Tröttsamt med att vissa trådar spårar ut - kommer leda till hårdare moderering

Det finns ju en vedertagen sanning inom företagande att 5% av kunderna står för 80% av klagomålen och problemen, och att det bästa är att inte ha dem som kunder.

Samma är det med internetforum, där 5% av användarna står för 80% av förödelsen, och tyvärr är det så att alla forum som gör allt för att “inte censurera” förfaller.

Ska rikatillsammans fortsätta att vara ett bra och trevligt forum för ekonomi, eller kommer det gå en långsam död som så många andra forum i historien?

Det beror helt på hur mycket (eller lite) tolerans man har för sånt här skit.

I min mening om du upprepande gånger använder t.ex. Sealioning, Gish Gallop, drar på sig offerkoftan så fort någon säger ifrån eller hela tiden åberopar konspirationsteorier så borde man kickas.

7 gillningar

My god…menar du allvar!?? Om någon t.ex vill diskutera aktiva kontra passiva fonder och du påstår att ICA’s mjölk är mer prisvärd än Arlas så är det helt ok att denna diskussion kan ta över tråden!??

Moderatorer, keep up the good work!!

6 gillningar

Det tenderar att regleras ner i avloppsbrunnen.
Idén med ett forum dedikerat till ett visst område är att man slipper spam, invektiv och troll. Dvs om det är ordentligt modererat. Det finns andra fora för helt fria diskussioner.
Saknad av seriös moderering gör attv seriösa och kunniga lämnar forumet. Och även sådana som mig.

2 gillningar

Om du med modernt menar överröst med memes, trolls, spam och skitdålig kvalitet så ja, det är precis vad man får om man inte kontrollerar innehållet.

Allt ska inte vara som 4chan.

1 gillning

I värsta fall har jag (och andra som delar min raka/konfrontativa argumentationsstil) någon gång varit sarkastisk, men det faller enligt mig definitivt under kategorin “tråkig ton” snarare än “regelbrott”. Jag försvarar alltså inget regelbrott, utan ställer mig kritisk till principen att ta bort inlägg för att dess innehåll upprör människor.
Trots att jag är anonym på forumet har jag aldrig och skulle aldrig angripa någons person. Tvärt om är det ofta mina direkta och okänslosamma inlägg som upprör. Då är det lättare för en känslomänniska att flagga än att bemöta, och det är lättare för moderatorerna att ta bort än att tillåta avvikande åsikter, eftersom det senare kräver att man förklarar varför man tillåter en så vidrig person som har mage att tycka annorlunda.

Så är det givetvis. Om någon lägger ett syrligt och träffsäkert inlägg mot någon som är allmänt dryg och otrevlig, och dessutom har fel i sak, så kommer det få sina ryggdunk.

Jaja, kort sagt så är frihet och fakta väldigt viktigt för mig. Andra prioriterar känslor och andra mjuka värden högre, och jag respekterar som sagt det och gör mitt bästa för att ligga lågt i detta superforum.

Min subjektiva upplevelse och tro är (men jag kan ha fel) är att det är precis tvärtom. Det är väldigt sällan VAD man skriver som jag reagerar på och modererar, utan snarare väldigt beror min moderering på HUR något skrivs.

Dock är det väldigt sällan som den som jag modererar på HUR:et upplever sig modererad på HUR:et eftersom “det är så jag skriver”, “jag är bara rak”, “det var bara lite syrligt”, “det borde folk tåla” eller något annat. Det är MYCKET enklare att säga och tänka (enligt Kahnemans snabba system):

• “Jan / moderatorn är dum och har ett sektforum där man måste hålla med om index och ge ryggdunkar”

än att gå över till det långsamma systemet i hjärnan och tänka:

• Undrar vad det var som jag skrev / inte skrev som gjorde att andra reagerade så som de reagerade och flaggade mitt inlägg. Uppenbarligen var det ju något som jag misslyckades med i att framföra mitt budskap. :thinking:

Så för att att börja sammanfatta och runda av tråden - jag kommer stänga den imorgon söndag. För undvikande av missförstånd:

• Jag önskar ett dynamiskt forum där man får ha olika åsikt

Men jag vill OCKSÅ ha ett forum som:

• Är framåtriktat, hjälpsamt, har en trevlig stämning och där man FÅR energi istället för att tappa energi för att man tycker att andra är dumma.

Men ibland så är min upplevelse att dessa inte går ihop och då har det lett till att t.ex. vissa lågt hängande frukter har strukits, t.ex. få diskussioner om politik, invanding, samhällsproblem, energikris etc. Blir jag tvungen att välja mellan de ovan två, så kommer lutar jag åt det senare att hellre då ett forum som man får energi av och blir hjälpt av än att ha ett superbrett spektrum av åsikter.

