Tips på en bra råvarufond då Handelsbanken lägger ner sin råvarufond?

Letade efter Coppar etf men snubblade på XAAG, kanske kan räknas som råvaru etf?

https://etf.invesco.com/en/product/invesco-bloomberg-commodity-ex-agriculture-ucits-etf/trading-information

Det är ett av de få bra valen vi har. Personligen vill jag ha mindre exponering mot energi egentligen, men den är inte fel. Ser personligen inte någon anledning att avgränsa bort jordbruk heller, men det är en smaksak.

Intressant artikel på Placera om råvaror/metaller

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/05/04/efterfragan-pa-metaller-tar-fart.html

Tänkte göra någon slags översikt kring det vi tagit upp här och lite egna efterforskningar på alternativ och liknande…

Råvaror ETF

• iShares Diversified Commodity Swap (DE) (EXXY)
  • iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc (SXRS)
  • LyxorCommRefinitiv/CoreCommCRBExEnergyTRUCITSETFA (LCTR)
  • Invesco Bloomberg Commodity ex-Agrc UCITS ETF USD (XAAG)

Råvaror Fonder
(Har främst tittat på kategorin “Råvaror” hos Avanza, finns väl en del metall och gruv-delar i dessa. Har försökt sammanfatta lite utifrån deras största innehav så gott jag kunnat)

• JPM Global Natural Resources
    Olja, gruvor, gas
    Total avgift (Avanza): 2,26%

• Bgf World Mining A2
    Gruvor, kopparutvinning
    Total avgift (Avanza): 2,42%

• Allianz Global Metals and Mining A EUR
    Gruvor, guldgruvor, aluminiumprodukter
    Total avgift (Avanza): 1,91%

• BGF Natural Resources Gr & Inc A2 USD
    Gruvdrift, energi och lantbruk
    Total avgift (Avanza): 2,51%

• AS SICAV I WldResEq S USD Acc
    Gruvor, olja, gas, bygg
    Total avgift (Avanza): 2,15%

• Threadneedle (Lux) Enhanced Cmdts AU
    Räntor, råvaror
    Total avgift (Avanza): 2,07%

• CPR Invest Global Resources A USD Acc
    Energi, guld, petroleum, olja
    Total avgift (Avanza): 2,31%

• Atlant Precious A
    Guld, platinum, silver, gruva
    Total avgift (Avanza): 4,57%

• Tenoris One
    (blandfond med bl.a. räntor och råvaror)
    Aluminium, Palladium, kaffe, guld, kako, räntor
    Total avgift (Avanza): 1,20%

• Pictet-Nutrition P EUR
    (under kategorin “Jordbruk”)
    Jordbruk, förädling av jordbruksprodukter
    Total avgift (Avanza): 2,08%

Certifikat (Avanza)
(Kollade bl.a. på Råvaror under Avanza Trackers)

• VETE AVA
  • KAFFE AVA
  • LONG SOYA H
  • LONG MAJS H
  • Guld AVA A
  • Silver AVA
  • Olja AVA
  • Platina AVA
  • Palladium AVA

Har jag missat något?
Kanske även AuAg fonderna AuAg Precious Gold och AuAg Silver Bullet hör hemma här? Fast det handlar väl mer om ädelmetaller?

5 gillningar

Två andra fonder är ju även:
Vontobel commodity b usd
Multicooperation gam commodity b usd

Dessa finns på nordnet. Hög avgift dock, men går att månadsspara i.

Nu har jag försökt att bena ut lite grann kring ETF:erna och dess innehåll, så gott jag kunnat.

Råvaror ETF

• iShares Diversified Commodity Swap (DE) (EXXY)
    Innehåller bl.a.: Guld, Råolja, Naturgas, Brent, Majs, Sojabönor, Koppar, Aluminium, Silver, Boskap, Kaffe, Vete, Nickel, Bomull

• iShares Diverisified Comm SWAP UCITS ETF USD Acc (SXRS)
    Innehåller bl.a.: Statsskuldsväxlar, trswap: BCOMTR INDEX, Pund, Dollar

• LyxorCommRefinitiv/CoreCommCRBExEnergyTRUCITSETFA (LCTR)
    Innehåller bl.a.: Majs, koppar, sojabönor, socker, kaffe, bomull, kakao, aluminium, guld, boskap, vete

• Invesco Bloomberg Commodity ex-Agrc UCITS ETF USD (XAAG)
    Innehåller bl.a.: Guld, naturgas, olja, koppar, brent, silver

Finns ju även dessa (som jag inte tog med i inlägget ovanför):

• Lyxor Comm Refinitiv/CoreComm CRB TR UCITS ETF Acc (LYTR)
    Innehåller bl.a.: Råolja, majs, koppar, sojabönor, socker, kaffe, bomull, kakao, naturgas

• WisdomTree Enhanced Commodity UCITS ETF EUR H Acc (WTEH)
    Innehåller bl.a.: Guld, brent, råolja, naturgas, koppar, majs, sojabönor, silver, aluminium, boskap

• WisdomTree Enhanced Commodity UCITS ETF USD Acc (WTIC)
    Innehåller bl.a.: Guld, råolja, brent, naturgas, sojabönor, majs, koppar, aluminium, silver, boskap

• UBS(Irl)FdSltnsplc CMCI Comp SF U ETF (USD) A acc (UIQK)
    Innehåller bl.a.: Råolja, koppar, aluminium, platinum, sojabönor, råsocker, naturgas, nickel, bly, bomull, kaffe, boskap, vete, ris, silver, zink, guld, kakao, apelsinjuice

• Xtrackers DB Blmbrg CmOp Yld Swp UCITS ETF 2C HEUR (DBZN)
    Råvarorna motsvarar de råvaror som ingår i Deutsche Bank Commodity Booster – Dow Jones-UBS Index (DJ-UBSCI Index) som består av 19 råvaror (fr.o.m. den 15 januari 2013, 22 råvaror) (såsom olja, koppar och majs) från 5 sektorer (energi, ädelmetaller, basmetaller, jordbruk och boskap). (citat från hemsidan)

• Xtrackers DBLCI ComOpt Yld Swp UCITS ETF 1C HEUR (DXSM)
    Innehåller bl.a.: WTI-råolja, Brent-råolja, eldningsolja, RBOB-bensin, naturgas, guld, silver, aluminium, zink, koppar, majs, vete, sojabönor och socker

13 gillningar

Är det någon som börjat investera i någon av dessa etf:er?

