Tips och trix - för att bli rik snabbt? | På ett sätt som faktiskt fungerar

Jag uppfattar att prat om startups som investeringsalternativ är något som riktar sig till en mycket exklusiv grupp särskilt rika personer. Fonden PLUS Mikrobolag eller andra liknande fonder/ETF:er är rimligen de alternativ som är tillgängliga för normala småsparare.

En mycket mer intressant fråga gällande startups tycker jag vore att göra en genomgång av investmentbolagens onoterade innehav och främst då de som är små. Det vore intressant att jämföra dessa innehav som grupp med en jämförelseportfölj som inte är ägda av investmentbolag.

Jag tänker nu att man kunde identifiera låt säga 50 bolag och se om de som grupp lyckats mycket bättre än andra liknande bolag. Det verkar finnas en idé om att denna skillnad är mycket stor men jag har ingen aning om det stämmer eller inte. Bolagen värderas på börsen utifrån en hypotes om att de skulle vara extra lovande och motivera en premie. Om detta sedan verkligen omvandlas till höga operativa vinster alternativt en försäljning eller notering till hög värdering är inte lika givet för mig.

1 gillning

Det tror jag du har helt rätt i.
Min pappa slutade på sitt vanliga jobb runt 65 och blev då kontaktad av ett företag som ville köpa in honom som konsult. De erbjöd honom en timlön som motsvarade vad man får i ledningsroll innom finansbranchen, som baserbjudande. Han förhandlade aldrig eftersom han istället ville ha friheten att bestämma hur mycket han ville jobba.
Han sa att om han hade vetat att denna typen av jobb fanns så hade han bytt jobb 10 - 15 år tidigare. I hans fall handlade det om att han har en unik kompetens som få, möjligen ingen, i sverige har lika god kompetens inom området.

Det vore vara roligt att ha honom med i podden. Det skulle innebära att på allvar gå rakt emot den ”rikemansinriktning” som ändå finns på RT. Jag tvivlar inte på att avsnittet konkret har riktig potential att bli bra. Jag misstänker att frågan ändå är för kontroversiell för att riktigt landa väl.

Många ”mainstays” skulle helt säkert bli upprörda och uppfatta att Jan har ”svikit dem” genom att sikta långt utanför den lilla prydliga inhägnade radhusträdgården där indexfonder och kloka ord om investeringar växer fint i raka planterade rader.

I Dumpstringslyx på Facebook har det funnits inlägg och humrar och champagneflaskor som Andreas har dumpstrat. Kanske bra att lägga in en tilt mot sådant för att säkerställa relevansen för RT-publiken…

1 gillning

Hm. Bra idé.
Det VORE faktiskt ett intressant avsnitt att lyssna till.
Hörru @janbolmeson - kan du inte ta ett avsnitt med Dumpstringslyx-Andreas??? :muscle:

3 gillningar

Avanza har faktiskt en indexfond (certifikat) som följer utvecklingen på de 25 mest omsatta bolagen på First North Stockholm. Lite märkligt att vi inte pratar mer om den.

AVA Småbolag Tracker

En sjukt bra idé jag hade… :slight_smile:
Tack Jan förresten.

Köpa och sälja enskilda akt ier när de går ner i värde. Sjukt bra sådana! Som Apple eller Microsoft.

Stora etablerade som är s.k. “forever successful brands”. Googla Apple stock för inspiration.
Se graf via google.com.

Nu fattar du hur jag tänker :slight_smile:
The always upward curve!

:nerd_face:

Hur?
Ha automatiska notiser på mobilen som skickar push-meddelande: nu är stock X nere -10%.
Det finns appar där ute. Kolla t.ex. Google Play eller App store.

Köp för 100k vid -10% exempelvis eller -15%. Pengarna kan du t.ex. ta av din normala buffert.

Vänta → success.

Ta ut när du gjort lagom WIN :slight_smile: Sälj.
Stoppa dessa i index.

Allt ska alltid in i index. Tryggt.

Men du behöver mkt sparat i index för att få ett kännbart resultat. Över nån MSEK för att känna av ränta-på-ränta. Så tänker jag. Därför tar du genvägen med bra stocks till rea-pris! Samtidigt som du månadssparar som vanligt… enligt RT principer.

= Köp grymt bra stock lågt, sälj högre.

Lite som swing trejding…

Motiv:
Dessa bolag kommer inte gå i konkan.
De kommer öka med tiden.
Du kommer med 99.9% sannolikhet vinna. Om inget extremt konstigt händer i världen.

