Tjänstepension - hur många års uttag?

Visst men fortfarande en klen tröst för den hälft som förlitar sig på statistik och passerar förbi 80 utan medel kvar för ett roligt eller drägligt liv därefter…

Måste lite mindre i pension efter 80 verkligen vara en sån katastrof? Det betyder ju inte att det inte går att njuta av livet ändå.

Förhoppningsvis så har man lite tillgångar sparat efter ett helt liv och kanske ett arv.

Pension och en miljon räcker långt efter 80.

1 gillning

Efterlevandeskydd ja.

För mig med helt normala nivåer så tog jag bort alla strax innan 60.

1 gillning

Jag menar konsumtion av hela kapitlet - pensioner såväl som privat kapital. Den summan beräknar vi som konstant. Inga miljoner på sidan som kan täcka upp en massa oförutsedda kostnader

Samtidigt får man ju vara realist att mer och mer skjuts över på individen jämfört med hur det såg ut för 40-50 år sedan

Jag planerar inte för att dö i förtid men har ändå återbetalningsskydd på stora pensioner :man_shrugging::sweat_smile:

1 gillning

Kanske, kanske inte. Jag tänker iaf inte ta riskern pga någon statistik men du får återkomma när du själv passerat 80…

Jag har precis fyllt 55 och börjat ta ut tjänstepensionen på 10 år. Jobbar några timmar i veckan då det är förmånligt att ha lite inkomst och det är ju i princip skattefritt.

Har bara garantipension att vänta men har mycket kapital som jag kan leva gott på och även hyresintäkt.

Men jag lever så billigt så det är svårt att bränna pengarna😄

2 gillningar

bra poäng jag inte tänkt på, tack!

Har du någon uppfattning om hur många % din pension ökade när du tog bort efrerlevandeskyddet?

Nej, men det kan ge en tusenlapp eller mer i månaden.

Jag är 64, nu börjar en del trilla av pinn.

Före 60 är det typ gratis att ha skyddet kvar.