Tips/råd vid knivig separation

Ingen möjlighet att lappa ihop förhållandet? (har ni testat allt inkl parterapi etc)

Oavsett lycka till

1 gillning

Ja tror att det är bra om ni kan försöka enas och komma överens om så mycket saker som möjligt nu när ni är sams, att ha det nerskrivet på ett papper är ännu bättre. Ett tu tre har en av er träffat någon annan och då kan ni hamna i en väldigt infekterad situation när ytterligare en part blir inblandad.

Lycka till och sätt alltid ert gemensamma barn först!

2 gillningar

Alltså tyvärr inte, inte om jag inte är villig att fortsätta leva olycklig…
Testat parterapi, familjeterapi e.t.c. men det hjälper liksom inte när man inte har några gemensamma intressen eller ens kan relatera till hur den andra fungerar/tänker.
Så fort vi är i varandras närhet måste någon eller båda kompromissa för att det ens ska fungera, så båda går runt och är olyckliga i situationen och känner att vi inte kan leva det liv vi skulle vilja.

Detta har blivit en livsläxa för mig, stirra dig aldrig blind på utsidan, insidan kommer ikapp förr eller senare…
Vi är liksom inte osams, vi är bara extremt olika, jag tror att hon kommer inse det också när hon träffar någon ny som hon har mer gemensamt med, men just nu ser hon det endast som en förlust tyvärr…

5 gillningar

Sambolagen gäller för boendet som man gemensamt införskaffat tillsammans. Så om man köper en lägenhet under tiden man är tillsammans för att båda ska bo där, gäller sambolagen om man inte skriver ett avtal.

Har man ett boende sedan innan, som man själv äger till 100%, och någon annan flyttar in, gäller den inte.

Förutom när den är inköpt för att vara gemensam bostad. Eller om det blir en tvist vid separation där parten som inte gått in med egna pengar har en fantastisk advokat. Har sett båda två utspelas och bli omsatta till fällande domar där bostaden delats.

Känner igen det där. Det finns inget att göra utan bara konstatera att man inte passar ihop.
Sen har jag erfarenhet av att det kan bli lite tjafs vid en seperation just eftersom man inte riktigt förstår varandra (därav seperationen). Så det låter klokt att ni skriver ner allt ni är överens om nu innan tjafset börjar om vad som var sagt om vad osv…

2 gillningar

Nu har jag fått avtal från jurist, men det visar sig att det inte går att reglera ägandet av bostaden i efterhand (så som mäklaren sa att vi kunde göra).
Nu fick det bli ett skuldebrev för handpenningen och att vi äger 50% var, sen regleras vinst/förlust separat.
Den procentuella vinst/förlust regleringen går inte att välja själva, i vårat fall blev det 17%, när den egentligen skulle varit 72% men det är bättre än ingenting.

Summan av kardemumman, lita inte på en mäklare som säger “äh, de där går o reglera i efterhand”.

2 gillningar