Så länge du är medveten om att det kommer svänga rejält upp emot -50% eller mer vid i alla fall ett förväntat tillfälle är det ok att investera allt i en globalfond med låg avgift. DNB Global Indeks S är favoriten nuförtiden. Den har jag investerat i.
Förutom att du får lägre avgift är det exakt lika enkelt som att investera i Lysa.
Du bygger upp även en beteenderisk buffert via Avanza genom att du förväntat bygger upp en grön siffra hos Avanza, vid nedgångar är det lättare för att den urholkar din “vinst”, om du lyckats ha avkastning innan det går ned. Jan har nämnt detta argument tidigare och varför han inte säljer gamla indexfonder för att byta till andra, för då nollställs vinsten i användargränsnittet. Om du ser fördelen i det så kommer du inte pilla massor med sparandet också genom att byta mellan olika fonder och aktörer. Det sparar dig avkastning.
Exempelvis så här (har redigerat siffrorna)
Vid en typisk börskrasch är din avkastning fortfarande blå, men på runt 160 000 om det går ned med -50%. Om du inte byggt upp kapital innan kraschen eller byter mellan fonder så blir den istället röd.
När du ska ta ut pengarna lägger du en del av det på ett sparkonto som du spenderar från.
Avanza tycker jag det känns att man kan lita på lite mer också för det är en större aktör. Men främst tycker jag om de andra argumenten mer.