Jag uppfattar att prat om startups som investeringsalternativ är något som riktar sig till en mycket exklusiv grupp särskilt rika personer. Fonden PLUS Mikrobolag eller andra liknande fonder/ETF:er är rimligen de alternativ som är tillgängliga för normala småsparare.
En mycket mer intressant fråga gällande startups tycker jag vore att göra en genomgång av investmentbolagens onoterade innehav och främst då de som är små. Det vore intressant att jämföra dessa innehav som grupp med en jämförelseportfölj som inte är ägda av investmentbolag.
Jag tänker nu att man kunde identifiera låt säga 50 bolag och se om de som grupp lyckats mycket bättre än andra liknande bolag. Det verkar finnas en idé om att denna skillnad är mycket stor men jag har ingen aning om det stämmer eller inte. Bolagen värderas på börsen utifrån en hypotes om att de skulle vara extra lovande och motivera en premie. Om detta sedan verkligen omvandlas till höga operativa vinster alternativt en försäljning eller notering till hög värdering är inte lika givet för mig.