Ta inte juridisk rådgivning från henne. Ta de steg som krävs för din skull. Du läcker pengar och dagen det är dags för bodelning så vill du vara så långt fram i processen som möjligt.
Om du tar in en egen jurist får du möjlighet att ställa frågor som:
Hur tidigt kan du tvinga fram en försäljning?
Kan du ta in mäklarofferter redan nu?
Finns det möjlighet att hon står för en del av dina boendekostnader just nu?
Vad kan man räkna med att hon betalar för hyra till dig för att hon använder din del av den gamla bostaden?
Eftersom du går back just nu, har hon försörsjningsskyldighet?
När kan ni påbörja bodelningen?
Men håll koll så inte kostnaderna för advokaten drar iväg, såklart.
Jadu, jag har varit där. Jag gav vika på flera punkter och min ex-fru slutade med kanske 55-60% av tillgångarna. Det gjorde jag för att minska effekten på våra barn, då det var tydligt att att begära de 50% jag har rätt till skulle resultera i psykbryt till den mån att mina barn skulle få men för livet. Idag har vi en “bra” relation även om jag aldrig riktigt kan släppa vad som hände (emotional blackmail kallas det), men jag är ändå glad att det inte gått ut över barnen.
Ett tips till alla er där ute som är gifta är att hålla en del sparande privat som ni ej berättar för er partner tänk typ guld eller bitcoin. behöver inte vara en stor summa men en liten slant per månad då kan man bara le när den dagen kommer då ens partner försöker suga ut varenda korvöre från en och man glatt säger att man är pank
Det är ju olagligt att hålla en del av giftorättsgodset vid “sidan av”. Då är det bättre att köpa ha en KF som man matar med pengar. En KF är en fodran och ingår normalt inte i en bodelning.
Känner med dig. Jag och mitt ex separerade för 15 månader sedan och vårt hus är fortfarande på Hemnet. Visningar planerade nästan varje vecka sedan dess, vi har samma upplägg som ni där jag är den som bor kvar. Exet vägrar dock betala sin hälft av de fasta kostnaderna och jag drog det till tingsrätten och vann för ett par dagar sedan. Skojar inte när jag säger att håret börjat bli grått på bara ett år Sjukt stressande.
Men! Vi har som tur är inga barn tillsammans. Det hade varit 100 gånger värre. Sköt om er!
det var nog tyvärr ett av de sämsta råd jag hört om hur man ska bete sig i en relation. Ett bättre råd är nog oftare att om man känner man är i en relation där man behöver ljuga om väsentliga delar av livet istället att fundera på om man inte bör gå skilda vägar och leta efter en bättre match.
Alla känner till en början att det aldrig kommer ta slut men bara att kolla statistiken på hur många som skiljer sig idag så får man se hur verkligheten ser ut.
Har många vänner som önskar de lagt pengar/medel på sidan om undangömt.
Men vill man slingra slant så är det upp till den personen jag har givit mina 5 cent åtminstånde.
ja, utan att ha varit där själv, ta i trä, så kan jag tänka mig att det känns riktigt jävligt. Jag tänker dock att det är en del av dealen man gick med på när man gifte sig. Har man missat äktenskapsförord och ångrar sig efteråt bör man nog i mitt tycke ligga som man bäddat snarare än göra saker i smyg. Hemliga agendor är knappast en framgångsfaktor i lagarbete.
Jag behöver inte gömma en krona. Vi har inget giftorättsgods genom äktenskapsförordet. Men hon kommer vara den som kommer vara rikast. Hon är 12 år yngre och närmar sig lönemässigt.
Men att både ljuga och aktivt bryta mot lagen/äktenskapsreglerna (eller vad det nu kan heta) är väl ändå inte ett bra alternativ?
Det går att skriva ett nytt äktenskapsförord även när man är gifta, då är det väl bättre att komma överens om en ny deal där man inte delar allt ekonomiskt?
Har aldrig fattat varför folk envisas med att sälja hus med vinst? Det är en åldrande tillgång som slits. Tänk om man köpte en bil och förväntas sälja med vinst efter 100.000 km på vägen…spelar ingen roll om man gjort service (renoverat) enligt plan. Värdet sjunker efter användandet.
Runt 50 procent skiljer sig i Sverige oddsen med ett långt stabilt förhållande är inte så högt med andra ord.
Som en investerare så gillar jag statistik och statistiken för att gifta sig ser inte så lockande ut.
det bästa är att enbart vara ihop utan giftemål enligt mig de flesta är ändå inte troende utav de som gifter sig.
Hade jag gift mig med min förra tjej så skulle jag ha riktigt med huvudvärk idag! Jag undvek en riktig fälla där! Istället kunde jag bara packa väskan och dra när jag ej trivdes längre. Och vi startade som ett “perfekt” par där man tänkte att detta är för evigt till hon ändrades.