Väldigt intressant diskussion.
Min iaktagelse är att de flesta har rätt.
Det har blivit mycket tjafs och påhopp på sistone.
Dels för att det blivit politik i många trådar. Många har sin politiska ståndpunkt som religion och det är dessa som går igång på diskussioner. Så det är dömt att sluta i tjafs. All politik bör omedelbart modereras bort om det ska gå att ha en fredlig diskussion om nåt annat.
Sen till övrigt tjafs.
Det finns en låg procent av användarna som står för oliktänket. Oliktänket framförs inte alltid där det borde och inte alltid i god ton heller.
Det finns också en viss procent åsiktspoliser som direkt attackerar de oliktänkande så fort de yttrar sig. Även när de kommer med korrekt feedback.
En del av oliktänkarna och åsiktspoliserna utgör tillsammans den grupp som står för stor del av tjafset och pajkastningen som fyller upp forumet. Jag är väl medskyldig här då jag deltagit i några av diskussionerna.
Över lag tycker jag att moderatorerna skött det bra med att ta bort de diskussioner som blir otrevliga. Men det är inte lätt att hinna med när det eskalerar iväg ibland. Särskillt inte som samma personer som kastar paj på varan i en tråd gärna börjar göra det igen så fort de får syn på varandra i en annan tråd.
Däremot behöver mängden OT-definitivt göras något åt. Trådar om bilar (indexfonder) bör givetvis inte fyllas med inlägg om flygplan (egna aktiestrategier)
Men vill man ha ett levande forum där olika tankar kan få diskuteras bör trådar för de som faktiskt vill lära sig om flygplan (egna aktiesteategier) inte få fyllas upp med bilisters påståenden om att det är livsfarligt heller.
Bryter man ut diskussionen om flygplan från bildiskussionen för att den inte passar där så bör den få va en egen flygplansdiskussion sen. Bilisterna hade ju redan en tråd de just fick för sig själva när den andra bröts ut.
Har man inte tänkt moderera utbrytartråden likadant som den ursprungliga så kunde man ju lika gärna förbjudit flygplansdiskussioner och gjort det till ett rent bilforum enbart för inbitna bilfantaster.
Detta är ett privat forum och det får man absolut göra. Men var tydliga med det då.
Det här är ju ett forum som heter Rika Tillsammans. Inte sparsamma eller Jante tillsammans.
Här borde finnas massa spännande trådar om olika intressen som gör livet rikare. Hur kör man sportbil ekonomiskt, prisvärda lyxsemestrar, bra lunchrestauranger, kaffemaskiner, billiga skräddare, you name it. Folk har så olika intressen.
Men det finns i princip inga långvariga såna. För alla blir helt knökfyllda av Jantesnobberi i form av: "Det är bortkastade pengar, bara för skrytisar, jag klarar mig bra med… för jag har inget behov av status. Så hela glädjen i ämnet dör och de likasinnade som finns orkar inte läsa. Detta är också samma återkommande individer som fyller upp varenda tråd vars intresse de inte delar med långa diskussioner om hur ointresserade de är.
Vet inte vad man ska göra åt dessa fenomen. Man kan såklart välja att göra det till ett mer renodlat forum för ren sparsamhet och indexfonder, utan oliktänkarna och nöjen.
Eller man kanske kan pausa användare en månad för tex: ovårdat språk, för många OT-inlägg, politiska inlägg.