Under vilka omständigheter stiger värdet på en korträntefond idag?

Hej!

Lite relaterat till tråden om marknadstajming och räntefonder, men jag undrar under vilka omständigheter som en korträntefond ökar i värde i dagsläget?

Just nu verkar de ju ge närmast negativ avkastning och därför verkar cash vara ett bättre alternativ, men frågan som uppstår är ju vad som kan hända på marknaden som gör att detta “bet” går fel.

Vad jag förstår så kommer en korträntefond att gå upp om räntan går ner, men med tanke på den extremt låga räntan just nu så känns det väldigt osannolikt. (Iallafall att det skulle bli nån större räntesänkning).

Finns det nån annan händelse som kan göra att räntefonder går upp? Eller var exakt ligger risken med att “betta” på cash och vänta med att gå in i en räntefond senare när räntan har gått upp en bit.

Korta räntefonder skall fungera ungefär som ett bankkonto. De varken ökar eller minskar annat än i takt med räntan. Om dina korta fonder minskar beror det på att fondens avgifter är större än räntan.
Långa räntefonder däremot kan öka eller minska i samband med att räntan ändras,

1 gillning

Kontanter går ju tyvärr också back, bara det att man inte får det i någon snygg graf på sitt sparkonto.

2 gillningar

Det där stämmer väl inte riktigt, en korträntefond går ju upp och ner dagligen? Framförallt går väl en räntefond ner om räntan går upp. Men oavsett, räntan är ju negativ just nu, så frågan är vilken händelse skulle kunna göra att det var bättre att sitta i en korträntefond jämfört med cash (som har typ 1% ränta just nu)?

1% ränta medan inflationen är 5%. :slight_smile:

1 gillning

Vilket är bra mycket bättre än -1% ränta när inflationen är 5%, och jag tror ingen rekommenderar att sitta på 100% aktier om man inte har väldigt lång sparhoristont.

Så frågan kvarstår, vad skulle kunna hända på marknaden som gör att en korträntefond är bättre än cash?

Kan det inte vara så att sparkonto med ränta är en “subventionerad sparform” för oss med mindre än en miljon att parkera?

Upplånaren får bättre ränta än de kunnat få på marknaden och spararen får också bättre ränta än denne kunnat få på marknaden. Och anledningen är insättningsgarantin.

1 gillning

Vilken typ av korträntefond pratar du om? Utfärdade av utländska stater? Svenska staten? Hypoteks lån/företagslån?

Det stämmer “ungefär”, en kort räntefond kan dock ha en duration upp till 1 år vilket gör att det aktuella värdet till viss del kan påverkas ytterst begränsat av ränteförändringar. Därav du behöver specificera vilken typ av kort räntefond du syftar på? Själva syftet med korta räntor är dock att man vill undvika just denna effekt.

Som synes i tråden om marknadstajming och räntor så ser inte jag någon situation där det är fördel att äga korta räntor jämfört med bankkonto under förutsättning att räntefonden är utfärdad av svenska staten.

1 gillning

Investerar korträntefonder I räntepapper med negativ avkastning? Vilket räntefond är det?

Marknadsräntorna på vissa statspapper är negativa nominellt idag.

Realräntan är negativ på massa ställen både statspapper och även bankkonton.

Du har egentligen flera frågor; dels när räntefonder går upp och dels när räntefonder går bättre än cash.

Svaret på den första frågan beror på vilken typ av räntefond det är (är det en företagsobligationsfond? Är det bara stadspapper? Är de i utländsk valuta? Är det en realräntefond?). Men bara baserat på frågan (“korträntefond”) antar jag att du undrar för en vanlig räntefond med stadspapper i, som har kort duration (<= 1 år).

Den går upp när räntan på den korg av räntepapper som finns i fonden är större än avgifterna. Just nu är det näst intill obefintlig ränta på korta stabila räntor (dvs inte utlåning till företag som håller på att gå i konkurs utan stabila stater). Således är den omständighet som. gör att värdet ökar en högre ränta. En högre ränta skulle initialt kunna leda till ett sänkt värde på fonden innan den hunnit rulla över hela sin korg till de nya räntorna. Desto längre duration på räntefonden, desto längre tid tar denna “rullning” och och desto längre det tar desto mer tappar fonden i värde. På en korträntefond är detta en ytterst kort tid / värde, och därefter stiger de med den nya räntan.

