Finns ju skalfördelar med att vara flera. Kolla upp Ungern iaf.
Jag har inget stort F1-intresse utan har hittat till sporten via Netflix-serien och följer nu sporadiskt. Men tänkte på en grej som ni andra kanske vet.
Hur funkar ekonomin runt teamen? Jag har alltid tänkt att Ferrari, Red Bull etc lägger ner någon miljard om året på F1 och ser det är marknadsföring.
Men enligt någon lista jag såg var prispengarna för ett lag som Red Bull större än den maxbudget som teamen har. Dvs kan Red Bull gå plus redan där, sälja sponsorplatser för några 100 miljoner till externa partners och få den egna reklamen för sin dryck gratis? Eller ligger det kostnader utanför det som räknas in i budgeten som omfattas av reglerna?
Dvs är det en plusaffär att äga ett team som vinner F1?
Ja. Har du en gång vunnit F1-säsongen får du permanent en årlig bonus. De som varit med länge får också pengar bara för att komma till start. Ferrari får mest av alla, för de har inte skolkat.
Det finns numera ett kostnadstak som inkluderar i princip allt förutom dyraste förarlönen och stallchefslön. De team som presterat lite sämre får något högre tak.
Det skiljer 9 miljoner USD i bonus mellan varje placering i konstruktörsmästerskapet. Vinstpengarna för de kommersiella rättigheterna i F1 delas ungefär lika mellan ägaren Liberty media och stallen.
Jag följer själv inte dramat utanför racingen så jag förstår inte helt dina funderingar, men jag hittade en bra artikel som beskriver lite närmre kring hur pengarna fördelas efter mästerskapsplacering.
Ferrari och Red Bull tävlar av helt olika anledningar. Ferrari säljer bilar för att kunna tävla så mycket som möjligt i alla möjliga discipliner. Red Bull rejsar för att sälja fler läskburkar.
Kul OT! Jag har alltid tittat på blandad motorsport, men jag började följa f1 under 2017. Har bara varit på ett lopp dock; visserligen ett ganska historiskt lopp men av helt fel anledning, Spa 2021…
Fick dock se en spännande boulematch som funktionärerna höll i avåkningszonen.
Funderar på Österrike i år.
Låter nästan för bra för att vara sant. Bara för familjen Persson att starta ett H&M-stall, värva bästa förarna och teknikerna och vinna allt ihop.
Sen tar de fram lite coola F1-tröjor som säljs i alla butiker med Verstappen-skyltdockor. Och tack vare prispengarna och att de tar in Spotify, Unibet och Klarna som delsponsorer är det en plusaffär på flera 100 miljoner kronor redan innan första pikétröjan för 299 kr är såld.
Men fattar så klart att problemet blir om man kommer 10a istället för 1a. Samt att det inte är så lätt att ens ta sig in.
Du ska bygga en bil som är konkurrenskraftig och passar din föraruppsättning. Merca å Ferrari är klart rikast, men kommer inte åt RB. Max är dessutom överlägset skicklig, men de andra slår inte Perez heller trots bättre förare. Så bilen spelar roll, men förarens möjlighet att köra din bil och samarbetet med teamet är nyckel.
Varför skulle någon vilja köra en H&M-bil? De andra teamen vill heller inte få in fler team, för då ska fler dela på kakan. Det som hindrar Andretti från att få vara med nu. Audi kommer in genom att förvärva ett befintligt team.
Jag har sett två F1 lopp, båda i Montreal, Canadas GP -95 och -96. Sen har jag promenerat runt bansträckningen i Monaco och cyklat flera gånger på Yas Marina.
Följde F1 fram till 2005 typ, sen har jag tappat intresset tyvärr.
Inträdesavgiften för ett nytt team är dock typ 2 miljarder…
Jag är en följare av varje tävlingshelg. Inte till den grad att jag lyriskt följer tex träningspassen, men åtminstone kval, sprint och race.
Vart sådär måttligt intresserad fram tills jag var på plats och såg Singapore och Malaysia GP för ett gäng år sedan. Sedan dess följt det mer aktivt.
Vissa lopp kan dock göra mig ganska uttråkad, tex senast i Bahrain. Allt var för utstuderat av teamen, bilarna för pålitliga. Race med kraftiga väderomslag, DNF mm är betydligt roligare tycker jag ![]()
Ska bli intressant att se hur inbördeskriget i RB utvecklar sig. I övrigt så tror jag Willams och Albon kan få till ett bra kval i Jeddah.
Lördagasrace denna veckan med, bra då krockar det inte med Indycar på söndag ![]()
Och MotoGP
Vi ska tydligen åka bort och se på mello. Jag krävde att vi åker tidigt så vi inte missar F1 och jag hinner med tillräckligt många GT innan så jag pallar mello.
Kul tråd! Har kollat på F1 sedan förarna hette Häkkinen, Coulthard och Schumacher. Men i år blir det nog bara enstaka lopp jag kollar på TVn. RB är lite för överlägsna för att det ska vara kul.
Nästa säsong med Hamilton i Ferrari och ffa dem nya bilarna 26 är väl det jag ser framemot. Hoppas verkligen att det blir roligare och jämnare från och med 26. Verstappens personlighet gör det så svårt att bli glad för hans skull. ![]()
Så du tyckte det var kul när mercedes vann allt som gick att vinna 7 år i rad?, när det inte fanns en cost-cap, men nu när Red bulls Honda / Adrian Newey är steget före alla andra, när alla stal har lika mycket pengar att spendera under året har du tappat intresse? ![]()
Hamilton !! ![]()

—
Nej, men även då så var det ju mer spännande. Verstappen är för överlägsen för att det ska vara kul på riktigt, riktigt för mig. När nu Perez också verkar segla iväg direkt…
Lägger hellre den månadspengen på något annat då.
Nästa race är i Australien. Frågan är om man orkar nattsudda? Första träningen 02.20. natten mot fredag.
Kanske inte träning och kval, men racet blir att kolla live!
Kul att Red Bull fick kliva tillbaka. Vad tycker ni om Alonsos bromsmanöver?