Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Det har vi också. Det kallas flaggning. Men en del drar sig för att använda den.

1 gillning

Och vips har vi ännu en tråd som spårat ur :slight_smile: Varför inte låta trådskaparen bestämma när det spårat ut? När tråden gjort det så spärrar man hela tråden. Klart!

2 gillningar

Hör en trådskapare av sig till oss om att vi skall rensa tråden eller låsa den så gör vi det också.

4 gillningar

Jo, men flaggningen handlar om enskilda inlägg med ovårdat språk eller överdrivet uppenbara påhopp. Nu skulle det istället handla om personer som skriver artiga men meningslösa inlägg, ifrågasätter saker utan grund och är allmänt störiga. Inget av deras inlägg är i sig uppenbart ”över gränsen” men den sammantagna bilden av deras beteende är negativ.

Det finns inget så frustrerande som att diskutera med en artig idiot :joy:

3 gillningar

Det vore ju i praktiken samma sak som att låta sabotörerna vinna. De kommer sedan raskt att gå vidare till att förstöra diskussionen i andra trådar som inte passar deras agenda. Ska det bli någon ordning behöver man få en varning för att ha brutit mot forumets regler och i nästa steg bli blockad.

1 gillning

”Sealioning”

8 gillningar

Efter alla år i myndigheter så går det inte argumentera med rättshaverister. Det bästa är att ignorera, tillslut tröttnar dom, alternativt varna och blocka. Om det spårar ur.

3 gillningar

Jag vet inte om de här personerna är rättshaverister. Jag har stött på brev från sådana och även en gång (av misstag) svarat på ett. Det var ingen bra idé.

Man får vara försiktig med att klassa andra som idioter baserat på deras åsikter, speciellt om det handlar om privatekonomi som ju är - privat.

Däremot är det väldigt vanligt med regelbrott i form av att man inte kan skilja på sak och person, att man börjar angripa den som skriver för att man inte gillar VAD personen skriver. Man borde argumentera kring VAD personen skriver istället, alternativt låta det bero. Fler borde vara artiga i det avseendet. Vissa tycks även bli provocerade av att man skriver städat, man får väl acceptera att alla har olika sätt att uttrycka sig - men alla borde kunna skilja på sak och person.

1 gillning

Ja, problemet är nog mer att vissa är bättre på att argumentera och föra fram sina åsikter i skrift, vilket kan vara frustrerande för vissa.
Det är då dom tappar fattningen och det går överstyr. Det är då trådarna spårar ur, och blir personpåhopp osv.

1 gillning

Jag håller i princip med dig. En bidragande faktor till urspårningarna tror jag exempelvis beror på att många (inklusive jag, men jag arbetar aktivt på att gå emot detta) har svårt att bara låta ett inlägg de tycker är off-topic vara i fred och låta sidodiskussionen självdö tack vare att ingen engagerar sig i den. Men istället ser man något som inte bara är off-topic, utan även något som man anser som fel, och sedan är cirkusen igång.

Dock, det räcker med att två personer sätter igång med att diskutera någonting annat fram och tillbaka under en längre tid för att tråden ska bli oöverskådlig. Personligen kommer jag nog inte sitta och scrolla igenom tiotals eller hundratals inlägg för att försöka klura ut om diskussionen tillslut kom tillbaka till det tänkta eller inte.

De enda handlingsalternativen jag ser på detta just nu är att antingen låta det vara (dåligt alternativ i min mening) eller flytta över alla dessa inlägg till en egen tråd och länka till den från originalinlägget (kanske inte heller alltid helt lyckat, men jag ser detta som det minst dåliga alternativet).

Om en majoritet inställer i att det nu är dags att diskutera något annat så håller jag med dig om ditt resonemang. Problemet är som sagt att en extremt liten minoritet kan göra en tråd oläslig.

1 gillning

Detta låter bra på pappret, men låt oss säga att en person skapar en tråd där hen säger att hen tänkte gå all-in i kryptovalutor och nu frågar vilken specifik kryptovaluta är enklast att köpa. Här blir alla inlägg som totalt avråder från den övergripande strategin off-topic och klassat som urspårningar. Är detta vad vi vill?

Generellt håller jag med dig och tycker att man kan gå på trådskaparens intentioner när man klassar vad som är off-topic och vad som inte är det, men i många fall finns det högst legitima sidodiskussioner som absolut bör få finnas kvar.

1 gillning

Utan sidodiskussioner i någon form blir trådarna rätt tråkiga. Av ren hjälpsamhet försöker många även att tolka in vad TS “egentligen” menar. Alltså att försöka lyfta frågan lite vidare än exakt det TS frågade om. Ibland gillas detta, ibland blir TS sur och markerar. I många fall är det bra. Frågar man om spara så kanske man halkar in utgiftssidan (-> mer att spara) som exempel.

Jag ser inget problem med det. Om personen som gillar krypto ser att det spårar ur så får hen stänga tråden och inse att det kanske är fel ställe att snacka krypto i.

1 gillning

Menar du att det finns ett gäng “sabotörer” här som bara går in i olika trådar för att sabba? Jag har inte sett något sådant men det är klart. Det ska ju finnas övergripande administratörer som håller ordning på vissa övergripande saker som inte trådskaparen håller koll på. Trådskaparen ser till att den diskussionen håller sig inom de gränser trådskaparen tycker är rimliga.

Håller med om detta. Jag har slutat vara aktiv på RT delvis på grund av att man blir nedflaggad så fort man säger något som inte majoriteten tycker.
Har även varit diskussion med bl a dig, Pellepennan, och inte funnit det varken obehagligt eller aggressivt, trots att vi har haft helt olika åsikter. Finner det däremot obehagligt att man inte får säga saker som går emot konsensus.

Forumet är och kommer förbli homogent så länge “god ton” prioriteras framför utveckling, idéer och innovation. Jag respekterar att Jan väljer den vägen, men personligen skulle jag inte göra likadant. Jag fortsätter givetvis vara en läsare och lyssnare, men vill inte bidra själv om det uppfattas som otrevligt eller aggressivt när jag gör det.

5 gillningar

Titt som tätt dyker denna åsikten upp.
Jag tror mer att det är ett missförstånd, där det snarare handlar om hur man uttrycker sin åsikt än åsikten i sig.
Så länge inläggen håller sig till reglerna ska det inte vara några problem.

3 gillningar

Det är ganska svårt att ha en annorlunda åsikt på det här forumet verkar det som. Nu ser man @Baba_Nuel ge sin åsikt, vilket man har rätt till och direkt kommer 15 andra och säger emot/hugger. De kanske är dessa som borde varnas och inte baba nuel?

2 gillningar

Nej. Däremot är det den som inte kan hålla sig till rådande regler som borde ta en funderare på hur den uttrycker sig. Tanken är fri här, men det är inte OK att uttrycka sig hur som helst. Stor skillnad. Alternativt så kan det kanske skapas ett sub-forum där alla som triggar andras reaktioner på grund av hur de uttrycker sig kan hänga. Så får dessa personer bara hänga med personer som uttrycker sig på liknande sätt. Sen kan vi utvärdera och se hur det fungerade efter ett tag.

1 gillning