli fenomalt stort. Häng med upp.
  • Människor som tjänat mycket pengar genom t.ex. sociala medier. Genom att bygga upp stort nätverk och många följare. Detta betalar sig idag! T.ex. Instagram och Facebook.
  • Passiva inkomster. Människor som byggt upp multipla inkomster (“passive incomes”) och därigenom en ström av pengar som snabbt bygger upp kapital → tillsammans. Dvs. folk som har som “jobb” att generera flera inkomster av olika slag, t.ex. genom att sätta upp webbplatser med annonsering eller e-handelssajter (*som egentligen säljer åt en större aktör där ute).
  • Möjligtvis AI-generade investeringar, ha en intelligent sökagent som automatiskt tar reda på informationen åt dig. Baserat på statistik och annan smart data = borde du placera dina pengar så här. Testa med 100k, motsvarande! Osäker på hur väl dessa AI-tjänster fungerar i nuläget, men nyfiken : ) Jag tror de kan ge relativt bra inspiration till “lekhinken”.

Personligen: köp lågt!
Jag hade förmodligen köpt väldigt mycket aktier när börsen är katastrofalt “dålig”.
Handla mer när andra är rädda. Som komplement till månadssparandet/dollar-cost-avg.
Jag skulle nog vara redo att slänga in hela min sparbuffert i detta läge. Alltihop.
Trasig diskmaskin kan vänta.

Givet historien bakom oss (t.ex. depressionen 1930) skulle detta vara en fenomenalt bra idé.
Faktum är att det är så genialiskt att vem som helst där ute skulle kunna bli mång-mångmiljonär genom att enkelt placera en större summa, vid katastrof.

Olle :slight_smile:

Helt rätt! Även om det är obehagligt det första halvåret / året så tror jag det är rätt strategi. Gör samma sak men mest för att jag blir uttråkad när jag kan allt.

Maximilian, är du tillbaka?

1 gillning

Återfödd?? Maxemillian?? Med nytt nick

1 gillning