Exempel:

Lekte med denna graf från Google. Köpa i “bottenläge”.
Försökte simulera “omöjligt att tajma marknaden”. Gjorde mitt bästa :slight_smile:

Inser att, ja detta funkar nog väldigt bra.
Men det hade varit bättre med en större summa än 100k.
Förmodligen borde du köpa t.ex. denna stock för 1 MSEK vid nedgång - för bra resultat.
Eller t.o.m. lite mer.

Alternativt får du vänta lite…

Dock är idén i sig väldigt bra. Köpa lågt, sälja dyrt. Jag tror definitivt på att använda en del av sin buffert hit. Köpa vid krasch exempelvis. Då kommer du nog slå index i långa loppet!

Allt gott,
Maximilian

Många av dessa bolag kommer rekonstrueras eller handlas till lägre pris justerat för splittar längre än din livstid.

Ericsson, Exxon mobile, Chrysler o.s.v. är historiska exempel.

I det flesta fallen kommer de inte göra det.
Världen förändras. Bolagen som är i topp likaså.

Nej, du kommer med största sannolikhet förlora relativt index.

6 gillningar

Början i en ekonomisk resa är oftast den svåraste o långsammaste biten. Det blir sen lättare o lättare.

1 gillning

Framför allt behöver man ha tilltro till etablerade metoder och lita på att de levererar. Jag pratade med en kompis tidigare om den här frågan. Jag nämnde någon fond jag hade köpt. Han menade då att eftersom jag har större summor att stoppa in så kan jag kosta på mig sådana lite “tröga men trygga” alternativ. För hans del gällde istället krypto eftersom han bara hade ett mindre kapital att stoppa in. Han var tvungen att hitta en “snabbare och smartare” väg till hög avkastning och menade då att det skulle finnas diverse sådana varianter som var mer lämpliga än den “tröga men trygga” fonden.

Vilket direkt får mig att tänka på hur viktigt det är att kunna förvalta pengarna när dom dyker upp, vare sig dom är hoptjänade, fådda eller vunna.

Exakt mina erfarenheter också. Välformulerat!!

1 gillning

Vänta nu. Vilka är dessa bolag som du refererar till med splittar och så vidare?

Jag har inte någonstans skrivit köp “Kodak”.
Bra exempel för övrigt :smiling_face:

Eller “Exxon mobile”. Eller “Chrysler”. Vad är det för businesses du pratar om?
Det är klart du förlorar om du placerar i såna brands.
Bye bye portfolio!

Jag har uttryckligen skrivit köpa sjukt bra businesses.
The best of the best. Läs inlägget ovan!

Om du kollar upp motsvarande brands i historien så ser du en rak och fin kurva upp.
Över tid.

= Mästerliga brands. The kings and queens. The best businesses.
AAPL som vi diskuterat tidigare.
Jag har faktiskt inte ett enda sånt exempel som visar på motsatsen.

Nej du förlorar inte gentemot index av två skäl:
1 ) Du har redan index, detta är ditt normala sparande
2 ) Pengarna är normalt din egen buffert, det är bara det att du redan sparat ihop X sek så att du tar en del av detta och investerar vid nedgång istället. Du kan även köpa index vid nedgång → fylla på bufferten igen. Jag kallar detta för “kraschkapital” vilket är bra att ha när tider är dåliga. Handla till rea-pris. När min normala buffert är för stor sätter jag den i arbete! Simpel idé. Funkar bra. Eller hur ska du annars ha råd att köpa vid nedgång?

Sist frågor till dig, som rekommenderar index:

Är du säker på att index kommer leverera om 25 år? Eller om 75 år?
Jag bara tänker på klimatförändringarna exempelvis.
Du kan få svara också på varför japanska börsen inte mådde så bra efter 1980-talet. För där var index en väldigt usel placering… efteråt. Ska jag köpa japanska indexfonder?

Jag är inte 100% säker på att index är en väg framåt kommande åren. Det beror på världens utveckling skulle jag säga. Vi står inför rätt stora förändringar om du tittar på skogsbränder med mera. Jag hoppas ni har rätt men kanske också har blivit “för insnöade”. Titta på världen.
It’s not feeling well. So…

Känns rätt osäkert i nuläget!

Love // Maximilian

Trollar du? Det är en helt geniun fråga.

