Tittar ni på tv samtidigt ni äter?

Som det står vill jag fråga om er familj tittar på TV samtidigt när ni äter middag/frukosten?

Det är så hos oss. Jag vill inte det men min man/ blivande ex tycker om det. Detta leder till att min 7 åring dotter blir van vid och kräver att hon måste få titta på tv/ipad/telefon när hon äter (jag matar henne fortfarande).

Det blir bråk här hemma jämt. Jag och min man har fler konflikter vilket gör att jag redan har skickat ansökning om skilsmässan. En sak som gör att jag fortfarande bor kvar är att jag inte vill förlora tid med dottern. Jag vill inte bara ha henne på 50%.

Jag känner dock nu att vi/han förstör henne med sina dåliga rutiner. Är jag korkad?

1 gillning

Bara när jag är själv, som sällskap. Hatar att äta själv :grinning:

8 gillningar

Gjorde alltid detta tidigare tillsammans med sambon. Slutade med att äta i soffan efter att vi fick barn för ett par årsedan. Uppskattar mer att sitta och vara social med familjen. Saknar inte måltiderna framför tvn.

7 gillningar

Passa på att kasta ut teven med.

7 gillningar

Vågar man gissa på att det här egentligen inte handlar om att titta på tv medan man äter…? Känns inte som att skilsmässa är första åtgärden om det bara var det.

Hos oss (sambo, inga barn) äter vi oftast middag samtidigt som vi ser på film eller tv, om det inte är en rätt som inte funkar i sammanhanget (typ soppa). Lunch och eventuell frukost äts vid matbordet.

4 gillningar

Om det är en ovana eller ej beror väl mest på egna preferenser, att det på något vis skulle vara skadligt att inta mat framför en skärm har jag svårt att tro.

Att man måste vara social just när man äter är väl inget måste heller, finns väl andra situationer att vara social med familjen på.

För att svara på frågan, ja, ganska ofta.

2 gillningar

Äter nästan alltid framför TV:n. Skulle nog inte göra det om vi hade barn.

1 gillning

Tittar nästan aldrig på TV medan vi äter. När familjen är samlad vid måltiden så pratar vi med varandra. Har alltid gjort så. Skulle inte vilja ha det på annat sätt. Enstaka undantag har förekommit.

2 gillningar

När jag bodde hemma så satt vi alltid vid matbordet och åt det höll min mamma hårt på förutom när vi åt fredagsmat typ taco eller pizza då satt vi framför tvn.

Nu när jag bor själv så käkar jag framför datorn :slight_smile:
Alternativt bara trycker i mig maten innan jag hinner starta en film :sweat_smile:

4 gillningar

Ett av livets stora nöjen är att äta en kebabpizza mee coca cola till framför en james bond-film, men jag äter inte regelbundet framför tvn

6 gillningar

Det händer att vi tittar på TV när vi äter frukost, min fru gillar att se på Nyhetsmorgon. På kvällarna tittade vi någon gång dånoch då på TV till middagen men sen vi fick barn så har vi slutat med det.

Gillar idén om att äta pizza/lättätenmat och titta på film :slightly_smiling_face:

1 gillning

Innan vi fick barn gjorde vi det och öven när barnet var bebis. Mattider och vad vi åt var mer flyktigt då. Nu äter vi framför TV på fredagar tillsammans, annars sitter vi tillsammans vid matbordet.

2 gillningar

Det är inte bara att titta på tv medan vi äter som leder till ansökning om skilsmässan.

Som sagt jag stannar för min skull och mitt barns skull. Nu ser jag att vi förstör henne.

Det tycker jag med :). Man får ha lyx ibland.

Samma här, fast kollar på mobilen visserligen, gillar inte att äta i soffan.

2 gillningar

Vi tittar på tv ibland vid lite mer speciella tillfällen (typ fredagsmys). Vanligtvis brukar det bli mat vid matbordet sen vi fick barn.

Inte för att vara den men en sjuåring måste väl rimligen äta själv?

1 gillning

Tack för svaren. Jag kan inte svara alla men har läst alla svar.

Tusen tack. Jag är inte korkad nu vet jag det :slight_smile:

Ja, det är dags för henne att äta själv men hon är upptagen att titta på film :frowning:

Jag tycker det är helt okej att skilja sig med någon för att man är oense om huruvida det är acceptabelt att äta framför tvn eller ej, finns mycket sämre skäl att skilja sig. Op behöver inte släta över detta

1 gillning

Vi har ingen teknik alls vid matbordet. Där äter vi och pratar. Dock har vi kört samma linje både jag och frun, så det har inte blivit några problem då barnen har vanan inne.
Tycker det är viktiga stunder då alla är tillsammans.

3 gillningar