• För vad spelar det för roll att ha många åsikter om ingen besöker forumet för att det är ett trist ställe att hänga på?
11 gillningar

Forumet är trots allt en superbra plats, vilket jag tror beror på att du har bra värderingar. Uppenbarligen funkar det.
För att jag skulle vara aktiv här skulle det utöver den nuvarande kvaliteten krävas högre i tak, men i ärlighetens namn föredrar jag också att fler tar del av bra idéer än att jag får ett forum precis som jag vill ha det.

5 gillningar

Tack @steven och jag uppskattar dina bidrag också och ja, vi behöver också få ha förståelse för att 1) det är ett anonymt forum och 2) vi är olika. :slight_smile:

Men bara att vi kan ha diskussionen tycker jag är ett steg i rätt riktning.

1 gillning

Kan bara hålla med!

Mitt eget deltagande i forumet har tyvärr minskat drastiskt då jag upplever att det blivit för tramsigt, något som forum så ofta verkar bli.

Jag hoppas innerligt att du hittar vägen framåt med forumet som gör det till det fokuserade, intressanta, lärorika forum det var då jag hittade hit.

Tack :pray:

4 gillningar

Jag uppfattar att en del av problemet med ändlösa mikrodiskussioner om sidospår är att det finns många människor här som har svårt att släppa något om de tycker att de har rätt. Jag kan skita helt i provocerande trådar men tycker att det förtar rätt mycket när trådar jag följer spammas av långa sidodiskussioner (gärna inklusive grafer/diagram) om nån detalj. Jag har efter många års deltagande i diskussioner på sociala medier fått lära mig att bara lämna diskussioner ibland, även om jag tycker att jag har rätt. Bra grej faktiskt.

13 gillningar

Kul tråd bland så många andra som spårat ur på ett eller annat sätt… Finns en handfull forumdeltagare som tycker att 99,9% av övriga medlemmar i forumet är ryggdunkare och som känner sig kränkta när man försöker obstruera bara för att man gillar att vara motvalls kärring.

Om forumet skall fortsätta vara attraktivt och fylla sitt syfte för dem som är intresserade av att ha en bra och grundläggande diskussion kring sparande gäller nog att skärpa upp modererandet. Det är ingen mänsklig rättighet att hoppa in i vart och varannat forum på nätet för att kverulera och förstöra för övriga.

Tycker man att man blir orättvist modererad på ett forum är det ju bara att gå vidare eller starta ett eget och driva sin sak vidare. Eller ännu bättre, skaffa ett liv…

7 gillningar

Man kanske ska ta bort andra kategorier på forumet så att det blir till ett renodlat ekonomiforum. Ta bort kategorier som inte rimmar med rikatillsammans, det finns andra forum till det. Om det finns kategorier med sidospår finns det sidospår i kommentarer också. Bara mina 5 cent.

2 gillningar

Det är dock oerhört lätt att börja i ekonomidiskussionen och halka in på både politik, filosofi och invandring innan man hinner bromsa. Har jag hört.

1 gillning

Ja, det är ju mycket som hänger ihop. Men om möjligheten till off topic tas bort kanske det är en rakare linje att flagga&moderera också?

2 gillningar

Väldigt intressant diskussion.
Min iaktagelse är att de flesta har rätt.

Det har blivit mycket tjafs och påhopp på sistone.

Dels för att det blivit politik i många trådar. Många har sin politiska ståndpunkt som religion och det är dessa som går igång på diskussioner. Så det är dömt att sluta i tjafs. All politik bör omedelbart modereras bort om det ska gå att ha en fredlig diskussion om nåt annat.

Sen till övrigt tjafs.
Det finns en låg procent av användarna som står för oliktänket. Oliktänket framförs inte alltid där det borde och inte alltid i god ton heller.

Det finns också en viss procent åsiktspoliser som direkt attackerar de oliktänkande så fort de yttrar sig. Även när de kommer med korrekt feedback.

En del av oliktänkarna och åsiktspoliserna utgör tillsammans den grupp som står för stor del av tjafset och pajkastningen som fyller upp forumet. Jag är väl medskyldig här då jag deltagit i några av diskussionerna.

Över lag tycker jag att moderatorerna skött det bra med att ta bort de diskussioner som blir otrevliga. Men det är inte lätt att hinna med när det eskalerar iväg ibland. Särskillt inte som samma personer som kastar paj på varan i en tråd gärna börjar göra det igen så fort de får syn på varandra i en annan tråd.

Däremot behöver mängden OT-definitivt göras något åt. Trådar om bilar (indexfonder) bör givetvis inte fyllas med inlägg om flygplan (egna aktiestrategier)

Men vill man ha ett levande forum där olika tankar kan få diskuteras bör trådar för de som faktiskt vill lära sig om flygplan (egna aktiesteategier) inte få fyllas upp med bilisters påståenden om att det är livsfarligt heller.