Om och när den skulle vara bättre än cash beror ju på vad cash är värt. Just nu får man väl 1.05 hos Lunar; och så länge avkastningen på räntefonden är lägre än så så… …blir det ju bättre med cash. På frågan om vad som kommer hända om räntan stiger, så beror det ju på om andra aktörer / banker (Lunar i detta exempel) höjer i motsvarande mängd. Om räntan höjs med 5% och en korträntefond ger 5% men Lunar också höjer med 5% så är de ju fortfarande ett bättre alternativ eftersom 6.05 är större än 5%. Det är näst intill omöjligt att svara på hur och i vilken omfattning banker kommer ändra sina inlåningsräntor i förhållande till den ränta som säkra stadspapper ger - och detta är det du behöver veta för att svara på om cash är bättre eller ej.

1 gillning

Tack för bra svar. Vi räknar utifrån en fond som köper stadspapper i typ Sverige (eller motsvarande land) och så försöker vi hitta ett tillfälle när man “missar tåget”.

Först och främst är det ju stor skillnad på en räntefond och själva räntepappret. Om vi bortser från den tillfälliga dippen innan det rullats över borde väl en räntehöjningen enbart påverka lutningen på fondens kursutveckling. Om man plötsligt höjer räntan från 1% till 10% så ökar ju inte fonden med 10% över dagen, däremot borde man nu istället kunna förvänta sig att fonden om ett år står 10% högre (istället för 1% högre), dvs en brantare avkastningskurva. Men då har man inte missat tåget - skulle en räntehöjning komma, då är det bara att köpa in sig. Ökningen kommer senare.

Jag kommer med andra ord fortfarande inte på ett enda tillfälle när det är fördelaktigt att investera i en korträntefond i nuvarande ränteläge. Men det känns lite konstigt, det borde finnas nåt tillfälle när jag “missar tåget”

Det resonemanget funkar inte riktigt eftersom alla marknadsaktörer vet att avkastningskurvan nominellt ändrats plötsligt. Då går marknadspriset direkt upp så att avkastningen/räntan går ner för dig som köper pappret till “överpris”.

Alltså om räntan blir 10% över en dag. Då kommer de som äger ett räntepapper med nominellt 10% inte vilja sälja en andel i räntepappren (lånen) för deras fullständiga återbetalning exkl. ränta.

Så för ett lån på 100kr som igår hade 1% ränta får du betala 100kr för. Dagen efter med 10% räntan får du betala kanske 109kr för exakt samma papper som återbetalar 100kr och en ränta på 10 kr. Då får du ändå bara ca 1% avkastning.

Kanske missförstår jag dig, men det känns som att du räknar fel. Först och främst är det ju staten som ger ut lånen och dom vill ju per definition sälja sina räntepapper för 100kr som ger 110kr tillbaks om ett år om dom nu sätter ränta på 10%.

Så varför skulle jag betala 109kr för något som ger 110 kr om ett år, när jag kan köpa ett papper direkt av utgivaren för 100kr?

Därför det kan du inte… räntan sätts av marknaden genom att priset sätts på auktion eller marknadsoperation.

Staten sätter inte räntan nominellt på obligationen/statsskuldväxeln.

Jag skulle säga precis tvärt om. Du köper en fondandel för 100kr när räntan är en procent och fonden har ettåriga räntepapper. Om räntan dagen efter höjs till 10% kommer din fondandel att minska i värde till ca 92kr. Om räntan inte förändras ytterligare kommer din fondandel efter ett år vara värd 101kr, d v s du har fått 1% avkastning under ett år, den som köpte sin fondandel dagen efter dig fick 10% avkastning under (nästan) samma tid.

Jag pratade om de underliggande pappren i fonden och hur de handlas.

Ser man på fondandelen som du köper blir det precis som du beskriver :slight_smile:

1 gillning

Men om det stämmer som HGS skriver så innebär en räntehöjning alltså att fonden sjunker i värde (men får istället en högre förväntad avkastning över tid). Så jag missar med andra ord alltså inte tåget?

Det känns som att enda gången jag kan missa tåget är om det kommer en stor räntesänkning plötsligt?

Om räntan går ner missar du tåget.

Avkastningskurvan på räntefonden är symmetrisk med om räntan går upp eller ner.

Räntan har direkt en påverkan på aktier eller andra tillgångspriser också vilket gör att du missar andra tåg om du exponerar dig fel mot dem.

Därför menar jag att det inte finns nån riktig assymetri till din fördel med att undvika räntefonder. Det ser ut så nominellt, men nominellt är ointressant. Realt är det enda viktiga, där det är symmetriskt.

Men det jag undrar ju här är om jag missar ett tåg genom att placera samma summa i cash istället för en kort räntefond och de två tillångarna beter sig ju likadant även realt.
Så enda sättet jag kan missa tåget (jämfört med cash) är om räntan plötsligt går ner mycket?