Träffa någon utomlands (urspårad fortsättning på en annan tråd)

Enligt staten är enbart 15,6% av de amerikanska 61+-männen barnlösa, och medianantalet barn är 2.

Jag tänker att siffrorna kan vara annorlunda jämfört med andra länder och världen i övrigt. Men 0 låter mer som Italien eller Japan än ens Sverige.

Menar du under livstiden eller just nu? Låter lite otroligt att >50% av alla män inte skulle ha någon avkomma. (Vilket är samma sak som att medianen är 0 då man inte kan ha negativt antal barn)

1 gillning

Om du googlar ”Twice as many female ancestors“ dyker det upp en hel del trådar från olika forum och en del ”skräpartiklar”. Jag har inte lagt ner alltför mycket tid på att vara källkritisk, eller ens läsa igenom artikeln, men den som spontant känns som säkraste källan är Humanity Has More Mothers Than Fathers, DNA Reveals | Live Science

Däremot ska jag säga att jag tror på det till en viss grad eftersom psykologen och författaren (även filosofen om man vill) Jordan B. Peterson har nämnt det tidigare under en föreläsning på The university of Toronto (kan vara fel stad, men typ i den stilen).

1 gillning

Ja, är det historiskt vi pratar är jag inte ett dugg förvånad. Men då är det ju grupp/stam/flock och alfahanesystem etc som är orsaken. Peterson älskar ju/väl att referera till tider då “män var män” så från svensk statistikhorisont 2021 låter det fortfarande orimligt.

Det är väl ungefär vad samhället klarar av innan det uppstår en massa tråkigheter. Att skapa förutsättningar för människors mest grundläggande behov är något vi som samhälle måste ordna.

Handlar väl om att alla inte kom hem efter jakt etc också. Ganska hög dödlighet för män om man backar bandet en bit.

Peterson kan väl ha någon poäng här och där, men jag skulle inte luta mig mot honom för att verifiera beteendepsykologi. Han är övertygande och mycket populär bland (unga) män. Själv tycker jag att han är ensidig och bristfällig i sitt problematiserande.

2 gillningar

Fast att inte komma hem efter jakten kan man ju lyckas med även efter att havren är sådd s a s.

Om du hinner bli tillräckligt gammal, absolut.