Jag skulle nog tillägga att de flesta oliktänkarna här inte är emot att rekommendera bilar (indexfonder) till de allra flesta. Snarare tvärt om. De vet vilket jobb som ligger bakom och påstår sällan att alla bör bli piloter. Bara att det går och att det kan va värt att försöka.
Det är inte där tjafsen startar. De startar när någon biläslskare kommer med påståenden som att det finns inga piloter, alla som säger att de flyger ljuger, Statistiken säger att så få trafikanter är piloter att de måste va omöjligt för vanliga att lära sig. Flygplan är livsfarliga och bör inte få nämnas på forumet.
När såna påståenden görs kommer såklart de som ändå håller på med flygplan protestera. Varpå det dyker upp en hätsk diskussion om det verkligen finns bevis för att flygplan kan flyga osv. Och givetvis anekdoter som kolla på mitt flygplan då.
Nu är det inte RTs officiella ståndpunkt att piloter inte finns. Den är att de finns. De går att lära sig flyga. Men det är ett stort jobb, troligen med en och annan vurpa innan man flyger bra, man behöver tåla turbulent luft, och att provflygandet bör göras i läro, hobby eller lekhinken.
Men det framgår aldrig i dessa diskussioner. RT säger inte emot den som påstod att piloter inte finns. Det blir de som försvarar att flygplanen faktiskt flyger som blir syndabocken som saboterade tråden.
Det är också på sätt och vis rätt. Eftersom det är denna återkommande diskussion som saboterar tråden. Men vill man inte ha en återkommande diskussion där piloter försvarar sin existens bör man heller inte återkommande tillåta oemotsagda påståenden om att de inte finns.
Anledningen till att diskussionerna spårar ur och att oliktänkarna känner sig ovälkomna skulle jag påstå är just att moderatorerna tar bort försvaret utan att bemöta det första påståendet. De får återkommande påstå att du inte finns, du får inte försvara dig för det är OT-tjafs, och vi tänker inte göra det heller. Men vi är inte en sekt som förnekar piloters existens.
Hur gör man det bra då? Ingen aning tyvärr. Tror de flesta är skapligt trötta på denna diskussionen. Utom möjligen de som återkommande påstår att piloter inte finns. För de borde rimligen vid det här laget veta exakt vilken diskussion det drar igång.
Troligen med det som avsikt.