Bryter man ut diskussionen om flygplan från bildiskussionen för att den inte passar där så bör den få va en egen flygplansdiskussion sen. Bilisterna hade ju redan en tråd de just fick för sig själva när den andra bröts ut.

Har man inte tänkt moderera utbrytartråden likadant som den ursprungliga så kunde man ju lika gärna förbjudit flygplansdiskussioner och gjort det till ett rent bilforum enbart för inbitna bilfantaster.
Detta är ett privat forum och det får man absolut göra. Men var tydliga med det då.

Det här är ju ett forum som heter Rika Tillsammans. Inte sparsamma eller Jante tillsammans.

Här borde finnas massa spännande trådar om olika intressen som gör livet rikare. Hur kör man sportbil ekonomiskt, prisvärda lyxsemestrar, bra lunchrestauranger, kaffemaskiner, billiga skräddare, you name it. Folk har så olika intressen.

Men det finns i princip inga långvariga såna. För alla blir helt knökfyllda av Jantesnobberi i form av: "Det är bortkastade pengar, bara för skrytisar, jag klarar mig bra med… för jag har inget behov av status. Så hela glädjen i ämnet dör och de likasinnade som finns orkar inte läsa. Detta är också samma återkommande individer som fyller upp varenda tråd vars intresse de inte delar med långa diskussioner om hur ointresserade de är.

Vet inte vad man ska göra åt dessa fenomen. Man kan såklart välja att göra det till ett mer renodlat forum för ren sparsamhet och indexfonder, utan oliktänkarna och nöjen.

Eller man kanske kan pausa användare en månad för tex: ovårdat språk, för många OT-inlägg, politiska inlägg.

11 gillningar

Trådstarten och rubriken samt kategorier avgör i varje fall för mig om jag ska läsa, är det långt från något som intresserar mig går jag vidare. Ett forum där trådar helt plötsligt byter inriktning helt blir irrelevant för ingen hittar de intressanta frågorna för de är inbäddade i annar. Öppet och tillgängligt men rent i varje enskild tråd.ä

Detta ser jag som ett oerhört bra sätt att skapa en stor ekokammare på. Någon håller inte med? Markera. Någon tycker du är lite lite otrevlig eller oförskämd. Markera. Någon blir “kränkt”, markera.

Det är om inte annat ett otroligt sätt att döda diskussion på. Om folk inte kan bete sig, varför skulle folk då använda en sådan knapp ansvarsfullt? Dessutom, folk kommer tycka de använder knappen ansvarsfullt bara för de har “rätt” åsikt, “det är klart jag rapporterar det där det är ju en fruktansvärd åsikt”, om något som bara är lite lite kontroversiellt.

Tänk reddit, downvotes ner i botten med inlägg som ifrågasätter och alla toppinläggen bara en enda hög med samma mellanmjölksåsikt.

Att “någon blir kränkt” är ju rätt ointressant. Poängen med förslaget var att en större grupp skulle tycka att något är “ojuste”. Om det sedan skulle fungera i praktiken vore svårt att säga innan det har testats. Jag skulle själv räkna med att “bli fälld”. Jag har skrivit ganska rakt på sak om allt möjligt och det är fullt tänkbart att andra kan tycka att jag varit otrevlig. Det skulle jag få acceptera i så fall. Jag ser det inte själv som något problem. Att man i en enskild tråd eller för ett enskilt inlägg “blir fälld” är inte hela världen. Om samma person “blir fälld” gång på gång på gång kanske det vore enklast att sparka ut hen rakt av istället.

Jo men det är lite detta som är problemet. Hur intressant tycker jag att det är att delta i ett forum där man skriver ett inlägg och framför sin ståndpunkt eller sina perspektiv, eller ibland till och med fakta och sedan får -10 poäng. Det tröttnar jag rätt fort på.

Jag personligen kan bli oerhört less och sluta delta i diskussioner på ex Reddit eftersom inlägg med ex. ren fakta kan nedröstas av de “med rätt åsikt”.

Till slut blir det bara de kränkta och griniga kvar. Därav är det relevant hur man inför maktmedel för lättkränkta, inskränkta och griniga medlemmar som bara försöker tysta och skrika högst själva.

Därav farligt med en “ojuste-knapp”. Hade vi haft en sådan knapp i samhället och politiken så hade ju oppositionen aldrig fått säga någonting, exempelvis.

Vi moderatorer skulle gärna se att många fler använda sig av funktionen att flagga ett meddelande. Det är bara den som flaggar och vi moderatorer som kan se vem som flaggat och läsa skälet till det. På detta sätt kan vi tillsammans fånga upp de inlägg som behöver ett extra öga på sig. Vi moderatorer har ingen möjlighet att läsa och recensera allt som skrivs här. Det är något vi gör tillsammans och det bygger på att alla användare drar sitt strå till stacken och flaggar det de anser bryter mot reglerna.

9 gillningar