Tråd för inbördes beundran för oss som köper PLUS Allabolag nu... 🤣

Varför inte Plus småbolag?

Svårt med valuta tajmning . Om man ska följa forskningen borde man undvika göra sig smartare än bredaste global index.
100% Storebrand Global all countries + automatisk månadssparande. Då ses vi och hörs om
15 år :joy::joy::grin::person_tipping_hand::ok_hand:

2 gillningar

Jag ställer mot frågan varför inte plus mikrobolag ? :joy:

Jag vet men vad f*n man måste ju försöka lite :wink:. Det är ju lätt att byta tillbaka igen om man ändrar sig :+1:t2: Du vet ju själv hur lätt det är att trycka på bytknappen.

Jätte lätt och oftast dyrt.! :person_tipping_hand:. Kämpar med det varje vecka för att behålla kvar 100% LF Global indexnära :joy::+1:

2 gillningar

Vad hände med LF Global Index? Trodde du bara körde på den. Har du gått och blivit sjuk, männska?

1 gillning

Hur många friska finns på den här bloggen att de är inte börs skadade :joy::thinking::smirk: ? Portfölj optimering kallas det haha ! ”Lite” sjuk är jag erkänner :melting_face:. Nu ligger jag helt rätt 100% LF Global indexnära :+1: . Gillar höra sådana kommentarer som uppmuntrar mig sluta med dumheter som kallas fondbyte . Tackar @Smuts :ok_hand:

3 gillningar

Jag försökte också att bara ha en globalfond en tid, men ”fear of missing out” var för stark :sweat_smile: kom på ett mellanting med att ha 50% i globalfond och resten sprider jag som jag känner för​:blush: nu är jag dock inne på att lägga allt i plusfonderna istället :sweat_smile:

Jag vet hur det känns och kallas ond cirkel :joy::grin:

Ser verkligen ut som bra köpläge nu.

1 gillning

Börjar nästan tänka lite “politiskt” över det här nu.
sålänge man inte tror att sverige kommer bli ett U-land.
att EU inte kollapsar så borde man typ köpa nu?
eller tänker jag fel.

2 gillningar

Tack för den här tråden!

Jag köpte in mig på Plus Småbolag och även en del Plus Allabolag i lite olika omgångar nu, men har funderat på om jag är lite svagbegåvad och gör en felbedömning eftersom det ser ut som att det kan falla ganska bra mycket till :thinking: (?). Toppen efter coronakraschen slog ju toppen 19 feb 2020 (som ju redan då var ATH) med råge, så ett fall på 30% från toppen 4 januari 2022 kanske inte innebär att börsen är så billig ändå? Och så elkris i hela Europa, krig och en annalkande stålbadsvinter :cold_face:

Köpte in mig 27 juni (-31,41%), 16 aug (-25%), 30 aug (-31,53%) och 19 sept (-35,55%) i framförallt Plus Småbolag. Smart eller ej? Får se, ligger back några tiotusen på inköpen nu i alla fall :sweat_smile:

3 gillningar

Det är ingen som vet svaret på det. :joy:. Det är lite så vi tar högre risk i Sveriges index då den har varit så bra historisk. Men vad säger det om framtiden :smirk: ?

1 gillning

Tips, gör såhär :wink:

2 gillningar

Det skulle jag behöva med låsa in 100% LF Global indexnära :see_no_evil::melting_face: . År 2023. Vi ses :joy::grin:

Jag har som långsiktigt mål att ha 70% global indexfond, 14% emerging markets, 10% Sverige och 6% globala småbolag.

Efter att ha köpt in mig på Plus Småbolag och Plus Allabolag ligger mitt innehav nu runt 45% Sverige och resten globala indexfonder/ emerging markets/ globala småbolag. Så jag frångår mitt långsiktiga mål i syfte att kunna gå in med oinvesterade pengar vid ett, förhoppningsvis, bra läge i Sverige. Har även viktat om mitt nysparande så att ca 80 % är i Sverige just nu och resten de övriga placeringarna. Anledningen till detta är dels att Sverige har fallit mer än omvärlden men också för att dollarns höga kurs har gjort det så dyrt att spara i en global indexfond för tillfället.

Min tanke är att när Sverigemarknaden har återhämtat sig och när (om) dollarn har sjunkit i värde, sälja av Sverigeinnehavet och omplacera så att jag är nära min målbild igen.

Vad tycker ni om mitt upplägg? Är det för riskabelt och avvikande mot den globala marknaden eller kan det vara rimligt :thinking:?

@snitzig91, detta berör väl lite det du skrev om. Jag tänker att Sverige inte kommer bli ett U-land de kommande 5-10 åren, om någonsin haha, men på sikt vill jag ändå inte ha en så stor andel av innehavet i Sverige. Jag är dock ganska grön när det gäller fondsparande så mitt upplägg ska inte ses som vägledning för någon.

Jag tycker det låter klart rimligt med tanke på världsläget och att det luktar rea på vissa börser nu.
Ps. Jag har en stor del av min lekhink i diverse småbolagsfonder nu så hoppas det ger utdelning :smiley:

1 gillning

Spärra mobilt bankid så det blir en stor uppförsbacke att byta fond?

Ska erkänna @Jakke att jag - inspirerad av dig - i veckan lade in mina första pengar på Avanza Auto 6.

2 gillningar

Det var väl vågat :wink::joy::grin:.? Skulle den inte vara likvärdig Lysa bred :thinking::person_tipping_hand: ?