Jag vill bara tillägga att jag friade innan jag visste ägarstrukturen av lägenheten. (Hon fasthöll att hon fått den, men jag trodde den juridiskt fortfarande tillhörde hennes föräldrar). Det var alltså inget som påverkade förlovningen + diskussionerna om gemensam ekonomi etc…
Får man inte föräldralön som läkare?
Jo, jag får väll runt 40k istället för 47.5k, däremot så tillkommer, en vanlig månad rörlig jourersättning mellan 10-25k/mån, vilket inte betalas ut i föräldraersättning. Enligt min arbetsgivare kommer jag dock inte få ta dessa lukrativa jourpass under tiden jag är föräldraledig… Därav inkomstbortfallet.
Jag förstår, det är nog många som resonerar så. Men jag tror att man lätt skjuter sig (eller skjuter sig lätt) i foten där.
Strök “jobbet” ur citatet avsiktligt, för varning nummer två. Det är inte alltid så mycket pauser! ![]()
Men med båda dessa saker i minne, för att få bästa möjliga förutsättningar i relationen (så man inte hakar upp sig på futila saker såsom ekonomi
), så tror jag det är bra att vara hemma en längre stund med sina barn för att få förståelse för vad det innebär att vara föräldraledig. Utöver då själva relationsbyggandet med sina barn.
Så, nu ska jag inte tjata mer.
Det kan vara något jag inte förstår, men jag vet inte riktigt varför de skulle vara osäkra om det formuleras tydligt. Jag tänker att det är att definiera två “potter” och fördelningen av dessa. Det är ju inget som hindrar att man gör bodelning i ett äktenskap (jag och Caroline hade både äktenskapsförord och gjorde en bodelning vid ett tillfälle).
Jag tycker du har fått massor av bra respons i tråden och jag funderade på vad jag skulle skriva. Jag håller med om att äktenskapsförord är nå’t bra och din upplevda upprördhet över detta är bevis nog. Det låter kanske hårt, men du låter väldigt fokuserad på pengar och inkomster i dina resonemang och det får varningsklockorna att ringa. Jag betvivlar inte en sekund att du älskar din partner, men det är ju kärlek som är det primära i en relation, glöm inte det. Pengar är sekundärt. Sedan får jag lägga till att föräldradagar inte är en “handelsvara” och att det kan hoppa upp och bita er båda två i baken.
Var rädda om varandra. Var rädda om relationen. Prata klart innan vigseln. Är kärleken på riktigt fixar ni detta. Låt för allt i världen inte tjafs om pengar sabba det, men skriv det där äktenskapsförordet. Ni kommer båda att ha glädje av det om det görs rätt.
…och, välkommen till forumet. ![]()
Det är fullt rimligt att hon vill ha ett äktenskapsförord. Det är inte rimligt att hon ska förlora halva sitt arv om äktenskapet inte håller.
Om jag hade varit du hade jag föreslagit att pengar från din egen lön som du sparar t.ex. i en kapitalförsäkring skall tillhöra dig vid en ev. skilsmässa upp till en summa motsvarar värdet av de tillgångar som din fru tagit med sig in i äktenskapet. Det innebär att du kan vara trygg med att ditt surt intjänade överskott tillfaller dig om ni går skilda vägar. Skrivelsen om skulder är generös från hennes sida.
Jobbigt! ![]()
Jag är inne på samma linje som @Guldfeber. Det år inga hiskeliga summor och hon borde kunna se att din framtida inkomst mångdubbelt gynnar henne mer än hennes förtida arvet. Dessutom vem vet vilket arv du får i framtiden?
Jag hade nog sett det som att ni kanske inte är helt redo att gifta er ännu. Lev som förlovade sambos lite längre. Tanken med giftermål är ju att dela allt. Ett par miljoner är ingenting mot den insatsen, speciellt med barn.
Att börja sia om äktenskapet går i kras snabbt och att hon då offrat en miljon eller så det är för mig lite som att gå in till en match och planera för en förlust. Eller i ditt fall, att gå in till en operation och planera för att det går åt pepparn. Visst kan det hända men man kan inte riktigt tänka så i min mening.
Men visst om du inte vill skjuta på det så hade jag i så fall försökt få till ett upplägg där hennes övervärde in i äktenskapet skrivs av mot hur mycket mer din nettolön varit under året. Borde gå ganska snabbt att skriva ner det med din inkomst nu och framöver.
Sen är ju frågan därefter, när det är avskrivet, om en del eller hela av din högre intjäning ska gå in i din egna pott som enskild egendom. Ja, lite småsnålt men kan kanske få alla att se lite annorlunda på ”problemet”.
Tråkigt. Hoppas ni hittar en lösning som inte påverkar er relation ![]()
![]()
Och kom ihåg att registrera äktenskapsförordet hos skatteverket, annars är det ogiltigt.
Det är aldrig fel att skriva äktenskapsförord.
