Tredje steget på den ekonomiska resan: "Villa, volvo och vovve" | Rikedomstrappan nivå 3

Nu är jag som sagt “bara” nivå 3 men rent matematiskt är det oerhört möjligt att ta sig till nivå 4 utan boende, men om du är strategisk och gillar att lägga tid på att renovera kan det nog gå lite snabbare.

1 gillning

Detta är anledningen till att jag tycker att man ska rita ut ett spann i trappan där man befinner sig.

I ditt fall säger du att har lite över en miljon i pension samt under 100 tkr investerat. Jag ritade in 1,2 miljoner på rikedomslinje med ett spann:

Då ser man att du är ungefär lika mycket 3:a som 2:a ovan, vilket kanske stämmer bättre med din känsla.

Det är först när man är uppe i tre miljoner man är helt inne i 3:an

2 gillningar

Haha, faktiskt nej. Avanza räknar med tjänstepension i sin definition. :laughing: så även de är fejk :rofl:

Det går ju dock själv att dölja konton och således inte räkna med det :slight_smile:

Rättvisare mot oss stackare som inte får tjänstepensionen hos Avanza

1 gillning

Då är jag halvvägs tills jag är helt inne i trean :wink:

Hur djupt går kaninhålet?

5 gillningar

Ja ,över tid med hög lön och tjänstepensionsavtal så går det.
Klokt sparande gör att det går fortare.

Tid är en väldigt viktig faktor.

3 gillningar

Tricket är ju att men omedvetet använder hävstång i form av kapital (nördigt sagt: en nivå 4-strategi på nivå 2).

Det vill säga att det går absolut, men ska det göras på samma tid så behöver man belåna sig på samma nivå, vilket är jättesvårt om man bor i hyresrätt. Vi lånade ju t.ex. 300.000 för att investera när vi bodde i hyresrätt, men det är ju ändå ingenting mot om vi hade köpt en BRF för 1.500.000 och använt 300.000 till kontantinsats.

Belåningen (och tvångsamorteringen) är den “hemliga” grejen.

1 gillning

Är 29 och har nått nivå 3. Pensionen säger att ja ska få ut 290€ månad så idk hur mycket som är sparat, chatgpt gissa det till 60-70k€. Så om ja räknar ihop allt så är ja en del över tredje nivån

Planen är nog att försöka nå nivå 4.

1 gillning

Ang hyresrätt och nivå 4.

I mitt fall har jag 3 mil på ISK och sparar 15 000 kr per månad. Förhoppningsvis kan jag spara mer i samband med framtida löneökningar. Med ränte-på-ränte kalkylen så är det nivå 4 om 12 år. Då inkluderar jag inte pension.

Är bostadsköp för hävstång ett sätt att nå detta mål tidigare? En lägenhet i Stockholms innerstan i samma storlek som den jag har nu kostar skjortan och försämrar min kassa.

Ja, men det ökar avkastningen på eget kapital (med stor sannolikhet över tid). Inte ovanligt att man i en bostad har 10-20% avkastning på eget kaptial. Dvs. dubbelt upp mot börsen.

1 gillning

Tack för svar! Får fundera ett varv till om jag ska ge mig in på bostadsmarknaden eller inte. Vill inte hamna efter på sikt. Behöver kombinera det med reflektioner om vad som är ett rikt liv för mig. Tanken på Brf upplägget gör mig obekväm, vilket påverkar mitt beslut fram till idag.

Som jag skrev i mitt inlägg, visst att ägd bostad kan bidra mycket, och man kan ju casha ut det vid pension om man vill flytta till hyresrätt då. Meeeen det kommer med väldigt mycket låst kapital fram tills den dagen och i vissa fall (som mitt) höga månadsutgifter. Du tar ju även en risk.

Så jag ser det inte lika självklart som ett ”bör” även om jag lutar åt det. Men verkligen inget ”måste” att äga sitt boende för att nå ett rikt liv.

3 gillningar

I mitt fall är tjänstepensionen en ganska stor del av den totala rikedomen. Jag har haft bra lön och de senaste 35 åren ett väldigt bra individuellt tjänstepensionsavtal.

Mitt tjänstepensionskapital nådde nivå 4 på egen hand i april förra året :slight_smile:

5 gillningar

Mitt i barnåren och vi är på nivå 3, blev lite förvånad. Dock ska ju sägas att största delen av förmögenheten är villa och pensioner för vår del, likvida medel är det ju värre med i den här fasen av livet. :sweat_smile:

Siktar på nivå 4 på 15-20 års sikt för att kunna ta tidig pension, så hoppet lever! :raised_hands:

4 gillningar

Kan nån säga nåt mer om det här med balansräkning i det här sammanhanget eller förklara för mig som om jag var 6 år? :sweat_smile: Jag har hört @janbolmeson nämna detta i avsnitten också, men saknar kanske insikt i vad termen faktiskt innebär för att förstå hur man ska tänka.

2 gillningar

Jag skulle säga flytta fokus från månadens inkomster och utgifter till tillgångar och skulder i en balansräkning. Intressanta frågor blir istället hur kan jag äga mig rik för att nå mina mål? Hur vill jag att tillgångarna ska vara fördelade för att nå målen? Finansiella? Reala i form av fastigheter? Hur är synen på belåning och risk? Amortera för trygghet eller tolerera hög skuldsättning för att öka avkastning på eget kapital. Hur maximerar man avkastningen på alla delar i sin balansräkning? Med hänsyn tex till pension och löneutvwckling hur mycket behöver sparas i finansiella tillgångar privat för att nå målen? Detta kommer på sikt särskilt i nivå 4+ göra betydligt större skillnad än inkomsterna och månadssparande när beloppen blir högre. Sen som Jan skriver är det viktigt att sätta ovan i relation till vilken likviditet man behöver och önskar, vilket också ändras i olika faser i livet.

1 gillning

Precis. Jag tror nästan ingen som glider upp i nivå tre som vanlig anställd utanför företgens ekonomiavdelning vet ens vad begreppen betyder. Nu vet jag det. Men det är för att jag hängt här i många år och blivit såpass intresserad att jag läst lite företagsekonomi för skojs skull.

1 gillning

Utfästelse: Indexqueen ska klättra från nedre halvan av steg 3 till steg 4 inom 5 år.

Augusti 2030 är ett nytt trappsteg. Håll mig ansvarig. Lyckas jag inte får jag donera en av mina favoritväskor från Gucci till myrorna och sedan gå walk of shame genom Malmös gator med en orange varningskon på huvudet som det står “mera globala indexfonder och mindre shopping” på. :warning: :moneybag:

24 gillningar

Nästan värt att i så fall åka ner och titta på detta spektakel :rofl: Förslag till text på varnings kon: “Gucci är ett minne blott då jag inte lyckats spara till indexfonds lyckosamma lott”

3 gillningar