Hej på er!
Jag vet inte hur många gånger jag har suttit i kassan hos någon e-handlare, googlat efter en rabattkod och mötts av samma sak: 15 olika ”rabattsajter” som lovar 20–50 % rabatt, men där knapparna bara leder till att butiken öppnas i en ny flik för att sätta en spårningscookie – utan att koden ens existerar eller fungerar.
Affärsmodellen för de flesta kommersiella rabattsajter bygger tyvärr på att maximera klick snarare än att faktiskt leverera fungerande koder.
Som ett litet sidoprojekt bestämde jag mig för att bygga en renare och mer transparent motpol: Kodfynd.com.
Tanken är enkel:
- Community-drivet & självrensande: Alla kan dela offentliga koder och rösta på om de fungerar eller inte. Får en kod nettopoäng −3 inaktiveras den automatiskt.
- Kort livslängd: Koder tas automatiskt bort efter 14 dagar så att inte flera år gamla ogiltiga koder ligger och skräpar i sökresultaten.
- Inga dolda fällor: Koden visas direkt utan tvingande omdirigeringar eller konstigheter.
- Helt gratis och avskalat: Inga affiliate-länkar, inga banners, bara ett rent verktyg för att spara en slant när man ändå ska handla.
Sajten är precis nylanserad och har i dagsläget ett mindre antal bekräftade koder till svenska butiker (apotek, hem, skönhet m.m.).
Jag vänder mig hit för att ni på RT brukar ha grymt skarpa ögon för både vardagsekonomi, optimering och sund användarupplevelse:
• Vad är er egen erfarenhet av rabattkoder – använder ni dem aktivt, eller har ni gett upp på grund av allt brus?
• Finns det någon specifik funktion ni saknar för att göra ett sådant här verktyg genuint användbart i vardagen?
• Hur ser ni på utmaningen att hålla datakvaliteten hög över tid utan att trilla ner i samma kommersiella fällor som de stora aktörerna?
Kika gärna in på https://kodfynd.com om ni är nyfikna, och all konstruktiv kritik tas tacksamt emot!