Berätta gärna på vilket myrorna så ska jag åka dit o köpa väskan:)
Håller helt med ! Köpa 20 kr grönsakslådor på willys och laga billiga grytor till lunchlådor är grunden till att jag kan göra mycket som jag brinner för.
Nu hoppas jag ju helst att jag ska nå mitt mål och slippa donera mina dyrgripar. ![]()
…Men om det vill sig illa så får du första tjing! ![]()
Är du säker på att de innerst inne inte vill? Och varför är det en svacka tänker du?
Jag tycker att det är ett rätt gött liv på nivå 3, och tror ärligt talat inte att jag skulle ha det varken så mycket bättre, eller vara så mycket lyckligare på nivå 4.
Jag menar att jag tror inte att jag behöver mer kapital för att bli lyckligare. Jag tror snarare att ”skavet” kring villa, Volvo, vovve-grejen är att det låter som att man lätt hamnar i att göra som alla av bara farten. Alltså att man åker till Sälen på skidsemester för att det är ju sånt som folk gör, inte för att man faktiskt gillar det på riktigt. Skaffar en badtunna bara för att grannen har en, fast man egentligen är mer intresserad av ett dyrt modellflygplan. Är jobbet är så kul att jag vill spendera just exakt 40h/vecka där, eller kan jag faktiskt jobba lite mindre?
Tillhör denna nivån. Har över 3msek i indexfonder. Lever ett bra familjeliv trots sparkvot på 35%. Insikten att materiella ting inte ger lycka utan enbart upp till basnivån, har förändrat min syn på livet.
När jag har vantrivts på jobbet har jag direkt sökt mig vidare, även om det kan se konstigt ut med bara 5mån på en arbetsplats så spelar det för mig faktiskt ingen roll då det ekonomiska spelet nästintill redan är vunnit. CVt spelar ingen roll länge. All karriärhets är borta. Fokuserar på familj, relationer och hälsa, det ger meningsfullhet, inte en ny Senior Vice President title i yrkesspelet. Men det finns många meningsfulla roller o bolag där ute som passar mig, man får bara ha tålamod att hitta dom.
Eh, man kan ju vända på det också. Är det inte bara många som åker till sälen och har badtunna för att det är gött, liksom?
Jag älskar villa Volvo vovve-livet, är väldigt hemkär och några av mina bästa dagar är då jag får vara ute o pula o snickra i trädgården och grilla korv till lunch
Både jag och frugan befinner oss på nivå 3 på egen hand. Om vi delar allt lika. Men tillsammans är vi nästan på nivå 4.
Vad menas med att det bör skilja 0.3 på att räkna ensam eller tillsammans. Att man är på nivå 3.8 tillsammans och 3.5 själv?
Hur inflationsanpassas trappan? Kraven för de olika nivåerna borde gå upp med ca 2% årligen. Känns som att den redan nu kan vara värt att justera upp nivå 3 till 1.5 miljoner?
Jag tycker man ska lägga nästan noll vikt vid exakta gränsdragningar. Vad är värdet? Vill du jättegärna befinna dig på någon särskild nivå, eller undvika någon annan?
Smidigt sätt att hitta en hyfsat relevant priolista för vad man ska fokusera på, beronde på vad man tycker är viktigt och vill göra. Det finns säkert massa nyttigt bland nivå 2 och 4 bland någon som är mitt i nivå 3, etc.
Medhåll. Sen så är jag i teorin en trea, men i verkligheten en tvåa. Fram till jag får börja röra pensionen i alla fall.
Hade jag levt som en trea hade jag snabbt blivit pank.
Trappan är inte 100% vettig för mig som låginkomsttagare. Så tar den med en skopa salt.
Ja, det blir lite svepande med vissa formuleringar.
“Du kan välja vad du vill på restaurang”
Nja, det kan du kanske inte nödvändigtvis göra om man är 50+ med låg lön, bara för att man råkar ha 1 miljon intjänad pension. Vilket är väldigt lite, men fullt möjligt om man varit långtidssjukskriven osv.
I den situationen kanske man skulle undvika restaurangbesök helt och hållet.
Om man befinner sig på nivå 3.5 eller under i slutskedet av ens arbetsliv så har man inte det alltför fett och behöver kanske vartenda krona för att säkra sin framtid som pensionär.
Är man däremot i närheten av nivå 4 redan innan man fyllt 40 behöver man förmodligen inte spara en enda krona till och kan med gott samvete lägga hela sin lön på restaurangbesök om man så vill.
Tycker generellt att trappan borde vara justerad för ålder för att kunna säga något om en person som befinner sig där.
Jag går väldigt sällan på restaurang, det finns inte utrymme för det. Men 3-4 gånger per år funkar, på prisvärda ställen. ![]()
Inom vilken yrkesroll har du hamnat nu? Berätta gärna utfallet.
Blev som nyfiken, då jag går i samma tankar om mitt tjänstemannajobb.
Vill hitta något mer praktiskt då jag mår allra bäst av det, alternativt köra eget.
Trots att det är på bekostnad av flexibilitet och hög lön.
Inom Supply Chain/Kommersiella roller.
Kan tänka mig praktiska roller längre fram. Drivit eget tidigare, det var till stor del tack vare 3:12 reglerna som jag nådde mitt portföljmål om 3msek så relativt snabbt.