Den här dokumentären tar upp konceptet “att gå till jobbet” utifrån ganska många olika aspekter: Ärvda pengar, krympande barnkullar och därmed större arv, oljan som inkomst för ett helt land, Lutherska ok, arvet efter industrialiseringen, kravet från föräldragenerationen etc.
Om man inte är sjukt vass på både koreanska och italienska får man allt sätta sig och titta och läsa, men jag vill ändå rekommendera den för det finns en del nyttiga tankar, tankespjärn och direkt provokation att hämta här:
Min enda reflektion var att en person saknades. Det blev för stora extremer. Jag tror det finns massor av människor som är exakt mitt emellan, som har saker de vill göra men som gör det måttfullt, utan jobb och utan att ha ett Italienskt slott. Eller människor som kan njuta av underhållning / hobbies utan att bygga ett livsverk i form av en gigantisk labyrint med flerbottnade filosofiska tolkningar och millimeter precision på trädgårdsmästeriet .
Sen blev det lite för störande ljud editering runt amerikanen
Men väldigt tankeväckande och bra dokumentär. Bra tips.
Medhåll. Det är många i olika marginaler här, men det är väl också hela poängen. De försöker ju inte skildra ett genomsnitt utan tar just upp Italien, Kuwait, Sydkorea m fl ställen just för att det är så extremt.
Sverige figurerade ju på bild vid nå’t tillfälle, men om de valt att klippa bort landet lagom eller om de bara ville kontrastera lite, det får vi fråga filmarna.
Just hela situationen i Italien skulle jag gärna se en helt egen dokumentär om. Vad händer med ett folk och en generation där så få arbetar och ändå klarar sig, eftersom föräldrarna ofta bara fick ett barn…
Korea känns som att de lättare kan ta sig ur sin “kris” eftersom den generation som tog landet från svält till industri- och tekniknation nu dör av.
Kuwait har jag övergett på dekadansens altare för länge sedan. Där lär inget hända förrän efterfrågan på eller oljan i sig, sinar…
Yes håller med. Men, jag är inte så säker på att det är så extremt som framställs. Siffrorna är säkert helt rätt, men oklart om de flesta gör ingenting eller tar droger på diskotek mitt i natten, hela tiden.
Medhåll igen. Vad de gör med tiden är mindre intressant. Men det här med att man länge haft så långa födelsetal är intressant och i kombination med att nästan en av tre unga inte har något lönearbete (eller studerar etc) borde påverka hela landets inställning till arbete.
Eftersom det då snart är dags för nästa generation och de nya paren förmodligen inte ser något behov av att öka födelsetalen från 1,2-1,3 så lär det ju fortsätta. Jag är en av de första som applåderar om vi blir färre globalt, men nationellt är det ju ett reellt problem. Japan gör sig påmint…
Till detta ska läggas psykiskt välbefinnande, ekonomi ur EU-perspektiv, jobben ingen vill ta etc.
Man skulle tydligen arbeta för att inte hamna i helvetet förr Undrar ifall man kommer sätta hårdare yttre press på arbetskraften i takt med att den inre drivkraften hos var och en avtar med ökad sekularisering?
Det borde vara ett universellt drag att överlevande samhällen/kulturer uppfordrar till hårt arbete. Om vi talar om kulturella rötter, hundratals år tillbaka alltså.
Det är såklart ett universellt drag hos överlevande samhällen och kulturer att uppfordra till barnafödande också, på tal om det.
Spolade igenom denna med förhoppning om något intressant. Besviken då den var jättelångsam, med alldeles för mycket utdraget filmande av rent av intetsägande scener, tystnad och miljöbilder. Frun somnade. De kunde klippt ner den till en tiondel minst. Sedan gillar jag när det är mer dokumentärt och faktafokuserat, inte fokus på random människor som pratar om sin lilla bubbla. Av någon anledning trodde jag det skulle handla lite om AI också men det spolades kanske förbi…
Skit i att dokumentären är långsam. Jag ser den som tankegods när vi alltid pratar om tillväxt och sedan börjar väga det mot att AI kan ersätta mycket arbete, att “bullshit jobs” är en verklig term, att vi pratar om ett rikt rikare liv etc.
Jag gillade verkligen hur de hade dragit ut det med mer space, ansiktsuttryck, chans att få lite empati för personerna och tänka lite under tiden / sköna pauser för eftertanke. Det är ju inte en presentation av fakta, det är meningen att man ska uppleva det själv på sitt sätt. De gjorde ett bra jobb där måste jag säga.
Nja jag tycker den är passande långsam. Det finns väl egentligen inte så mycket fakta värde i den, istället tankeväckande frågor. Personerna som intervjuades uttryckte nog mer i tysta moment, än i talet.
Tack för tips! Helt klart sevärd. En fundering är allt snack om basinkomst (medborgarlön). Det har testats på lite olika håll. Varför kom inte det med i dokumentären? Finland har haft experiment på det bland annat.
Förbättrad psykisk hälsa och större trygghet, men liten effekt på sysselsättningen. Det blev resultatet av Finlands 200miljoners-försök med basinkomst.
Orkade inte heller ta mig igenom den. Men visst kommer det bli en stor fråga när många inte längre ”behövs”. Jag tror en meningsfull sysselsättning är viktigt för människor, samtidigt som många inte har drivet/förmågan att skapa det själva - varför arbete kommer vara med oss under lång tid framöver.
Ett första steg skulle kanske kunna vara att successivt minska arbetstiden tills vi når ~4h som standard per dag. Det var otroligt länge sedan vi minskade den till 8h. Komma till jobbet vid 10 och gå hem vid 14 eller arbeta lite längre tisdag - torsdag vore inte alls dumt.
Att inte behöva arbeta för att klara sitt uppehälle kommer vara helt fantastiskt.