Tredje steget på den ekonomiska resan: "Villa, volvo och vovve" | Rikedomstrappan nivå 3

Om ni har 5 MSEK så ligger ni på 3,7 på Rikedomslinjen, ni sneglar lite in på nivå 4, med det span jag tycker att man ska tänka på, ±0,5 (röd och grön linje). Det är en fördubbling kvar till 4,0.

Era höga löner gör att ni nog ligger i övre delen av spannet.

Intressant. Det stämmer ju väl med vår känsla när vi läser om nivå 3 och 4 i så fall, även om 10 msek i nettovärde känns långt borta (absoluta majoriteten är låsta i pensioner och boende).
En nyfiken fråga (som du säkert förklarat i någon annan tråd), vad är det som avgör lutningen på rikedomslinjen? Då spannet på nivå 3 är 1-10 miljoner så hade jag förväntat mig att 5 miljoner skulle hamna ganska exakt i mitten och inte snegla in på nivå 4.

Känner igen det. Väldigt vanligt, för oss tog det länge innan vi fick samsyn kring att balansräkningen är viktig och att skippa hallonen på ICA för 40 kr varken gör till eller frågan.

1 gillning

Jag vill påminna om den gamla tumregeln

”Skippa hallonen varje gång du handlar i 12 år så får du hallon varje gång du handlar resten av livet” :partying_face:

24 gillningar

Sen finns det vissa som aldrig köper färska hallon på ICA. :wink:

Men frysta och ekologiska är goda med. :blush:

För vi i de lägre nivåerna, så är koll på vardagsutgifterna ändå en av grundstolparna för att ha råd att kunna spara.

Men handla på Willys och vips, så har man spenderat 20-30% mindre än på Ica. :partying_face:

11 gillningar

Ni som satsar på level 4 räknar ni in pensionsavsättningar i erat månadssparande?

1 gillning

Staten räknar in det i ens sparkvot, Avanza räknar med det i månadssparande och förmögenhet. Men jag tror de flesta räknar nog bara nettosparandet på lönen skulle jag gissa. Beror ju lite på vad man vill mäta.

1 gillning

Bara för att hårdra det!
Räknas även amortering som ett sparande för att nå level 4?
Förutsatt att man ligger över 50% annars gör väl pengarna bättre insats på börsen?

Vet inte vad du menar riktigt. Om någon frågar vad jag månadssparar kommer jag berätta hur mycket som åker in på avanza varje månad, jag kommer inte räkna med pensionsavsättningar då. Jag räknar heller inte med amortering på huset.

Men när jag räknar ut min “nivå” så räknar jag med hela min pension samt värdet på mitt hus

3 gillningar

Amortering är ett sparande som ökar din nettoförmögenhet. Det ska likställas i risk med ett Sparkonto och liknande avkastning. Det går över tid sannolikt att få bättre avkastning på börsen men till en högre risk. Mitt tips för att nå nivå 4 är hög andel aktiefonder och stora belopp i sparande där och minimera amortering om möjligt.

1 gillning

Intressant skillnad på denna och nivå 4-tråden. Den handlar mycket om strategier för nästa nivå eller vad man ska göra för pengarna. Här verkar folk mest vilja prata om hur man ska räkna för att placera sig rätt.

Kanske är detta en ängslig nivå för att man får upp ögonen för hur ens kapital är fördelat och undrar vad man ska göra med informationen.

Jag har iallafall insett att jag är en dryg treochenhalva och har bestämt mig för att fira med en resa och göra några avkastningfinansierade lifestyle creeps i år. Blir lite jobb gjort på huset, bla badrumsrenovering, laddstolpe och sen ett abonemang på hemstädning.

I övrigt är strategin mot nivå 4 oförändrad. Fortsätt simma!

4 gillningar

Inte gjort det hittills då det inte varit pengar jag disponerat själv men är ju inte fel att ha med nånstans iallafall tänker jag. Särskilt om man tjänar över brytgränsen eller Löneväxlar.

Efter diskussionerna här la jag ihop hushållets pensionsavsättningar, värdeökning på pensionen, amortering, månadssparande och värdeökning på fonder förra året för att se hur mycket förmögenheten växte på ett år. Lite nyttigt och intressant att se hur mycket förmögenheten faktiskt växer på årsbasis om man räknar allt och dessutom på hushållsnivå. Men nu går jag tillbaka till att bara räkna mitt eget månadssparande och amortering.

2 gillningar

Intressant @Wanderer - kan du inte dela med dig kring insikten och hur det var?

Villa Volvo vovve är en ren dystopi. Får motivationen av att tänka på detta och var jag absolut inte vill hamna. Inget av detta lockar mig och har alltid siktat högre.
Lite tråkigt bara att många av mina vänner och bekanta hamnar i denna svacka även om dom innerst inne inte vill det.

2 gillningar

Absolut! Det jag insåg var att hushållets förmögenhet förra året växte med ett värde som motsvarar våra nettoårslöner. Det hade jag aldrig gissat. Om vi har samma utveckling når hushållet nivå 4 om 4 år. Jag trodde det låg betydligt längre bort. Å andra sidan är jag mentalt på nivå 4 så kanske har jag omedvetet fattat hur det ligger till.

4 gillningar

att amortera är ju att flytta kapital från din privata resultaträkning till din privata balansräkning. Tekniskt sett räknas det nog som ett sparande.

har hört flera som kallar amortering för “Sparande i efterhand”

när jag räknar på min ekonomi brukar jag ha en kategori för sparande & amortering.
jag tycker det är en viktigare siffra än enbart sparande. Men sen brukar jag ju låna upp på min bostad med jämna mellanrum också och investera trots att jag är långt över 50% i belåning så då blir ju amortering en viktig post för mig eftersom amortering idag är min insats på avanza nästa år.

1 gillning

Tack för avsnitten om rikedomstrappan som jag haft mycket glädje av!

På ett par ställen, både i inlägget här och i avsnitt 422 nämner @janbolmeson “… [vi i Sverige] har gratis sjukvård, gratis utbildning…”. Att kalla det gratis kan verka harmlöst men det:

• är en förolämpning mot alla som finansierar vård och utbildning genom höga skatter
  • devalverar värdet på allt arbete inom vård och skola till någon sorts gratis hobbyverksamhet

Jag föreslår att använda ordet skattefinansierat.

9 gillningar

Taget. Slarvigt av mig. :folded_hands:

7 gillningar

Precis. Vad vi kallar saker har betydelse för hur vi uppfattar dem.

Att kalla det gratis eller tur att vi har vår välfärd är både att vanhedra alla som arbetat och betalat för att bygg upp den och osynliggöra att vi behöver fortsätta göra det om vi vill behålla den.

Vi har valt gemensamt finansiera välfärd.

4 gillningar