När jag suttit stilla i en flygstol så är det rörelse som behövs. Mobilitetsträning, stretch och lätt kardio. Det är ju helt vidrigt att sitta still i 20 timmar och sen ramla rakt ned i sängen.
Gruppträning är för folk utan disciplin ![]()
När jag suttit stilla i en flygstol så är det rörelse som behövs. Mobilitetsträning, stretch och lätt kardio. Det är ju helt vidrigt att sitta still i 20 timmar och sen ramla rakt ned i sängen.
Gruppträning är för folk utan disciplin ![]()
Ja, men kanske dagen efter. Efter 24h på ett flyg får man vara nöjd med att gå till hotellet och sträcka på benen innan man somnar. Men vi är alla olika.
Svårt att spela exempelvis fotboll eller tennis för sig själv.
Ett viktigt lifehack för mig var när jag ställde om mentalt från att jag vill helst träna på ett visst sätt (t.ex. innebandy) till att förstå vilken tid och förutsättning för träning som fanns och sedan välja typ av träning därefter. Det är mycket användbart att ha ett antal övningar, med endast kroppen som hjälpmedel, i minnet när förutsättningarna kräver det.
Ja, så är det. Men att välja att begränsa sig till enbart organiserade former av idrott är också ett bombsäkert sätt att inte kunna träna flexibelt.
Jag har tre barn och en karriär. Den tiden som blir över infinner sig inte på samma tider som för alla andra.
Fast bodypump kan man köra på egen hand om man missar gruppasset ![]()
Jag kör rörlighet/kondition/styrka, tränar alla dagar. Första dagen stretchar ja hela kroppen inget märkvärdigt. Andra dagen 45-60min cyckling och tredje dagen basövningar för styrka.
Börja med ett helkroppsstyrkeprogram, tre dagar i veckan. Gör lätt kondition (zon 2) och rörlighetsövningar hemma två dagar i veckan. Vila helt två dagar i veckan.
Du måste få i dig 1,6 g protein per kilo kroppsvikt.
Ät balanserat, gärna med litet kaloriöverskott om du inte behöver minska i fettmassa.
Börja med mycket lätt vikt. Inget egolyftande. Du kan öka långsamt i belastning.
Sov ordentligt. Det går inte att nå träningsmål med kass sömn, kass mat och mycket alkohol.
Lycka till!
Det gick utmärkt när man var 18-25.
![]()
Det skulle jag inte säga. ÄVen om det var lättare att äta dåligt och sovas kass så var det en enorm skillnad för mig när jag som 18-19-åring knäckte koden för hur man får ytterligare 20-40% effekt på sin träning. För mig var det så enkelt som att skippa alkohol, äta mindre socker och sova minst 8h.
Som numera 40+ är det ännu tydligare.
Det var halvt på skämt, halvt på allvar.
Poängen var väl främst att det är enklare att få bra träningsresultat när man är yngre, och man klarar bättre av krökande, festande, och icke-perfekt mat då.