Enkla svaret är nog. En ny Rysk president.
Finns väldigt många saker som spelar in i den frågan.
Samtidigt är Sverige mer Nato-anpassat än flertalet Nato-länder. Precis som vi är mer EU-anpassat än de flesta EU-länder.
Sverige är en militärstrategiskt intressant plats med hänsyn till försvaret eller en invasion av Baltikum.
Och det gör därför Gotland samt även Västsverige intressant. Med koppling till luftherravälde, vapensystem, samt logistiska försörjningskedjor.
Stockholmsregionen är “bara” intressant ur ett påverkans hänseende. För att störa och skapa rädsla i landet.
Pga detta finns redan avtal med NATO sedan många år tillbaka om att NATO för försvaret av Baltikum får upprätta baser i Sverige. Har för mig att de kom till under Reinfeld regeringen.
Av ovan anledningar kan man enkelt säga att både Ryssland samt NATO har intresse av Sverige. NATOs intresse kommer inte förändras för att vi blir medlemmar. Däremot kommer Rysslands syn förvärras. Om den kan bli värre…
Sverige är så “västvänt” genom historisk koppling till USA, Väst, EU mm. Samt att Ryssland alltid varit våran svurna fiende.
Ukraina var det sista Västvänliga landet med Ryska minoritetsbefolkningar
Georgien var det näst sista.
Båda länderna blev attackerade när de närmade sig NATO samt EU på ett för tydligt sätt enligt Ryssland. Så man vidtog återgärder med hänvisning till “FN mandatet - responsibility to protect” den egna befolkningen. Vilket även Västvärlden använt ett flertal gånger.
Det finns främst 4a länder till i Europa som har ryska minoriteter. Moldavien, samt de Baltiska länderna. Alla är medlemmar i NATO. Vilket troligtvis är varför NATO just nu trippar på tå. För att inte tända en gnista. Som kan orsaka en anledning för Ryssland att fortsätta sin expansion. Och de hoppas troligtvis även att Ukraina blir det sista landet. Som sedan kan bilda ett nytt “kallt krig” mellan blocken.
Min uppfattning är att det är viktigare att vi satsar på åtgärder som tillsammans skapar:
- ökad beredskap och positiv klimateffekter.
Främst inriktat mot energi, livsmedelsförsörjning, naturresurser, minskat beroende av import och då främst av sådant som kräver energi, samt minskat import från Ryssland av allt de normalt exporterar. För att långsiktigt sänka deras kapprustningsförmåga. Dvs ex:
- Energi, Skogsråvara, Spannmål och andra naturresurser som Ryssland är stora på.
Både lösningar för klimatutmaningen, höjd inhems beredskap, ökad folkhälsa via bättre nutrition via mer näringsrik mat, satsning på små och medelstora företag mm går hand i hand. Och här kan vi skapa många positiva effekter pga uppvaknandet för beredskap som kommit med hemskheterna i Ukraina.
Alla dessa delar kommer vi dessutom att behöva ta tag i. Då min bild är att vi bara sett början kring migration pga konflikter.
Vid en 1,5-2 graders höjning av jordens medeltemperatur kommer det innebära havsnivåhöjningar. Som både kommer att påverka många Svenska städer. Men framför allt många städer världen över. Vilket kommer innebära att ca 1 miljard människor kommer behöva byta bostad inom 30-70 år.
Lägger vi där till att Asien skall öka med 1 miljard människor till år 2050 samt Afrika med 2 miljarder människor till år 2100. Plus att en 2 graders medeltemperaturhöjning kan komma att innebära upp emot 7 graders temphöjning i delar av världen. Vilket del av året innebär att luftfuktigheten blir så hög att kroppen kommer att få problem att kyla ned sig i områden med mellan 1-2 miljarder människor innan år 2100. Så ser jag främst betydligt större konflikter och migrationsströmmar de kommande åren. Som troligtvis kommer få Ukraina kriget att blekna. Hur tragiskt det än är.
Den naturliga platsen att flyta till för alla dessa människor blir Norra halvklotet.
Jag har personligen erfarenhet av hur pirater / flyktingar blir behandlade av ryska säkerhetsvakter / militärer i Adenviken.
Så mitt val hade varit Nord Europa samt Kanada. Om jag själv skulle fly.
Hur svarar då detta på din fråga?
De länder som gått med i NATO efter kalla kriget, gjorde det medan Sovjetunionen var i “förfall”. Idag är inte längre Ryssland det på samma vis. Även om jag hör i något nyhetsinslag att de bara har en BNP som är runt 5 ggr så stor som Sverige.
Putins intressen ligger främst i Energi, Naturresurser samt kontroll av transportleder mm. Med syfte att återföra Ryssland på kartan som en världsspelare. Då han och många med honom skäms över Jeltsin eran mm. Vilket den som ex besöker Moskva kan få uppleva. Då Jeltsin inte fått samma placering som övriga ledare för moderlandet.
Här har han både militära spetsresurser för att påverka västs energiförsörjning och då främst under ytan. Som ger honom kontroll över EU samt NATOs energiförsörjning samt ekonomi. Genom sina gasledningar samt en sedan länge osund och lite naiv energipolitik. Där Sverige varit bättre. Även om vi påverkas av den genom det gemensamma elnätet.
Så länge Putin har den möjligheten kommer han använda den för att förhindra NATO att ingripa. Så länge som inte Putin påverkar länder som på riktigt har betydelse för NATOs eget försvar. Vilket Sverige har, men inte Finland, på samma sätt.
Därför tycker jag inte vi skall lägga fokus och resurser på NATO. Utan på hur vi bygger beredskap tillsammans med att vi motverkar klimatutmaningen och förbereder oss för de migrationsströmmar samt konflikter som kommer att komma.
I de konflikterna ser jag inte att det kommer spela någon roll om vi ingår i Nato eller ej. Där ser jag EU och det militära säkerhetspolitiska arbetet som sker där. Som mer påverkande.