Målsättningen med att gifta sig är ju att innehållet i ett äktenskapsförord aldrig ska bli relevant. Under äktenskapet, kommer du ju också att ta del av värdet från hennes förmögenhet i form av att leva i en lägenhet med (förmodligen) låg belåningsgrad samt ha ett ekonomiskt stabilt förhållande livet ut tack vare din blivande frus förmögenhet.
Sedan är det betydligt lättare att reda ut uppdelningen av tidigare förmögenheter i händelse av skilsmässa redan nu när ni är sams, snarare än att göra det när man är osams. Passa på nu att bespara er den huvudvärken som det innebär.
På inga sätt en varningssignal att din blivande fru och hennes familj vill värna om sin egendom. Som sagt, planen är ju att äktenskapsförordet inte ens ska komma på tal igen efter att ni gift er. Så fundera över en lösning som känns rättvis för bägge två och som förväntas funka bra på lång sikt.
En fråga som kanske eller kanske inte har med TS fråga att göra: Vad gäller vid ett (kommande) äktenskap om givaren av ett arv eller gåva redan innan skrivit in att detta skall vara enskild egendom?
Då blir det precis det - enskild egendom och står utanför det gemensamma som ska delas upp.
Då blir det precis det - enskild egendom som står utanför det som ska delas upp.
Det här är lite djupare än vad kommentarerna ger sken av.
Jag tycker att ni ska hålla isär ekonomierna tills du kan köpa in dig.
Verkar vansinnigt att hon ska ta över din CSN, då får ju hon skulder om ni ångrar er?
Om ni ska måla om, då ska ju din blivande betala det. Än värre om köket ska renoveras. Annars ska ni fylla på ÄF vid varje köp till egendomen.
Det påverkar även reavinsten om ni går isär och hon säljer.
Om ni vill köpa hus så behöver ni göra bodelning, som Jan skrev, kanske inte negativt, men inte speciellt roligt.
Ett par gemensamma konton och en ekonomisk struktur med disciplin så är det löst om några år. Det gör att ni kan gifta er lyckligt nu!
Lycka till!
Jag hade aldrig gått med på detta upplägg.
Jag ser ingen positiv uppsida ekonomiskt för dig att gifta dig.
Nä bättre hålla era ekonomier separata o leva ihop utan giftemål du kommer i längden kunna spara mer än henne.
Eller så frågar du henne om du får ett par år på dig o spara ihop en “egen” slant som hon hqr innan ni gifter er…
Sen skulle jag bara gifta mig om man hade barn tillsamans annars får det vara.
Har sett så många i mitt liv som blivit helt brända av giftemål i sverige så det har säkert färgat av sig på mina åsikter också bör tillägas.
Med eran framtida inkomst lär ni inte få problem med ekonomin i framtiden, samt din tjänstepension lär vara rätt hög även om du skulle spendera 2-3månader extra med era framtida barn.
Jag trivs själv otroligt bra med att jobba och har kunnat sakna arbetet när jag varit föräldraledig, men har trots det aldrig ångrat en dag jag varit hemma. Det blir något helt annat att vara hemma på heltid än att bara vara en närvarande förälder efter jobbet.
Det där kan vi diskutera länge, men det blir ju en annan diskussion förstås. Jag vill bara belysa att din tanke inte är en sanning. ![]()
Fullt medhåll. Fasen vad många snubbar som inte fattar att den upplevelsen och erfarenheten hänger hos både barn och förälder långt upp i vuxen ålder resp ålderdom.
Ett sidospår här men dina jourer är absolut grundande för både föräldrapenning (där du iof redan maxar taket) men även föräldrapenningtillägg och föräldralön. I alla fall om ni har kollektivavtal via Saco vilket jag utgår från att du har (om du inte jobbar inom något privat)
Det betyder alltså att du får typ 80 % av hela din inkomst (inräknat jourer, de ingår ju i din lön) i max 270 dagar via föräldralönen och dessutom föräldrapenningtillägg på 10 % av inkomstbortfallet i 180 dagar. Det blir trots allt rätt mycket pengar.
Nu gör ju ni självklart precis som ni vill i er livssituation men kolla upp det ordentligt med din fackliga representant så att du inte låter det ekonomiska styra allt för mycket i valet att ge bort de föräldradagar du kan ge bort.
/Annan ST-läkare
Tack för formuleringen din tanke är inte en sanning!
Den tar jag med mig. Tänkte kommentera just det du gjorde men tvekade på orden
.
Varför är du upprörd? Jag skulle inte vilja dela på min bostadsrätt jag köpt innan ett äktenskap. Men den skulle absolut (vid bättre tider) använda försäljningen till ett nytt gemensamt boende.
Varför ska ni dela på skulderna?
Som amatör beträffande äktenskap skulle jag säga att vi skulle i handling och nya ekonomiska beslut organiskt få en gemensam ekonomi. Alltså skulle jag hålla alla mina ekonomiska beslut tagna innan jag blivit sambo hållt det utanför relationen.
Dvs sälja min lägenhet för att skaffa en gemensam där vi ska dela på rakt av.