Jag är 58 år och börjar fundera på att gå tidigare i pension.
Hur ska jag räkna för att veta att jag klarar mig. Jag har tidigare räknat på diverse FIRE beräkningar med tex 4% regeln. Brukar man då vid om man säger pensios FIRE räkna på hela pensionskapitalet som finns på Minpension och inklusive allmän pension eller hur tänker ni?
Räknar jag själv på det så skulle det definitivt gå att ta pension inom kort men blir det fel?
Det beror en del på villkoren för dina pensionsuttag och naturligtvis på hur mycket du har i din “FIRE-hög”.
Räkna på vad du får ut på minpension.se om du fr o m idag inte har någon inkomst. Räcker det till det liv du vill leva? I så fall ska du ju enbart brygga tiden fram till “riktiga” pensionen med de pengar du har i FIRE-högen.
När man närmar sig ordinarie pensionsålder tycker jag du kan räkna med alla de pensionspengar som prognosen innehåller. Men jag ser inte vitsen att räkna in dessa i FIRE-beräkningen då avkastningen är lite annorlunda.
Det svåra blir att tänka rätt känner jag. Jag har idag ca 40% Allmän pension, 20% Tjänste pension och 40% i eget sparande (ISK) i aktier/fonder och lite räntor för att vara safe.
Det knepiga blir hur man på bästa sätt räknar på tiden/bryggan till man får allmän pension. Skall man försöka portionera ut tjänstepension fram till den dagen allmänna pensionen också kickar in eller ska man ta från sitt egna ISK sparande?
Det är precis som du säger att vissa delar har lite svårare avkastning att försöka beräkna.
Jag personligen, räknar med att leva på FIRE-högen fram till pensionen och räknar med att pensionen räcker efter det. Det som mest troligt blir över från FIRE-högen adderar till sannolikheten att allt går väl och får bli s k “guldkant” eller kommande arv.
Vad händer om du tar ditt ISK och dividerar med dina normala årsutgifter? Räcker det tio år eller mycket mindre?
Jag tänker 58-68 (eftersom beräknade pensionsåldern är på väg uppåt). Det rimmar också bra med att det är lägre skatt på pensionsuttagen senare (om jag inte haft otur när jag tänkte).
Så, att leva på ISK så länge det går och går det extra länge pga uppgång så gör det ju inte ont heller. Ungefär så…
Ibland tycker jag det är svårt att vara säker på det där med pension och räkna på och planera och känna sig säker på att det blir som man tänker sig.
Kanske det då vid ett enstaka tillfälle kan vara värt att betala en oberoende pensionsrådgivare en slant så kanske man känner sig lite tryggare sen?
Det tänker jag att jag kommer göra när det närmar sig.
Hej Lee.
Inte så svårt att skatta då det du funderar på att göra ligger nära i tiden och inte lååångt in i framtiden.
Grovt sett brukar man anse att Minpension.se räknar lite konservativt.
Man räknar med ca 2% realt på tjänstepensionen och ppm om jag minns rätt och statliga pensionen räknar man bara upp med inflationen.
Om du placerat ex ppm och tjänstepensionen i hyfsade fonder bör det gå lite bättre än så
Om du bedömmer att du har 40% av dina totala tillgångar (netto) som Sparade pengar bör du kunna spendera 40% av din tid som pensionär och leva enbart på dessa pengar.
Om du skulle gå i pension enligt riktåldern vid 68 har du rimligen kanske säg 19 år kvar att leva statistiskt. Låter inte helt osannolikt att du skulle kunna leva på besparingarna enbart nu fram till 68. Bara att räkna efter. Jag skulle spara dom pengarna på till större delen räntekonton om du verkligen inte vill att dom sjunker i värde. Annars kan du ha mer aktiemarknad.
När du fyller ålderpensionär kan du om dina sparpengar är slut få behövsprövade tillägg till din pension som tar dig till normal levnadsnivå om du har pension som flesta har eller sämre pga att du inte arbetade efter 58.
Jag väntar mest troligt. Det finns inte ens chans i universum att jag når något tak för statlig skatt och den är redan begränsad till 61 för min del, så jag funderar väl vidare på det om tio år eller så…