Är själv intresserad men velar mellan Exxy, Lytr och Sxrs.

Avgifterna samt avkastning i år är följande enligt nordnet
Exxy - 0,46 - 21,05%
Lytr - 0,35 - 25,01%
Sxrs - 0,19 - 21,31%

1 gillning

Hej, tänkte kolla om du kommit igång? Tänkte om jag skulle starta upp nåt råvaru-spar. Ville helst ha en fond eftersom jag inte förstår mig på certifikat och hävstång så bra. Men efter att ha kollat runt här verkar det svårt att hitta. (Har för en tid sen skaffat certet med xetra gold trots okunskapen).

Nej inte än. Månadssparar i Vontobel commodity b usd än så länge. En fond som är väldigt dyr men för tillfället får den duga.

1 gillning

Hej,

För den som till äventyrs är intresserad:
Jag har investerat 5% i var och en av följande ETF:er på ett ISK hos Nordnet, där jag experimenterar lite med branschfonder i kombination med tillgångar som förhoppningsvis har en svag(are) korrelation med aktier:

• GLDA - Amundi Physical Gold ETC (C)
  • 4GLD - Xetra-Gold
  • XDWM - Xtrackers MSCI World Materials UCITS ETF 1C (råvaruaktier)
  • ETLF - L&G All Commodities UCITS ETF (råvaror)
  • DBXH - Xtrackers II Global Inflation-Linked Bond UCITS ETF 1C EUR Hedged

/Hans Å

Med minimicourtage på 1kr går det ju att bygga egna fonder.

Definitivt. Det kanske blir mer träffsäkert. För mig var det dock enklast att överlåta urvalet till andra genom att välja ETF:er som följer något råvaruindex.

Hej kan berätta om en lite galen variant som jag själv har gjort .Att investera i Brasilien istället . Brasilien är en av världens största producenter av råvaror och har en aktiemarknad med många producenter . Så Brasiliens aktiemarknad och valuta har tendens att följa råvarupriset upp och ner. Men till det negativa så har man den politiska risken och en dålig convid hantering.

images

Kan tipsa om den billigaste Brasilien fonden jag har hittat.

Lite som att ha norgeindex för att följa oljepriset.
Eller finskt index för att de har mycket skogsprodukton.

Eller Danmark för läkemedel väger tungt där.

Uttalade råvarufonder är nog ofta bättre än en landfond, men i brist på annat kan en landfond ändå ha ett värde.

Problemet med råvaru ETFer är att man oftast äger certifikat eller terminer och inte råvarorna direkt . Vilket jag är allergisk mot . Då äger jag hellre producenterna direkt via aktier.
.

1 gillning

Jag har investerar i iShares ETF:en sedan några månader tillbaka. Vi får se vad det ger över tid. Tror väl inte att det ger så mycket skydd i en börskrasch (om ens något), men över tid tänker jag att det kanske åter kommer en tid då råvaror är lite hetare än idag. Vi får väl se :slight_smile:

Ja, jag bytte till SXRS när Handelsbankens fond lades ner.
Ligger på +28% i år.

Men jag hade Handelsbankens Råvarufond under många år, den gick bara neråt. Att råvaror har gått ner har väl minskat intresset och fått flera fonder att lägga ner.

Då är det ju rea!

Lite sent visserligen, men som ansvarig förvaltare för Tenoris One kan jag inte låta bli att kommentera när jag ser att det finns intresse för fonden. Kul!

Den 12 oktober har fonden funnits i ett år, och vi kan alltså för första gången utvärdera hur den presterat i förhållande till uppsatta mål. Målsättningen är ambitiös, det medges, och som det ser ut nu kanske vi inte riktigt når upp till avkastningsintervallet. Men vi faller i så fall förhoppningsvis på mållinjen; i skrivande stund är avkastningen ca 6,8 %. Samma sak ser preliminärt ut att gälla för standardavvikelsen där vi ligger kring 5 %, men det exakta utfallet vet vi alltså först om en knapp vecka.

Nu är ju historisk avkastning på inget sätt någon garanti för framtida avkastning och som både grundare och förvaltare till Tenoris One talar jag såklart i egen sak här. Men fondens mål är satta efter vad vi bedömt vara realistiskt, och målsättningen är att uppnå dem under varje rullande 12-månadersperiod. Huruvida vi lyckas återstår att se, men det är kul att se att det finns intresse och jag svarar gärna på frågor om det finns några. Mer info (och riskinformation) finns också på vår hemsida tenoris.se och instagram; @tenoris_one.

Hälsningar

Henric Nordin

11 gillningar

Intressant fond!
Blir dock lite konfunderad över avgiften på 1% +20% av övervakningen på indexet OMRX T-Bill.

Kan inte detta bli en ganska hög avgift?
Är för dåligt insatt så jag vet inte vad indexet innebär, men det verkar ju vara något ränteindex, och borde ju då inte vara så svårt att slå.

1 gillning