Jag har en Folksam Trad Liv sedan 2015.
Under de åren har återbäringsräntan justerats minst ett par gånger varje år. Årsbeskedet för 2020 är inte tillgängligt ännu så jag har inte alla detaljer för det året ännu men nettoavkastningen då allt inklusive skatt är dragen för tidigare år har sett ut enligt följande:
2019 3.8%
2018 5.7%
2017 3.8%
2016 4.4%
2015 5.4%
Jag har 15-20% av min tillgångar i försäkringen och den utgör i stort sett min lågriskhink. När jag tecknade den var villkoren bättre än vad Folksam erbjuder för nyteckning idag.
När denna tecknades hade den en avtrappande återköpsavgift de 5 första åren (5% år 1, 4% år 2 osv) och från och med år 5 kostar återköp 250 kr. I senare försäkringar tar det 10 år innan återköpsavgiften är nere på 250 kr.
Jag tecknade försäkringen som ett alternativ till att ha pengarna på ett bankkonto och jämfört med det har det varit en bra “parkering” av pengarna.
Söker man en lågrisk sparform kan Trad Liv definitivt vara ett alternativ att undersöka MEN sätt för allt i världen inte in allt du har där. Kolla dessutom på vilkoren noga - personligen hade jag inte tecknat en ny försäkring hos Folksam utav den enkla anledningen att de väsentligt försämrat villkoren sedan jag tecknade min försäkring.