Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Att begränsa och reglera kommunikation är väldigt omodernt.

Skriver någon något som du inte förstår eller tycker hör hemma i ett visst ämne får du ignorera det. Om resten av kollektivet väljer att fokusera på det nya ämnet snarare än det ursprungliga får man acceptera att fokuset har flyttats till något som är mer intressant av någon anledning. Själv reglerat.

2 gillningar

När jag läser om hur ni vill ha det här associerar jag er med en databas som har strikta förhållningssätt till vad som ska skrivas i respektive kolumn. Ni försöker sortera in människors känslor och uttryck i olika kolumner som ni vill reglera och kontrollera. Precis som vilken databas som helst. Naivt och ogenomtänkt. Vi är inte binära varelser. Vi är lite mer komplicerade och måste få uttrycka oss fritt utan att någon ska gnälla på att reglerna inte följs.

2 gillningar

Kanske det skulle vara trådskaparen, som också modererar sin egna tråd.
Men hur det skulle fungera i praktiken har jag inget bra svar på.

2 gillningar

Nej. Om jag startar en tråd om något jag vill ha hjälp med eller undrar så bör inläggen handla om ämnet jag skapade tråden för. Vill någon diskutera något annat så får de gärna starta en egen tråd och göra det men ta inte över den tråd jag skapat. Det handlar om respekt för ämnet och för trådskaparen.

6 gillningar

Haha då tror jag det skulle bli uteslutande ryggdunkeri. Nej, friheten först. Man måste få uttrycka sig “fel” eller ha en opopulär åsikt. Det gör inget.

2 gillningar

Varför? Varför kräver du att det ursprungliga inlägget alltid ska vara mest intressanta för kollektivet? Du får ett väldigt tråkigt forum om det inte får sticka iväg åt höger eller vänster.

1 gillning

Ja, det har du kanske rätt i. Men jag menar då urspårning när en tråd om exempelvis SBB, plötsligt handlar om politik eller liknande.
Jag tycker som du angående sin fulla rätt att tycka vad man vill i en sakfråga.
Problemet är nog mer att alla trådskapare inte fixar att moderera sin egna tråd.

Vad hände nu med mitt inlägg? “INVÄNTAR GODKÄNNANDE”

Vaaaaa?

1 gillning

Se forumet som ett träd.

Tråden är trädet.

Svaren är rötterna.

Har du ett starkt träd med en stark fråga som engagerar och intresserar den stora massan kommer du få en stark och kraftig rot som följer trädet i lodrät riktning. D.v.s många svar som handlar om ämnet i tråden.

Men ibland förgrenar sig roten och det blir flera diskussioner i tråden. Väljer folk att engagera sig i de nya rötterna som sprider sig ut i vågrätt riktning i förhållande till den ursprungliga roten och kanske någon av dom till slut tar över och blir större och starkare än den ursprungliga roten. Vad gör det? Det är syntes på högsta nivå, något av det finaste som vi har i ett fritt samhälle.

Trådarna som syftas på här handlar inte om hur ett element fungerar och plötsligt börjar alla diskutera hur sjuksköterskor har rätt till högre lön. Utan det är mer som du säger, en tråd om SBBs fall kanske plötsligt byter riktning till att handla om politiken bakom ifall det är rätt att privata företag äger samhällsnyttiga fastigheter. Det är off-topic som ändå är starkt förknippat med det ursprungliga ämnet och är då ok i mitt tycke. Det gör inget att det spårar ur i den riktningen.

2 gillningar

Just det som hände nu är så JÄKLA dåligt. Mitt inlägg publiceras inte innan den har blivit godkänt. Ni är så småsinta och livrädda för opopulära åsikter.

1 gillning

Det är inget nytt, händer ibland, även mig. Skrev om min kolonilott en gång och fick samma notis. Det finns tydligen vissa hemliga ord som när de används leder till detta. Men de flesta visas sen. :blush:

2 gillningar

Som jag förstått det hamnar vissa inlägg automatiskt i granskning om man använt vissa ord i inlägget, detta är nog inget personligt mot dig.
Tagga ner lite nu.

8 gillningar

Dags att släppa skärmen och gå ut i friska luften en stund. Få lite dagsljus. Andas lite. :slight_smile:

Ett privat forum är inte fritt. Självklart behöver vissa saker modereras. Att det sedan är impopulärt hos vissa är sekundärt.

98,7% av alla inlägg är ju helt problemfria.

(Siffran tagen helt ur luften.)

6 gillningar

Vad måste modereras och varför?

1 gillning

Nu har jag bara gjort 0,9% av alla inlägg så bör väl vara 99,1% som är problemfria :innocent:.

2 gillningar

99,5% om man räknar bort felaktiga bortagningar :joy::wink::wink: . Eller hur @Thomas86

1 gillning

Så kan man också förklara det när man skiter i blomkrukan för att man inte hittade toaletten.

Det handlar inte om enskilda åsikter, det handlar snarare om rättshaverister som gör det till en sport att gnälla och tråka sönder trådar.

5 gillningar

Totalt tondöva inlägg, påhopp, olagligheter osv.

För att det förstör ett bra samtal, sårar och är just olagligt.

6 gillningar

En variant vore förstås om man som ”mobbad” skulle ha möjligheten att ”skvallra hos moderatorn” och ”mobbaren” då blir ”relegerad”.