Jag tycker dock den skillnaden inte spelar någon roll för argumentet och min kritik mot det. Det kan appliceras lika i båda fallen (både ökad förväntad risk och konsekvens ifall risken skulle slå ut).
I båda fallen tycker jag det är helt fel att relativisera, just för att det handlar om brott/risk för att utsättas för brott. Att en höginkomsttagare har bättre möjligheter att skydda sig själv är enligt mig ett helt uruselt argument. Ansvaret för att skydda och att hålla ner förväntad risk både för höginkomstagare och bidragstagare ligger till 100% hos staten.
Jag vet att detta är lite vid sidan om ämnet, men jag fascineras ändå över att folk fortfarande verkar läsa kvällstidningar och dagens motsvarighet i form av klickrubriker om ointressanta ting.
Men ja, jag har inte drabbats direkt, men att släkt och bekanta figurerat på dessa listor och att de sedan hört grannar muttra och tycka saker högt, det vet jag har skett.
Är 100% med dig. En av mina föräldrar fick sin privata inkomst publicerad på Aftonbladet/Expressen som franchisetagare inom en känd företagskedja. Det baserades alltså inte ens på hög inkomst, utan kopplingen till företaget.
Hen själv var inte så brydd men om det varit jag hade jag definitivt känt ett obehag likt om nån hade rotat i nån av mina lådor här hemma eller gått igenom privata foton typ. Det är inkräktande och är även det första som kommer komma fram sen när någon googlar på namnet. Jag kände ett litet obehag bara över att det var någon i min familj.
Speciellt om det liksom inte handlar om nån börsnoterad VD utan en vanlig lokal företagare med några anställda, och man listar personliga inkomsten istället för företagets
Tyvärr verkar det höra till i villakvarter att grannarna skvallrar. Kan ju vara allt från att deras son är med i lexdatabase till att man tvättade fasaden med högtryckstvätt till att man är med i dessa listor till vilka besökare man fått.
Tycker det var värre när föräldrarnas grannar kollade upp registreringsnumret på en okänd bil och såg att ägaren var kronofogden. Grannarna snackade om det i månader och troligen inte så jätte roligt att råka ut för den konsekvensen pga bilregistret.
Iaf min lokaltidning har dessa artiklar och sen blir det uppföljningsartiklar med intervjuer med dom som vill skryta lite extra🤷♂️.
Man kan ju välja att förhålla sig till detta på olika sätt:
Journalisterna är idioter
Folk som har intresse av att läsa detta är idioter
Folk som pratar och skvallrar om sina grannar och bekanta är idioter
Kul att tjäna mycket pengar och bra att pengarna är vita. Inget att skämmas över.
Det roliga är ju att alla punkterna kan vara sanna samtidigt. Personligen tycker jag listorna är ointressanta pga. att väldigt många deklarationer är starkt påverkade av engångseffekter, så som försäljning av fastighet etc. Hade listan gjorts som en flerårsöversikt med uppdelning inkomsterna (tjänst + kapital) hade kvaliteten höjts och innehållet blivit lite smaskigare.
Precis, i mitt fall var det en engångshändelse.
Finns ju chans att något liknande händer, men antagligen inte i den omfattning att det skulle resultera i en lista för min del.
Vad jag är glad över är att jag i alla fall inte får upp något digitalt idag när jag söker på webben. Möjligt det finns kvar bakom betalvägg men jag kan inte hitta det.
Jag har aldrig hört något skvaller bland våra grannar, men så försöker jag ha så lite kontakt som möjligt med dem, så möjligt att det är oss de skvallrar om
Jag utgår alltid ifrån att alla är idioter, i synnerhet jag själv.
Inte ett dugg. Har för mig jag låg rätt högt i min by i nån lista. Gör ingen skillnad. Har ändå ingen deg om nån mupp vill råna mig. Det går åt till boende och äta osv.
Meningen är att folk tycker om att läsa detta. Jag är en av dem men brukar bläddra i taxeringskalendern istället för där kan jag både hitta topplistor och alla intressanta i min närhet söm jag vill kolla upp. Lätt det mest fängslande som finns att läsa på bibblan!