Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Jättebra exempel på det jag skriver ovan om bilar och båtar. Här är det lika fel av den som skriver om indexfonder eftersom det får din diskussion om båtar att handla om bilar.

Absolut.:pray:

(välkommen tillbaka, har saknat dig lite)

3 gillningar

Ja, det verkar ständigt spåra ur och landa i personangrepp. Men jag kan inte riktigt se att ena “sidan” skulle vara värre än den andra. Alla måste tänka mer på att vårda sitt språk och visa mer hänsyn, tycker jag.

Men att plocka bort sådana trådar från forumet vore synd och ett sätt att stympa debatten. Jag förstår och ser problematiken. Alla är skyldiga och alla måste hjälpas åt.

1 gillning

Ja, men det är svårt när man tappar det mellanmänskliga och bara har skrift att förhålla sig till… :roll_eyes:

Har försökt definiera det i forum-reglerna, men det verkar gå sådär:

Vi är alla olika. Jag föredrar det skrivna. Kanske är jag långsam i tanken och behöver väga varje ord lite längre tid :slightly_smiling_face:.

3 gillningar

Problemet är väl att de som får trådarna att balla ur inte inser det själva och därför inte tar åt sig av kritiken.
Det slutar med att andra tröttnar och i förlängningen lämna forumet.
Jag kan själv vara en sån som driver frågor lite för långt ibland.
Tyvärr har även denna tråden gått åt tjafshållet.

2 gillningar

En iakttagelse jag gjort både här och på andra forum:

När ett forum växer snabbt drar det till sig ”diskussionssugna internetkrigare”. Sådana är ofta experter på att reta annars fredliga stammisar med oneliners och liknande. Jag tycker, under mina två år här, mig ha sett detta oftare på sistone.

12 gillningar

Japp, en del har inget roligt liv och då måste dom förstöra för alla andra…

Ja det är inte bara något överdrivet utan väldigt överdrivet. Med tanke på att det ni tänker göra för att moderera, med allt det här flyttandet av inlägg till andra trådar, ganska godtyckligt då vad gäller vad som är off topic där vissa får hållas nästan oavsett vad de skriver - känner jag att det är risk för sekterismens återtåg. Kanske vill du ha det så för det är nog det som blir resultatet. Men det är ditt forum. Kör på lite mer för om sekterismen återkommer och i hög dos så kommer jag att lämna frivilligt. Det är inget löfte, bara ett ärligt resonemang från min sida.

Touché…!!

2 gillningar

Hemska tanke.

Jag tyckte det var en bra överdrift för att försöka få fram poängen.

Allt som flyttas sitter vi givetvis inte och överväger i timmar innan det flyttas, så det kan säkert bli någon miss, men att vi helt godtyckligt flyttar inlägg. Nja det håller jag inte med om.

Du skriver själv mycket om att man ska försöka tolka varandra välvilligt och anser dig ofta påhoppad.

Fundera lite på hur det uppfattas när du insinuerar att forumet består av ett gäng sektmedlemmar.

15 gillningar

Det skrev jag inte, bara att jag är oroad över att det kan bli så. Det fanns sådana tendenser i högre grad tidigare i forumet men läget har förbättrats en aning. Det är antagligen en ganska liten och dominerande kärna, alltså är oron för klassningen inte representativ för forummedlemmar som helhet. Men ett fåtal medlemmar agerar ofta och kraftigt som forumpoliser i den riktningen och får hållas.

Men kom igen!
Nej du skrev inte ordagrant att forumet och dess medlemmar är en sekt. Det var därför jag skrev insinuerar.

2 gillningar

Känner mig utpekad :slight_smile:

Ärligt talat känns det som att diskussionen går som katten kring het gröt. Vad är syftet med att ha en generell, svepande och offentlig dialog på forumet kring detta? Det känns ineffektivt.

Jag antar att de flesta forumläsarna delar uppfattningen att det endast är ett fåtal personer som bidrar till den dåliga stämningen.

Det är irrelevant om en viss person ibland skriver konstruktiva inlägg så länge som hen skriver ett stort antal inlägg som:

• är okonstruktiva
  • går främst ut på att misstolka, kritisera och leta fel
  • har ett egocentriskt och tondövt synsätt och basunerar ut “Jag gör så här…”, helt utan förmåga att delta i dialogen och hjälpa frågeställningen framåt
  • fastnar i metadiskussioner
  • upprepar sitt dysfuntionella beteende i tråd efter tråd efter tråd efter tråd…

Jag tycker att Jan och moderatorerna istället bör ta ett kort, tydligt och privat samtal med de fåtal personer som har ett skavande beteende. Om personen inte alls förstår problemet bör den stängas av. Ingen mening att ödsla tid på att förklara mer för nån som inte begriper.

Om det finns möjlighet att stänga av användare en begränsad tid, säg en månad, skulle det kunna vara ett alternativ. För att ge tid för reflektion. Nästa gång stängs man av permanent.

11 gillningar

Om jag själv hade varit den som haft ”skavande” beteende skulle jag uppskatta ett ”privat samtal” för att reda ut saker&ting. Speciellt eftersom jag kanske inte ens vetat om det.

Man kan inte vara överens med alla, men man måste få fråga&svara alla.

Bra skrivet. Ställer mig dock tveksam till att ha ett privat samtal osv…Jan och de andra moderatorerna är ingens chef som skall arbeta för att utveckla sina anställda. Att det skall ta tid till det känns för mig befängt. Fokus för de som driver det här skeppet framåt är att skapa givande content, inte moderering. Det här är en privat blogg och passar inte regelverket så finns flashback. Sätt ett varningssystem, gult kort varning, rött kort utvisning. Klart. Klarar man inte av att sköta sig så är det inte någon annans ansvar att gulla med dig och få dig att ändra ditt beteende, dina föräldrar bör ha uppfostrat dig innan du hamnar på internetforum…

2 gillningar

Ett väldigt kort samtal.

“Din attityd här på forumet funkar inte riktigt. Kommer det här som en överraskning för dig? Eller har du själv en känsla kring vilka delar du behöver jobba på?”

Svar 1: Ja, jag vet att jag har en tendens att ibland xxxxxx. Jag är beredd att jobba på det.

Svar 2: Jag har ingen aning om vad ni pratar om. Jag har faktiskt rätt att xxxxxx!

Det ena svaret resulterar i ett “Tack”. Det andra resulterar i ett “Tack och adjö”.

8 gillningar

Gillar verkligen inte den atmosfär som ni försöker skapa här. Låt folk tycka och skriva vad dom vill. Det berikar. Grekerna kallade det för syntes.

1+1=3

Det berikar inte när man som trådstartare startar ett ämne som sen tas över av diskussioner av helt ovidkommande andra ämnen. Då tystas huvudämnet ner och försvinner vilket händer lite då och då.

6 gillningar