Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Okej. Jag tar en time-out resten av dagen. Väldigt mycket huggande från många håll, inkluderat mig själv. Ha en fin lördag allihopa!

Självklart får man ha vilken åsikt man vill. Det är en av många fina saker i Sverige. Men bara för att man har friheten att uttrycka sig eller ha en åsikt, så betyder inte det att är lämpligt på alla ställen. Min upplevelse efter att ha hängt i forumet i 917 dagar, mer eller mindre i streck, så är det väldigt många som blandar ihop:

• Friheten att uttrycka sig (“freedom-of-speech”) med

• Förmånen att bli hörd (“freedom-of-reach”).

Jag önskar verkligen att det inte behövde vara så, men vissa diskussioner är inte RT-forumet rätt forum för. Ett exempel vi har haft mycket problem med är t.ex. invandring, klimat, politik etc. Till slut tog jag beslutet att det fungerar inte för mig och moderatorerna att städa i de trådarna men framförallt så förstörde det för alla andra som läste andra trådar eller besökte forumet. Således är INTE rikatillsammans till för alla diskussioner. Helt enkelt för att vi historiskt inte verkar klara av det.

Det är inte ens till för alla diskussioner inom ekonomi - jämför t.ex. finanstwitter om SBB och prata om enskilda aktier här på forumet kräver en rätt hög tröskel. Så ja, då får vissa uppleva att det är en sekt, att det är ryggdunkeri eller vad annat man nu tycker när man lämnar forumet. Det har man ju all rätt till. För man har också möjligheten att förhålla sig till forumets principer och starta sin egen tråd och hålla sin diskussion där.

Är det rätt? Jag vet inte, men det gör inte mitt liv rikare att ha “personliga samtal” med anonyma människor på nätet hur man beter sig bland folk, att komma in i forumet och mötas av 10+ flaggade inlägg eller se att tråden som konstant ligger upp är en NATO-debatt eller liknande som inte är superrelevant för majoriteten av människor som besöker forumet. Då är Flashback, Reddit eller andra ställen bättre.

Jag är öppen för att jag har fel, jag tar gärna emot konkreta förslag (skiljt från tyckanden) och i moderatorteamet är vi alltid öppna för fler händer. För på daglig basis är vi mer eller mindre bara tre moderatorer, jag, @Jacke78 och @Tomas88.

Och jag uppskattar att vi kan ha denna diskussionen i forumet. Tack!:pray::heart:

14 gillningar

Jag har inte kartlagt exakt vad olika medlemmar skriver i olika trådar. I teorin är det naturligtvis möjligt att samma person beter sig som en gris i en tråd och är hur välartad som helst ingen annan. Jag kan inte säga att jag tror det men jag har inte tillräckligt på fötterna för att slå fast något annat.

Om något exempel på ovanstående finns så skulle det sannolikt handla om att personen har ett ”normalt” engagemang i olika frågor om index, fonder och diverse teknikaliteter. Samtidigt förpestar samma person trådar med ämnen som skatter, invandring, klimatförändring och annat omvärldsorienterat.

Problemet är att du inte lyssnar. Du håller din linje spikrakt.

2 gillningar

Hjälp mig att se det då - vad är det som jag inte ser? och vad är det som jag konkret ska göra annorlunda?

Jag tycker att du Jan har svart bälte i bemötande, en ängels tålamod och en förmåga att prata med provokatörer på ett väldigt bra vis. I kontrast till detta finns det mängder med folk här inne som inte har det.

27 gillningar

Om en tråd som handlar om mikronät innebär att man inte får säga att man tycker är makronät är bättre tror jag tyvärr ni har gjort ett misstag. Den här diskussionen togs upp för ett lång tag sedan, när någon ville bara ha svar om aktiva investeringar. Man fick inte säga att indexfonder i bättre i den tråden, enligt trådskaparen. Kommer regeln appliceras i det scenariot och alla svar om att de istället bör investera i indexfonder tas bort?

1 gillning

Du måste ju ändå hålla med om att det första och initiala svaret (innan du redigerade) inte hade 100% fingertoppskänsla… :wink:

Att det blandas olika ämnen är väl inte samma sak som ”spårar ur”. Om det finns behov kan ju trådar delas upp men det kan ju gå bra att hålla ihop tråden också.

Spårar ur gör det väl snarare när det börjar komma inlägg som ifrågasätter olika detaljer, kommenterar oväsentligheter eller ironiserar över olika påståenden. Till en viss gräns är sådana hör saker förstås ok men en mindre grupp medlemmar missbrukar dem.

Hur ställer du till den här frågeställningen?

Den här diskussionen togs upp för ett lång tag sedan, när någon ville bara ha svar om aktiva investeringar. Man fick inte säga att indexfonder i bättre i den tråden, enligt trådskaparen. Kommer regeln appliceras i det scenariot och alla svar om att de istället bör investera i indexfonder tas bort?

Jag har för övrigt inte läst den här diskussionen i detalj.

1 gillning

Haha, tack. Har haft många möjligheter att träna. Som man säger ibland, man har vissa personer som man älskar i sin omgivning och vissa som ger en många tillfällen att träna på acceptans, förlåtande och bemötande. Men tack för att du ser det. :heart::folded_hands:

Absolut.

Precis.

2 gillningar

Haha helt sjukt vilket tålamod du har, kan du låna ut lite :joy:.

3 gillningar

Njae. Det är klart man får. En gång. Kanske två. Men sen räcker det där för diskussionen är inte om den vinkeln. Det finns jättemånga gamla trådar om elsystem som alla landat i kärnkraft är bäst ingen protest. Jag var och är inte intresserad av det i den tråden jag skapade nyss. Därav mitt inlägg där jag undanber mig den typen av inlägg. Vill du och andra skriva om det gör det, men inte där i den tråden jag skapade.

1 gillning

Såg en polis på Twitter häromdagen som borde få bästa priset för tålamod och pedagogik. Känner att jag har en bit kvar. :slight_smile:

Några riktigt bra ordväxlingar som när polisen får ungdomen att själv inse att “Nej, det var nog ingen bra plats att vara på.” :100:

4 gillningar

Jag sa att kärnkraft/makronät var bättre en gång (nästa inlägg var för jag inte kunde redigera det flaggade inlägget), varför tillåter ni flaggningen vara kvar då?
Om enligt dig så är det ok en gång eller t.o.m två gånger. Jag förstår att ni inte vill att trådar ska spåra ut, men det hade den inte gjort. Än.

Se filmerna med polisen och applicera tänket på trådarna på detta forum :slight_smile:

Har städat i mikroenergi-tråden åt er nu. Bidra gärna med hiss eller diss kring mikronät där. Kärnkraft har vi andra trådar för. :wink:

Svårt att dissa mikronät utan att ta upp alternativ, vi jämför alltid med någonting, därför tycker jag det här är ett misstag.

Då kommer motfrågan: hur tar det diskussionen framåt genom att dissa något? Svaret är att det gör det inte.

Om det är något som ska nagelfaras är det väl huvudtesen. Obegriplig inställning.

Sen pekar du ut två medlemmar som systematiskt blir påhoppade, mer eller mindre oavsett vad de än skriver, som om dessa två vore problemet. Flytta den mobbade, klassiskt.

För övrigt har forumet blivit mindre och mindre intressant ju mer ni modererat.

4 gillningar