Undersökning inför ett kommande avsnitt

“Hur mycket mer pengar skulle du behöva för att vara glad / nöjd?”

Jätte konstig fråga att svara på för mig.
Jag har inte tillräckligt med pengar för att nå mitt slutgiltiga ekonomiska mål.
Jag är dock riktigt glad och nöjd redan nu precis som det är, även om jag är i början av min ekonomiska resa.
Pengarna avgör inte om jag blir lyckligare än jag redan är. :slight_smile:

10 gillningar

Instämmer, jag svarade 0% för jag är ju nöjd/glad idag med livet i stort men jag behöver betydligt mer pengar för att i framtiden ha möjlighet att arbeta halvtid från 50 års ålder, vilket jag skulle vilja ha möjlighet att göra om jag vill, så det är en anledning till mitt fortsatta sparande.

3 gillningar

Du satte ord på mina tankar när jag svarade :ok_hand:

1 gillning

Innan jag började spara tyckte jag att jag hade tillräckligt med pengar (=jag behövde inte oroa mig för pengar så länge jag jobbade). Nu när jag sparat ihop mer än jag trodde jag kunde då jag började tycker jag att jag behöver mer.

3 gillningar

Oooh, min gamla käpphäst i FIRE-avdelningen av forumet! :partying_face:

4 gillningar

Något att ha i beaktning i sann RT anda är vad forksningen säger, nämligen att man blir gladare av högre inkomst och det verkar inte finnas ett tak för detta.
Högre inkomst leder till mer glädje.

(Den gamla uppmärksammade forskningen som kom fram till att det fanns ett tak vid 750,000kr per år i inkomst har uppdaterats och man ser inget tak med ny forskning, du kan se resultatet i denna video)

1 gillning

Hög igenkänningsfaktor på den.

Finns annan forskning från Kanada som anger att lön upp till 200k CAD per år höjer lyckokänslan men därefter avtar det.

Måste vara denna från Okt 2022 men som bygger på forskning från 2018.

… och för det är 200k för ett typiskt hushåll med 2 vuxna och 2 barn.

1 gillning

Tror det nämndes i bokklubbsboken. :thinking:

Tror det till och med hänvisades till flera studier. Går säkert googla! :blush:

1 gillning

Hej igen!

@janbolmeson Det behöver inte ta så himla lång tid att utveckla en hyfsat fungerande enkät. Jag menar, den behöver inte valideras mot stor population, reliabilitetstestas med test-retest eller mot andra enkäter för att vara tillräckligt fungerande, speciellt inte om den redan replikerar en tidigare studie. Hett tips, innan man skickar ut en enkät, se till att låta pilottesta den först. Även erfarna forskare gör enklare misstag som deltagare upptäcker. Några av de vanligaste är att man glömt något alternativ, problem med konjunktioner och disjunktioner, eller att man inte är helt familjär med terminologin som används inom professionen. Nästa gång, skicka PM till mig, så ska jag nog kunna hjälpa till med de värsta problemen.

Vidare, om den tidigare studien också var en vetenskaplig mardröm så kan jag redan nu svara på frågan om resultatet kommer att replikeras eller inte. Det kommer den inte eftersom vi inte vet vad folk har svarat på.

“Hur mycket mer pengar skulle du behöva för att vara glad / nöjd? Ange i procent (0% = som idag, 100% dubbelt så mycket som idag, 200% två gånger så mycket som idag etc)”
Gäller detta inkomsten eller kapitalet? Vidare, nu kan man väl anta att stickprovet här är matematiskt kunniga, men är det inte enklare att svara i enligt multiplikationstabellen? Två gånger så mycket etc. Vidare, jag tror att jag ska svara på frågan åt alla i denna del: Nej. Tidigare studier har visat att lycka (nöjdhet) inte är en konstant tillgång. Lycka uppstår när en förändring sker. Ex: Du kan bli lycklig över att få 10% lönehöjning. Sedan efter några månader spelar det ingen roll längre. Till slut avtar det helt och hållet enligt gränsen för avtagande nytta.

Leende,
Clebo

3 gillningar

Hej igen!

Denna fråga är dessutom ledande då den antar att deltagaren behöver mera pengar för att vara glad/nöjd.

Leende,
Clebo

2 gillningar

Undra hur det går med avsnittet @janbolmeson :innocent:

2 gillningar

:nerd_face: jag hade tänkt svara men blev väldigt konfunderad av listan med alternativ som beskriver mig just nu.

Alla alternativ känns fel, men de flesta har iaf några adjektiv som passar in.

Tex är det nog vanligt att vara trött och utarbetad samtidigt som man är trygg, säker, kraftfull och lycklig ? :nerd_face: Redan där har man i så fall båda ytterligheterna. Det betyder att det också skulle kunna vara ännu bättre (vilket är ett alternativ i mitten) Många får nog en bred mix av flera alternativ. De olika beskrivningarna är väldigt ortogonala eller oberoende av varandra. Några alternativ nästan motsägelsefulla.

En annan fråga är hur mycket pengar man skulle behöva för att vara “glad och nöjd” :nerd_face: kul uttryckt. Många som har möjlighet att bli FIRE och har goda inkomster är gissningsvis redan väldigt glada och nöjda men har mål som styrs av kostnader och tid? Dvs kanske ekonomiska mål av mer matematisk / neutral natur, inte så känslomässiga ? Nöjdheten är nog mer kopplad till det man vill göra (efter FIRE), inte ett visst belopp.

Det blir säkert bra ändå :+1::sunglasses:

2 gillningar

En fråga är lite galet ställd tror jag:
"Hur mycket mer pengar skulle du behöva för att vara glad / nöjd? Ange i procent (0% = som idag, 100% dubbelt så mycket som idag, 200% två gånger så mycket som idag etc)

100%=dubbelt så mycket som idag
200%= två gånger så mycket som idag

Eller är det bara jag som missuppfattar hur man ska tolka alternativen?

:upside_down_face:

3 gillningar

Tack för alla bidrag. En förklaring till lite märklig formulering och ord är ju att jag vill replikera en amerikansk undersökning. :slight_smile:

@Indexqueen - avsnitt marineras just nu. Ungefär som finansiella rådgivare-avsnittet. Så det kommer. :heart: Ser dock fram emot veckans avsnitt (31 mars), tror vi kommer skratta lite åt det. :joy:

4 gillningar

Tjoho! Väntar med spänning! :grinning:

2 gillningar

Det där missade jag ju totalt (har svarat). Bra då att svaret inte gör nån skillnad i denna enkäten för mig. Alls.
Alltså: svaret blir detsamma oavsett bostadsdetaljer.

1 gillning