2 gillningar

Jag hade en bekant som hade stora ambitioner gällande att bli rik. Han gick diverse kurser på Trump University. Just “The Donald” var hans stora idol. Tyvärr lever han inte längre men hans ambitioner var det inget fel på. Jobbmässigt gjorde han en imponerande karriär men gällande investerandet är jag inte lika insatt. Det var iallafall inget han berättade om och när det gick bra brukade han berätta om det för alla.

Om någon undrar så är det ChatGPT som skrivit texten. Den blev riktigt passande.

1 gillning

Min erfarenhet är att det är svårt på befintlig arbetsplats om man inte går vidare med personalansvar. Det är inte för alla och då är det att hitta annat med bättre lön och “ställa dem mot varandra”. Det har alltid gett mig bäst utveckling.
Vi jobbade mycket med mål på senaste företaget men man var inte så bra att sätta konkreta och mätbara mål vilket gav utrymme för tolkning. Tydliga mål och sen dokumentera ens framgångar är bästa argumentet på befintlig arbetsplats enligt mig. Sen behöver det inte betyda mer än att du får dina förhandlade %.

Det hade varit intressant att ta aspekten med hur man förhandlar med vikten av konkreta bevis. Kanske ta det bredare och generellt hur man förhandlar om olika saker men djupdyker i några exempel som köp/sälj av varor och lön. Något som länge varit ofint i Sverige (fortfarande är kanske mer rätt) men enligt mig viktigt att kunna.

1 gillning

I boken So Good They Can’t Ignore You av Cal Newport beskriver han hur man gör en karriär inom arbetslivet. (Läs höja sitt human kapital med tanke på det senaste avsnittet). Jag har personligen inte läst den men mitt intryck är att den framför allt riktar sig till kontorsarbetaren om jobbar på ett större företag och vill göra karriär. Boken gränsar till genren personlig utveckling.

Kan ske värt att sätta sig in i om det finns en intresse att växa i sin karriär och man inte riktigt vet hur man ska gå tillväga.

2 gillningar

Risk / Reward är ju ändå ett roligt område om man hittar något. ”Senast” var ju Neonode, där en vunnen patentstrid mot Apple och Samsung kunde generera X. De har patent på hur alla mobiler använder touch idag (rätt sjukt) de har ett påskrivet avtal med Samsung, ”alla” mobiler använder deras teknik. Mins själv hur jag ville ha deras touch mobil innan IOS och Android var på tapeten.
Nu tror jag de förlorade tvisten, när jag såg detta låg kursen på 3,8USD gick upp till 12, sjunkit till ca 1,5. Men det fanns % satser av analysfirmor.
Köper du för 3,8 och kan få 20ggr pengarna om de vann, eller förlora ca 60% (som nu när de verkat förlora, baserat endast detta antagande på grafen utan att googlat vidare så här sent på kvällen)
Mins inte exakt men om det var 70% chans o vinna patenttvisten 30% förlora o någon förlikning mitt emellan.
Nu sitter jag på mobilen och kan inte ställa upp detta, men om man gör samma investering 100ggr med en viss % av sitt kapital baserat på RR kan man göra bra affärer.
Skulle vara intressant att höra något från någon investerare som sysslar med detta, känns dock som raka motsatsen till indexfond och rika tillsammans.

Är detta investerande? Kanske bättre att jämföra med Bingolotto?

Jag skulle nog inte kalla det för lotto utan kalla det hela marknadskrafter som arbetar för att effektivisera marknaden. Liknande rörelser ser man också när man kollar biotech företag. Deras aktie kan exempelvis vara värd 50 kr en dag och när en studie kommer om stödjer kan deras aktie stiga till 200 eller om studien inte stödjer läkemedlet kanske den sjunker ner till 15 kr. I min värld är detta inget mer än marknaden som digesterar information. Det första priset innan studie hade släppts sammanväger alla deltagares tro om framtiden och kommer fram med ett sannolikhets viktat pris. Sedan när ny info kommer ut korrigeras priset för att spegla bolagets framtida vinster.

Aktiens utfall kommer även speglas i optionskedjan genom att kolla på priset av optionerna och räkna ut den implicita volatiliteten kan man få fram en sannolikhets fördelning som ser ut som en puckel vid 200 och en vid 15. men nästan platt över eller under respektive gräns. Istället för en normalfördelning som man brukar anta att utfallen sorterar sig efter i stabilare aktier.

För mig är lotteri något som skulle stiga eller sjunka i pris utan att någon fundamental förändring skett, som tillexempel Gamestop eller AMC aktierna som mångdubblades något år sedan.

Hur tänkte du tjäna pengar på detta?